aspic Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei! Jeg er på jakt etter en pen liten oversikt over lovene man jobber etter i fysikken. Slike som Newtons lover, termofysikkens lover osv. Gjerne med en liten definisjon. Finnes det noe slikt der ute? Selfølgelig har jeg formelheftet men nå leter jeg bare etter de mest sentrale lovene. (Om dere ikke vet om noen så lager jeg meg en liste selv) =o Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 s=vt v=at F=ma W=Fs P=W/t U=RI Hvordan vil du egentlig gjøre det mer generelt enn det står i formleheftet? I mitt står alle de viktige formlene fra s28 til s30. Hvis det er flere enn du trenger, er det bare til å styrke de ut vel (eller er det ikke lov å skrive i heftet?). Lenke til kommentar
aspic Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Er desverre ikke lov å skrive i heftet. Tenkte bare mer på en liten samling mer som jeg kunne ha på ark for å huske de grunnleggjende formlene.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Maxwells lover er jo ganske sentrale vil jeg si, men de er kanskje på en litt lite tilgjengelig form til vanlig. AtW Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Vet ikke helt vilket nivå du tenker på formler til i fysikk men jeg legger ut et dokument som inneholder de fleste viktige formler innenfor klassisk mekanikk, både for translatorisk (rettlinjet/uten rotasjon) og rotasjonsbevegelse. Formelarket er det som vi fikk lagt ved på eksamen i fysikk nå til vinteren ved UIS. FORMELARK.pdf Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Noen lover/formler til: pV = nRT = NkT p:trykk, V:volum, n:ant. mol, R:8.314 J/Kmol, T; temperatur N: ant. partikler, k:1.381*10^{-23} J/K som kalles Boltzmann konstant F = qE F = qv x B (vektorprodukt) kraft (F) på ladning (q) E: elektrisk felt B:magnetisk felt F = [G* (m1)*(m2)]/r^2 Newtons gravitasjonslov (kraft) F: kraft, m:masse, r:avstand Lenke til kommentar
K.. Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Hvilket emne er det du jobber innenfor? Dette er avgjørende for hvilke lover som er "sentrale" for deg. Jobber du mye med mekanikk vil følgende lover være sentrale: - Newtons 1. 2. og 3. lov. - Veilovene - Energibevaring i tyngdefeltet (potensiell energi og bevegelsesenergi) Men om du jobber med planeter og stjerner vil lover som: - Keplers 3 lover - Doplereffekten osv osv Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Hmm, det vi har jobba med mest nå er: Newtons 3 lover, bryting/refleksjon, mekanisk energi og termisk energi. Når vi kjem litt lenger i faget er det essensielt å kunne dei forskjellige lovene bortimot utenatt fordi du skal putte dei inn i formlane til kvarandre (knokete forklart). =p Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Du tenkter på å utlede "nye" formler ut fra newtons lover f.eks. Det å lære seg formler utenatt i fysikk har jeg aldri sett på som noe stort problem egentlig. Det kommer som regel av seg selv. Bare pass på å gjøre en god del oppgaver og du kan ikke unngå å huske de mest brukte reglene. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Heilt riktig Thorsen, men eg skal lage meg ei oversikt sjølv, må berre saumfare gjennom fysikkboka eit par gonger. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Hmm, det vi har jobba med mest nå er: Newtons 3 lover, bryting/refleksjon, mekanisk energi og termisk energi. Når vi kjem litt lenger i faget er det essensielt å kunne dei forskjellige lovene bortimot utenatt fordi du skal putte dei inn i formlane til kvarandre (knokete forklart). =p 7766666[/snapback] 2FY? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Helt riktig.. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Da er følgende lover sentrale: - Snells brytningslov - Newtons 3 lover - Generell/spesifikk varmekapasitet - Arbeid - Effekt Se på slutten av hvert kapittel. Pleier å stå en oversikt der over hvilke lover som er sentrale til hvert kapittel. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Kommer vel i tillegg noe om energi/masse (den nokså kjente E=mc²), fotonenergi og energinivåer i hydrogenatomet, men det er jo ikke akkurat så voldsomt mye å huske på, det heller. Hvis du virkelig trenger å forenkle det som står i formelheftet ytterligere, har jeg følgende forslag: marker med markeringstusj de formlene du trenger i 2FY (siden heftet også dekker 3FY). Du finner hvilke formler du trenger ved å - som Knut Erik skrev - se til slutt i hvert kapittel. Hvis du har tenkt å ta 3FY også, anbefaler jeg rett og slett å kjøpe en ekstra formelsamling, slik at du kan gjøre det samme der (evt. bruke to forskjellige markeringsfarger til de to fagene hvis det ikke blir for forvirrende). Uansett er det beste å bare gjøre mange oppgaver. Etter en stund er det umulig å ikke huske f.eks. Newtons andre. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Takker for tips Vi har jo gjort en del oppgaver da, under jobbinga med dei forskjellige kapitla, men føler kanskje noko sit betre enn andre ting. Men som sagt, ska leite opp dei mest grunnleggjande formalen og heller jobbe ut derifrå med å lage ei lita oversikt OT: Vurderar å velge 3FY, kor mykje vanskelegare er det enn 2FY? Veit det er vanskelig å definera kor vanskelig eit fag er, sidan det er ein god del opp til den enkelte.. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 OT: Vurderar å velge 3FY, kor mykje vanskelegare er det enn 2FY? Veit det er vanskelig å definera kor vanskelig eit fag er, sidan det er ein god del opp til den enkelte.. 7768482[/snapback] Litt vanskeligere, men fullt overkommelig. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Det er en del mer teoretisk. Ikke like mye forsøk etc. Selv syns jeg ting ble mer interessante i 3FY Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 Hmm, men eg følar kanskje eg tar ting betre om ein kan finna praktiske eksempel og bruksområder til lovene. Uansett, skal iallefall forsøka på 3FY, om eg ikkje klarar meg er det berre til å hoppe av. Fekk 5 i terminkarakter denne hausten i 2FY. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Eg fant noko greier da å, men virkar som bortimot alle fysikklovene brukar andre konstanter enn kva vi er vane med i Norge. Matteformlene derimot var litt enklare å forstå _ebook__Mathematics___Math_And_Physics_Formulas.pdf Endret 21. januar 2007 av aspic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå