Gå til innhold

Hvorfor er flammen blå nederst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det hjelper, men så vidt jeg vet er det alkaholen som gjør flammen blå.

Grunnen til at den blir blåest lengst nede, kan være pga at alkaholen brenner først?

Jo sterke alkahol du brenner,- Jo blåere blir fargen, sier ivertfall min egen erfaring :p

(Dòg, vi har de gassbrennerene man får utdelt til natur & miljø, og andre ting på skolen, de kan du "skru", litt på slik at flammen blir totalt blå, merkelig.)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det raskere (føles hvertfall raskere) å fyre opp en røyk ved å plassere den på det gule helt til slutt? Tar bitte bitte bitte litt lenger hvis jeg bruker det blå.

Hvis det faktisk er sant at blått er varmest, så må jo det jeg sier bare være tull.

Lenke til kommentar

Den gule flammen er mer kapibel til å sette fyr på ting, i og med at den ikke er varme (slik som blåfargen) men Energien som blir frigjort når karbonen fra det brennende stoffet blir frigjort. Ved det punktet det gule i flammen blir usynlig, er det punktet karbonet har blitt såpass nedkjølt at det binder seg med oksygen, og lager karbondioksid.

enkelt kan det sies at varmen får stoffet til å bryte bindingene som holder det sammen og gjør det til luftform. Det er det blåe du ser.

Når det begynner å frigjøre energi, binder den seg med andre atomer, og ved nedkjøling vil bindingene låse seg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Husker på skolen da vi hadde noe lignende forsøk. Da testet vi å tenne fyrstikken på diverse steder i ilden til et stearinlys. Det tok kortere tid like der flammen stoppet i forhold til den blå, som tok ei stund lenger. Det er hvis jeg husker det riktig da.

Lenke til kommentar
(Dòg, vi har de gassbrennerene man får utdelt til natur & miljø, og andre ting på skolen, de kan du "skru", litt på slik at flammen blir totalt blå, merkelig.)

7673882[/snapback]

Du stenger lufttilførselen. Da blir flammen gul.

Edit: Du stenger en ventil altså. Flammen får jo oksygen likevel -- bare ikke like mye.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...