Mr.M Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) ** De fire første postene er splittet ut fra en annen tråd så innledningen i denne tråden kan virke litt rar. Er ett høyst aktuelt tema så jeg valgte å la denne delen av en annen diskusjonen leve videre som en egen tråd. Pingla, 8/1-2007** Det ble vel oppklart for en stund siden at Microsoft firet på kravene m.h.t. reinnstaleringer på Vista OEM versjoner. Sånn sett skal det nå ikke være noe i veien for å verken bytte hovedkort eller annen hardware hvor ofte man vil. Dette gjelder vel og merke på egenbygde pc'er, og ikke butikkjøpt pc m/Vista OEM forhåndsinnstallert. http://www.itavisen.no/php/art.php?id=355960 http://www.idg.no/produkter/programvare/wi...rticle30656.ece Endret 8. januar 2007 av Pingla Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hotbox: Det oppstyret der gikk på retail-versjonen, ikke OEM. Slik det var først så skulle man kun kunne overføre en Vista Retail (type 4-5000 kr for ultimate) en gang (fra en PC til en annen). MS endret så lisensen for retail-versjonene, og gjorde det slik at man kunne overføre så mange ganger man ville (slik det var med XP). Både XP og Vista OEM-versjoner er bundet til den første PC man bruker lisensen på. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Hotbox: Det oppstyret der gikk på retail-versjonen, ikke OEM. 7673278[/snapback] Er jaggu ikke sikker jeg. Prøvde å søke her på HW da jeg mener å huske å ha lest om det her også, men fant ikke nå. Var det ikke slik at MS setter skillet ved pre-install av OS på typiske "ferdigkjøpte" pc'er? Se om jeg finner noe mer om det. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 dravisher, hvis man leser nøye det som står i artikkelen fra IT-avisen: Dropper begrensninger "Microsofts nye betingelser for butikkjøpte utgaver av Windows Vista oppgir at man kan bruke operativsystemet på én maskin av gangen, men setter ingen grenser for hvor mange ganger det kan overføres. Det er ikke klart hvilke regler som vil gjelde når Windows Vista selges ferdig installert som en del av en PC-pakke. " Slik jeg tolker det så kan vel hovedkort-bytte sidestilles med overføring til annen maskin, bare man ikke bruker OS'et på mer enn én maskin. "Microsoft sier at deres utgangspunkt var å forhindre piratkopiering, men at de i ettertid er blitt gjort oppmerksomme på at tiltaket hadde svært negative følger for en spesiell gruppe: Hardware-entusiastene. Derfor endrer selskapet nå betingelsene." Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Litt vanskelig å finne definitiv dokumentasjon på dette faktisk. Lisensbetingelsene man kan finne her gjelder kun for retail-versjonene tror jeg, men det står ikke presisert så vidt jeg kan se. Det jeg er vant til er at "butikkjøpt" betyr retail, selv om det nå til dags er helt vanlig å kjøpe OEM-versjoner (Original Equipment Manufacturer) i butikken. Det ville i allfall være veldig merkelig om en retail-versjon til 3-4 ganger prisen av en tilsvarende OEM-versjon hadde samme lisensbetingelser. Er det noen som faktisk finner en kopi av en Vista OEM-lisens på nettet? Virker som om MS enda behandler det som om man kun får en slik lisens med en butikkjøpt PC. Blir jo vanskelig å finne ut hva man kjøper når man bestiller en OEM-versjon hvis man ikke får lest lisensbetingelsene først. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Dropper begrensninger "Microsofts nye betingelser for butikkjøpte utgaver av Windows Vista oppgir at man kan bruke operativsystemet på én maskin av gangen, men setter ingen grenser for hvor mange ganger det kan overføres. Det er ikke klart hvilke regler som vil gjelde når Windows Vista selges ferdig installert som en del av en PC-pakke. " "Butikkjøpte utgaver" tolker jeg som Retail."Windows Vista selges ferdig installert som en del av en PC-pakke" tolker jeg som OEM. Og at det du henviser til da kun gjelder Retail-utgaver av Vista. Mulig jeg tolker det feil og at det kommer en avklaring fra Microsoft når det gjelder OEM etterhvert. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg har nettopp bestillt Vista Home Premium OEM, og jeg klikker hvis jeg ikke kan overføre den til min nye PC som jeg har planer om å kjøppe om ca 1/2 år. Er greit at jeg ikke kan ha den på 2 stk samtidig, men må kunne gå an å oppgradere, kjpe ny pc. betalte forresten 995 kr for Vista HP OEM Nor Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Lisensendringen gjelder ikke kunder som kjøper sin Windows-lisens forhåndsinstallert på en pc fra en maskinvareleverandør. I slike tilfeller er det ikke lov med lisensoverføringer, ifølge IDGs nyhetstjeneste. Kilde. Forhåndsinstallert Windows er OEM-lisens. Det jeg lurer på er om endringene heller ikke gjelder OEM-lisens kjøpt 'stand alone', eller om endringene kun gjelder retail. Med 'stand alone' OEM mener jeg dersom jeg kjøper en OEM-lisens fra f.eks netshop sammen med en ny hardware-komponent. Endret 8. januar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg er ganske så sikker på at en OEM lisens kjøpt i butikken låses til den første maskinen den installeres på, på samme måte som en ferdiginstallert OEM som følger med en ferdig maskin. Det de kaller butikkversjon i artikkelen er det man som regel kaller "retail" på datanorsk. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 De skulle ha hatt en mellomting. En Guru-lisens, for de som ikke trenger support fra Microsoft. Slik jeg har forstått det er det dette som er den største praktiske forskjellen mellom OEM og retail. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg har nettopp bestillt Vista Home Premium OEM, og jeg klikker hvis jeg ikke kan overføre den til min nye PC som jeg har planer om å kjøppe om ca 1/2 år. Er greit at jeg ikke kan ha den på 2 stk samtidig, men må kunne gå an å oppgradere, kjpe ny pc. betalte forresten 995 kr for Vista HP OEM Nor 7674474[/snapback] Vil du være 100% sikker på at du kan bruke Vista'n på den neste pc'n også, bør du nok gjøre om orderen og bestille Retail versjon i stedet. Etter å ha lest endel rundt på nettet, tenderer jeg nå til å være enig med de andre her, som hevder at HK bytte etc. er forbeholdt Vista Retail ver. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg ringte komplett om dette bare for et par dager side, uten at jeg egentlig fikk noe svar ang vista i det hele tatt. Men det de kunne fortelle som var litt interessant, var at MS ikke lenger krevde at man kjøpte hardware samtidig som man kjøpte OEM win XP. Om det betyr at den ikke er låst til hardwaren vet jeg ikke, men vil gjerne finne ut dette når vista kommer ut for salg. Har hatt pirat windows i mange år, men nå begynner jeg å bli litt lei og er ganske innstilt på å betale for en vista lisens. Men om jeg ikke kan flytte den til min nye maskin som blir bygget etterhvert, så gidder jeg jo ikke det. Da blir det jo mer bryderi å ha en ekte enn å fikle med patcher cracker osv. Er jo det jeg igrunn er lei av, all tiden til patchingen osv. Men om det er det det blir til bare fordi jeg en dag bytter og oppgraderer hovedkortet mitt som er på vei til å dø, er det jo ingen hensikt i å betale noe for det; da blir den jo ulovlig uansett. Og 4-5000,- for en full lisens-.... Glem det. Skulle tro verdens rikeste mann hadde nok penger til å kunne la studenter og andre mindre bemidlede utenfor bedriftsverden kunne kjøpe ting til en vettug pris, uten å blir flådd. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Foressten; jeg leste et sted at det skulle bli et "poengsystem" der HK telte feks 25 poeng, cpu 15 poeng, minne 5 poeng, harddisk 40 poeng osv, og at det var slik at dersom man fikk 100 eller noe i poeng, måtte man ha ny lisens. Egentlig skjønner jeg ikke problemet med å kunne bruke windows på akkurat hvilken maskin man selv ønsker, helt tåpelig spør du meg. Sålenge det ikke er mer enn 1, kan jeg ikke se hvilket problem det skulle føre til. Ingen av hardware entusiastene som dette rammer gidder jo å kjøpe det da, dersom man må ha ny lisens hver gang man gjør om eller forandrer litt på maskinene sine. Hadde de gjort OEM lisensene frie , mener nå ihvertfall jeg at de hadde solgt langt mer til sånne som oss, uten tvil. SÅnn det er nå hadde jo Xp lisensen min blitt ugyldig etter 3 mnd uansett. Og det gidder jeg ikke betale 3500,- retail for hver 3 måndte altså, glem det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå