Gå til innhold

Hvorfor er flammen blå nederst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når vi er inne på flammer. Hva er egentli en flamme?

7899768[/snapback]

En reaksjon mellom oksygen og brennbart materiale.

Flammen er blå nederst fordi en flamme er blå når det er en fulstendig forbrenning, da ligger temperaturen på rundt 1500-1600grader.

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Naturfags læreren min sa det samme her forleden. Jeg stusset litt over det, men tenkte ikke noe mer på det da.

Han sto å skulle smelte et glass rør med en gass (butan og propan)-brenner og sa at den var varmest øverst der han holdt glasset, men der var det ingen synlig flammer eller blå farge.

Lenke til kommentar

7899768[/snapback]

Flammen er blå nederst fordi en flamme er blå når det er en fulstendig forbrenning, da ligger temperaturen på rundt 1500-1600grader.

7904689[/snapback]

Så ut i fra det som står på wikipedia, og det du skrev. Så har jeg kunkludert med at en flamme resultatet av en kjemisk reaksjon som blir veldig varm. Er det sånn nogenlunde rett?

Lenke til kommentar

7899768[/snapback]

7904689[/snapback]

Så ut i fra det som står på wikipedia, og det du skrev. Så har jeg kunkludert med at en flamme resultatet av en kjemisk reaksjon som blir veldig varm. Er det sånn nogenlunde rett?

7913043[/snapback]

Nå vet ikke jeg hva som står på wikipedia, ettersom jeg ikke synes det er en releveant kilde, fordi hvem som helst kan gå inn der å redigere.

Men en flamme er som sakt en reaksjon mello0m oksygen og brennbart materiale:

02 + brennbart materiale (la oss si en vedkubbe) = CO2 (fra celleåndig om du skal gå helt ned i bunn) + Energi (i form av varme, dvs flamme)

Endret av Joney
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...