Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL og nettverk i nytt hus

Anbefalte innlegg

Vi skal snart flytte inn i et nytt hus, der vi skal ha ca 3 datamaskiner med adsl. det er pc med win98 og xp, og en mac med os9.

så nå spør faren min hva vi trenger av utstyr for å få til dette. nettverkskabler rundtom i veggene til en switch er greit, men hva mer?

og så vil jeg helst ha adsl så fort som mulig etter at vi flytter. men siden vi ikke har tilgang til sentral som støtter det nå, og vi skal ha samme telefonnummer så lurer jeg på om det går an å bestille nå likevel. (2-3 uker til vi flytter)

Viss det er til hjelp bor jeg i Sogndal i Sogn og Fjordane. skal bare flytte noen km nærmere sentrum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Nettverkskabler rundtom i veggene til en switch er greit, men hva mer?

Du trenger en router for å dele ADSL tilkoblingen. (kan også gjøres med en maskin med 2 nettverkskort, men tror ikke dette er løsningen for deg) Routeren kobles til switchen.

Hvis du bestiller ADSL fra Nextgentel så får du med en router.

Med ADSL via Telenor må du logge deg inn med brukernavn og passord for hver gang, og du får ingen router. Du kan da kjøpe en router og konfigurere denne slik at den deler ut ADSL og logger inn når dette trengs.

Jeg er ikke sikker på hvilke løsninger resten av ADSL tilbyderene benytter seg av.

Quote:

og så vil jeg helst ha adsl så fort som mulig etter at vi flytter. men siden vi ikke har tilgang til sentral som støtter det nå, og vi skal ha samme telefonnummer så lurer jeg på om det går an å bestille nå likevel. (2-3 uker til vi flytter)

Hvorfor ikke ta kontakt med tilbyderene å spørre om dette er mulig? Ring eller send en e-mail så får du sikkert svar.

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-11-25 23:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 22:45, skrev Ritz:

Vi skal snart flytte inn i et nytt hus, der vi skal ha ca 3 datamaskiner med adsl. det er pc med win98 og xp, og en mac med os9.

så nå spør faren min hva vi trenger av utstyr for å få til dette. nettverkskabler rundtom i veggene til en switch er greit, men hva mer?

Viss det er til hjelp bor jeg i Sogndal i Sogn og Fjordane. skal bare flytte noen km nærmere sentrum.

I sogndal er det vel bare Telenor+, Bluecom og Tiscali m.f som har byggd ut, Nextgentel kan du glemme vil jeg tro.

Men jeg vil anbefale Bluecom eller Tiscali, bra service og oppfølging av kundene, ta og send en mail og oppgi adresse til det nye huset, for og dele ADSL ville jeg kanskje ha satset på trådløst utstyr med mindre det ligger klargjort for kabling i huset.

Lenke til kommentar

trådløst blir det nok ikke. det skal som sagt legges kabler rundt om i huset.

tror jeg kommer til å ha tiscali. hvilken router bør jeg velge? må jeg ha modem, router og switch, eller finnes det en router som har både modem og switch i samme boks? (utstyret skal stå i et sikringskap, så det er ikke allverden av plass)

litt problem at jeg ikke hvet hva adressa er der da..hehe. men det kan finnes ut

Edit: hvordan blir det med ipadresser når det er 3 maskiner? deler alle den samme?

og viss jeg skal ha et lite lan hjemme, går det an å bare plugge en switch inn i kontakten i veggen (som går videre til router/adsl moden) og så er alle på nett?

[ Denne Melding var redigert av: Ritz på 2002-11-26 21:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 21:08, skrev Ritz:

trådløst blir det nok ikke. det skal som sagt legges kabler rundt om i huset.

tror jeg kommer til å ha tiscali. hvilken router bør jeg velge? må jeg ha modem, router og switch, eller finnes det en router som har både modem og switch i samme boks? (utstyret skal stå i et sikringskap, så det er ikke allverden av plass)

litt problem at jeg ikke hvet hva adressa er der da..hehe. men det kan finnes ut

Edit: hvordan blir det med ipadresser når det er 3 maskiner? deler alle den samme?

og viss jeg skal ha et lite lan hjemme, går det an å bare plugge en switch inn i kontakten i veggen (som går videre til router/adsl moden) og så er alle på nett?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ritz på 2002-11-26 21:13 ]</font>

De fleste routere har en 4-porters switch innebyggd så du slipper og ha denne løst i tilegg til modem og router.

Alle deler samme adresse igjenom routeren.

Yepp, du kan koble til en switch i veggen ved behov.

Lenke til kommentar

Agvg: Den routeren med flest switch'ende porter, hvilket tall er det snakk om da? Har switch fra før (optil flere), men kunne vært greit å kobla alle 8 til router.

Blir tegningen slik da?

maskiner og server --> ruter ---> xdsl modem -- ut

Med switch:

maskiner og server --> switch ---> xdsl modem -- ut

Lenke til kommentar

Med switch (iallefall slik med Telenor og NGT ADSL):

Maskiner og server --> switch --> router --> xdsl modem --> ut på telelinja

Hvis du velger telenor så må du ha en router (evt. en maskin med 2 nettverkskort). Nextgentel leverer med router så du slipper å tenke på dette. Resten av tilbyderene er jeg usikker på.

Switch'en kan kuttes ut hvis du har nok porter på routeren.

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-11-26 21:59 ]

Lenke til kommentar

Hadde jeg vert deg, og hadde valget mellom bluecom, telenor og tiscali. Så ville jeg valgt bluecom fordi da har du ikke bruk for en dyr router. Du bruker bare en billig hub/switch og kobler inn modemet i uplink på denne, og dermed er det bare å strekke kabler til maskinene i huset. IP adresser er det heller ikke problem med da, du får 3 forskjellige IPer for bruk ut mot internett med bluecom. Du slipper alt tull med innlogging som hos telenor, her er det bare plug & play. Og jeg la merke til at etablering er kr. 0 frem til julaften.

Så om du ikke får nextgentel eller firstmile, så er bluecom det beste alternativet i min oppfattning.

[ Denne Melding var redigert av: NetFinity på 2002-11-26 21:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 21:56, skrev John_^:

Med switch
(iallefall slik med Telenor og NGT ADSL)
:

Maskiner og server --> switch --> router --> xdsl modem --> ut på telelinja

Hvis du velger telenor så må du ha en router (evt. en maskin med 2 nettverkskort). Nextgentel leverer med router så du slipper å tenke på dette. Resten av tilbyderene er jeg usikker på.

Switch'en kan kuttes ut hvis du har nok porter på routeren.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-11-26 21:59 ]</font>

Regnet med da ja :smile: Takker.

Lenke til kommentar

Valget står mellom Bluecom og Tiscali. på itavisen sin speedometertest ser jeg at de har henholdsvis 624 og 668kb/s gjennomsnittlig nedlastningshastighet (704/128). det var det som var utgagspunktet mitt for å velge tiscali. men siden jeg slepper router med bluecom og har tre ip-adresser, velger jeg nok det.

men viss jeg får flere enn tre maskiner da? kan de andre kobles gjennom en maskin som deler adsl, slik at to maskiner har egen ip, og resten deler på den siste?

Lenke til kommentar

"Offisiellt" har du 3IPer, men jeg har aldri hatt problemer med å koble til både 4 og 5 pcer i hubben og få egen IP til de. Jeg har også en nedlastings hastighet på 760 kontinuerlig på maks i følge DUmeter og får som regel 750+ på ITavisens testside. På en god dag kan jeg dra ned rundt 7GB fra internett på 704 linjen, så det er ikke så gale.. Eneste tingen som er negativt med bluecom er den strupede uploadhastigheten som forøvrig alle de andre ISPene som leier av telenor har. Her falt valget på bluecom siden nextgentel ikke hadde planer om å bygge ut før ett halvt år etter de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...