Gå til innhold

Vil dataprog lagd for xp,funke uten viderepå vista

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jess, leste noe om det, nesten (så og si) alle programmer som er laget skal være mulig for å kjøre på Vista, i tillegg har du også denne kompatibilitets knappen som gjør at du kan kjøre det som om du skulle ha windows xp på maskinen

7673514[/snapback]

den kompitablitets knappen er vel litt tvilsom.

Er ikke alle programmer som funker med den, pga feil drivere.

og det er flere som ikke vil bli installert, pga at det er vista.

Foreslår at du tar en titt i Den uoffisielle vista tråden ;)

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar

husker med skrekk på tilbake til win98 kompatibilitetsknappen ....

hehe så språk og framework har noe å si på kompatibilitet?? hehehe .... synsing på høyt nivå syns eg ja. Er ikke du som skrev databoka vi hadde på første året på høyskolen? for der sto det også mye gøy hehe. (virtuelt minne var noe som lå på nettverksdisker, og win2k var ikke ordentlig multithreaded os hehe).

neida, skal ikke tulle så masse. Vista er jo ikke laget for å være 100% kompatibel med winxp, men de har jo gjort et forsøk da. Men må huske på at det er mer under panseret som de har endra på i forhold til hvordan ting funker i XP, nevner drivere bare. Dette lager garantert problemer. Men jeg mente å høre at 32bit utgaven skulle være bedre for eldre programmer, det er rykter da.

Programmer som er laget i språk som java og c# kan potensielt funke bedre siden de kjører i en virtuell maskin, og man da fikser litt på den. Men det kommer veldig an på hvordan programmet er laget, og hvordan den benytter seg av api'er og maskinressurser.

Lenke til kommentar
husker med skrekk på tilbake til win98 kompatibilitetsknappen ....

hehe så språk og framework har noe å si på kompatibilitet?? hehehe .... synsing på høyt nivå syns eg ja. Er ikke du som skrev databoka vi hadde på første året på høyskolen? for der sto det også mye gøy hehe. (virtuelt minne var noe som lå på nettverksdisker, og win2k var ikke ordentlig multithreaded os hehe).

neida, skal ikke tulle så masse. Vista er jo ikke laget for å være 100% kompatibel med winxp, men de har jo gjort et forsøk da. Men må huske på at det er mer under panseret som de har endra på i forhold til hvordan ting funker i XP, nevner drivere bare. Dette lager garantert problemer. Men jeg mente å høre at 32bit utgaven skulle være bedre for eldre programmer, det er rykter da.

Programmer som er laget i språk som java og c# kan potensielt funke bedre siden de kjører i en virtuell maskin, og man da fikser litt på den. Men det kommer veldig an på hvordan programmet er laget, og hvordan den benytter seg av api'er og maskinressurser.

7679546[/snapback]

Er du uenig i innlegget mitt, og samtidig sier du tilsvarende selv?

Kanskje synsing, men etter en del år med programmering har eg opplevd at både språket, apien og måten en programmerer på veldig mye å si på kompabiliteten fremover. Er ikke det naturlig?

Lenke til kommentar

Bare delvis uenig :) Åsså fikk jeg lyst til å spøke litt.

Når jeg tenker språk, så tenker jeg på syntaks. Det vil jo ikke være noe i C++ språket som vil gjøre det inkompatibelt med Vista. Man kan gjerne si at kompilatorer eller visse bibliotek har problemer, men det har jo ikke noe med språket å gjøre som sådan. Ingen program slutter å funke pga språket de er skrevet i.

Det kan jo hende at hele frameworks er inkompatible med Vista, men stort sett så vil det bare være deler av framework som er inkompatible. Et program kan gjerne være laget i et framework der deler av det er inkompatibelt, men det trenger ikke være at programmet bruker de funksjonene. Ei heller tror jeg at et program er bedre rustet fordi det er skrevet i .net.

I og med at trådstarter spør på en måte som jeg oppfatter som at han har litt begrenset peiling på data, så følte jeg for å utbrodere. Trådstarter virker jo også som han ikke har fått med seg Symantec og andre sin enomre syting i media. Så da kan det jo være greit å utbrodere.

Vista har jo lukket tilgang til kjernen, noe som medfører at man ikke kan stappe inn hva som helst av drivere, og man kan ikke lenger hooke funksjoner i kjernen. Sikkerhetsverktøy, masse hard-core nerdeverktøy(utillities), drivere og spesialprogram som har for mange av sine fingerer langt inni systemet vil jo slite.

Er ikke overasket over at spill sliter, de er ofte optimalisert til det absurde og har blitt for spesialtilpasset OS'et det kjører på for å tyne 2 ekstra frames. DeamonTools simulerer jo en cd driver ... ikke overasket over at den sliter. Antivirus som kjører på XP idag kan man glemme å forsøke å kjøre. etc etc

Jeg følte for å utbrodere et noe .... tynt svar, som trådstarter kanskje ikke ville fatte. Ikke det at jeg har klart det bedre nødvendigvis, men jeg forsøkte hvertfall.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Når jeg tenker språk, så tenker jeg på syntaks.

Hvorfor motsier du deg selv?

Syntaksen har ikke noe med saken å gjøre. Om språket man programmerer i benytter f.eks C syntaks (C, C++, C#, php, Java m.fl.) eller BASIC syntaks (Visual Basic, QBasic, VB.NET, RealBasic m.fl) har ikke noe å si. Etter kompilasjon til binærkode gir maskina faen. "Halvkompilerte" språk som C#, VB.NET og JAVA vil virke så lenge rammeverket gjør det, med mindre man begynner med hooking av win32apis og andre ting som er tåplige å gjøre fra et halvkompilert språk.

Språk som kompilerer mot maskinkode vil somregel klare seg bra, med mindre de benytter diverse udokumenterte apier, eller installerer drivere for å virke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...