Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bussjåfør plukket ikke opp alle, bussen ikke full.


Anbefalte innlegg

en venn av meg kjører rute-buss, og han har sagt tidligere at det er sjåføren sitt valg om hvem som får komme på bussen.

 

det er litt kjedelig for de som kalte han opp privat en gang, de får ikke tatt bussen han kjører mer :p

 

 

buss-sjåføren kan også kaste folk av bussen hvis han ønsker det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en venn av meg kjører rute-buss, og han har sagt tidligere at det er sjåføren sitt valg om hvem som får komme på bussen.

 

det er litt kjedelig for de som kalte han opp privat en gang, de får ikke tatt bussen han kjører mer :p

7979331[/snapback]

Smart.

 

Så er det bare å håpe at mange nok tar taxi på rutene hans, og fremlegger krav om refusjon. Så vil nok arbeidsgiver finne ut at det kanskje er på tide å kvitte seg med vennen din som skaper så mange klager (og som koster dem dyrt pga. taxikvitteringer).

 

buss-sjåføren kan også kaste folk av bussen hvis han ønsker det.

7979331[/snapback]

Det må foreligge en saklig grunn. Det er ikke tillatt å nekte eller kaste ut en passasjer uten grunn. :)

Lenke til kommentar
Ta taxi og send kvitteringen til Oslo Sporveier.

7966731[/snapback]

funker vel bare når du kan dokumentere at du ble minst en time forsinket til noe :/

7966758[/snapback]

Feil. Ved forsinkelser over 20 min. refunderer Oslo Sporveier taxiregningen med inntil 400 kr.

7966870[/snapback]

Og kun hvis Sporveien er forsinket. det er ikke tilfellet her.

Lenke til kommentar
Og kun hvis Sporveien er forsinket. det er ikke tilfellet her.

7980844[/snapback]

Hmm. Feil.

 

La oss se punkt 12 i reisegarantien:

Dersom svikt i vårt tilbud fører til at du kommer mer enn 20 minutter for sent fram, dekker vi drosjeregningen din med inntil 400 kroner. Men du må dokumentere tid, sted og linje.

Ordlyden er "svikt i vårt tilbud" og jeg tolker dette dithen at det gjelder både forsinkelser, innstilte ruter samt andre grunner som kan forårsake "svikt i vårt tilbud", herunder også en bussjåfør som ikke tar med alle passasjerer. Det er viktig å påpeke at ordlyden omtaler kundens forsinkelse, og ikke Sporveiens.

 

At Sporveien har refundert slike utgifter tidligere (snakker av egen erfaring) tyder uansett på at min tolkning ikke er helt på bærtur (les=den stemmer), og at det er kundens forsinkelse som står i sentrum.

Lenke til kommentar
Etter skolen i dag skulle jeg ta buss 81B hjem fra skolen som skulle gå kl. 15.54. To venninner stod på busstoppet sammen med meg og en annen person stod litt unna oss. Vi var god tid i forveien og bussen kommer rullende inn presis. Vi 3 står på feil side av busslomma da vi ser bussen kommer kjørende og går naturlig nok i retning av der hvor den fremste døra vil være da bussen stopper. Da bussen stoppet var vi ca midt på lomma der bussen stopper og har den bakre døra foran oss. Sjåføren åpner døra foran og slipper den ene personen som venter og vi fortsetter å gå imot den fremste døra. Da vi har ca. 2 meter igjen lukker sjåføren overraskende nok døra og begynner å kjøre. Vi er helt forvirra og skjønner ikke hva som skjer, men prøver å rope og vifte med armene. Vi forventer at han stopper og åpner døra igjen, men bussen forsvinner.

 

Vi hadde alle gyldige og stemplede månedskort vi har betalt 450 kroner hver for, vi stod der da bussen kom og siden det er et såpass øde busstopp MÅ han ha sett oss. Har han mot all formodning ikke sett oss må han ha vært høy på noe. Bussen var ikke i nærheten av full, det var kanskje 5 personer på den. Vi gikk i et bittelitt tregt tempo fordi en av venninnene mine har skada foten sin, men det var veldig nær normal gangfart og tiden vi hadde brukt på de to siste meterne hadde garantert ikke oversteget tre sekunder, maks.

 

Har bussjåføren lov til dette? Kan det være at han gjorde det fordi han var irritert over at han måtte vente noen få sekunder mellom at nummer 1 og 2 gikk på bussen?

 

Har tenkt på å f. eks. kontakte sporveiene om dette, men vil det ha noen hensikt?

 

Takk for at du gadd å lese dette og håper du har noen fornuftige synspunkter på hva jeg skal gjøre. Jeg synes dette ble litt for dumt. :)

7673845[/snapback]

 

Bare å klage til busselskapet! Får ikke gjort noe annet. :no:

Lenke til kommentar

Det er en logisk grunn for att sjåføren ikke så dere da dere "sto og vifta".. som oftest kjører bussen rett etter å ha lukket døra, får å holde ruta osv.. Og når sjåføren kjører ut av holdeplassen ser han i speilet for å sjekke trafikken i det feltet han skal ut i. Det speilet han ser i da er på motsatt side av hvor dere stod. Og att han ikke venta kan være fordi dere stod rolig og fint da han kjørte inn på holdeplassen, så han trodde dere bare stod der å nøyt utsikten.

 

beklager skriveleif:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...