Gå til innhold

må en betale for Suse ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke undervurder GPL-lisensen folkens! Novell har ikke lov til å kreve betalt for programvare med GPL-lisens. Klart de kan selge support og andre tjenester rundt, men selve programvaren må være fritt tilgjengelig.

Jeg vet ikke i hvilken grad de er forpliktet til å tilby nedlasting til alle og en hver? Mulig dem ikke trenger å tilby nedlasting av det ferdige produktet, bare kildekoden, men er da sikkert ikke noe problem å få tak i det helt lovlig fra andre kilder. Noen som vet dette sikkert?

Support fra Novell vil du uansett ikke få uten å betale.

Lenke til kommentar
Ikke undervurder GPL-lisensen folkens! Novell har ikke lov til å kreve betalt for programvare med GPL-lisens. Klart de kan selge support og andre tjenester rundt, men selve programvaren må være fritt tilgjengelig.

Jeg vet ikke  i hvilken grad de er forpliktet til å tilby nedlasting til alle og en hver? Mulig dem ikke trenger å tilby nedlasting av det ferdige produktet, bare kildekoden, men er da sikkert ikke noe problem å få tak i det helt lovlig fra andre kilder. Noen som vet dette sikkert?

7674140[/snapback]

Haha, dårligste posten jeg har lest på lenge. Du burde ta deg en tur innom FSF og lese GPL-lisensen en gang til. Novel kan ta betalt for GPL lisensierte programmer så mye du vil, det er nettopp poenget med GPL, men programmet må også være fritt, dvs at forandringer gjort i programmet/koden må være fritt tilgjengelig for bruker slik at han/hun kan forandre den hvis han/hun vil.

Du vil lovlig laste ned SuSE via torrent, Google er din venn.

Lenke til kommentar

PHPdude, det er ingenting i GLP som sier noe om at en ikke kan ta betalt for GLP-lisensiert programvare. FSF/RMS tjente i mange år *litt* penger på å ta betalt for å sende ut EMACS på disketter ol. Det inkluderte ikke brukerstøtte.

Hvis en bare følger GLP kan en også ta betalt for det. Poenget er da at hvis jeg vil ta betalt for min GLP programvare så kan jeg det, MEN jeg må også gjøre kildekoden tilgjengelig for alle som vil ha den.

Da er jo spørsmålet: Hvem vil betale for programvaren min når de kan laste ned kildekoden gratis?

Lenke til kommentar
PHPdude, det er ingenting i GLP som sier noe om at en ikke kan ta betalt for GLP-lisensiert programvare. FSF/RMS tjente i mange år *litt* penger på å ta betalt for å sende ut EMACS på disketter ol. Det inkluderte ikke brukerstøtte.

Hvis en bare følger GLP kan en også ta betalt for det. Poenget er da at hvis jeg vil ta betalt for min GLP programvare så kan jeg det, MEN jeg må også gjøre kildekoden tilgjengelig for alle som vil ha den.

Da er jo spørsmålet: Hvem vil betale for programvaren min når de kan laste ned kildekoden gratis?

7674249[/snapback]

http://youtube.com/watch?v=FFHLIRSJv6w I denne filmen svarer Sjefen for Red Hat på dette.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke  i hvilken grad de er forpliktet til å tilby nedlasting til alle og en hver? Mulig dem ikke trenger å tilby nedlasting av det ferdige produktet, bare kildekoden, men er da sikkert ikke noe problem å få tak i det helt lovlig fra andre kilder. Noen som vet dette sikkert?

7674140[/snapback]

Hvor i posten min er det jeg skriver at man ikke KAN ta betalt for GPL-programvare?

Derimot sier jeg at programvaren er nødt til å være fritt tilgjengelig også.

Det hele blir et spørsmål om formulering. Man kan ta betalt for den komplette pakka med både programvare og support og selge den, men i realiteten gir du bort programvaren og selger bare support.

http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#D...AllowRequireFee

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar
Hvor i posten min er det jeg skriver at man ikke KAN ta betalt for GPL-programvare?

7675085[/snapback]

Her:

7674140[/snapback]

Mulig dette er en formuleringssak, men jeg mener nå du er meget klar.

Men jeg forstår også hva du prøver å si.

Lenke til kommentar
Fullversjonen må du betale for, ikkje den "vanlige".

7674045[/snapback]

Pft, å kalle den en "fullversjon" er vel å male det litt feil. SLED og SLES(Desktop og server respektivt) har en levetid som er betydelig lenger enn gratisversjonen OpenSUSE, utover det så er det generelt sett samme programvare.(Jeg er litt usikker på om SLED og SLES shipper med lukkede drivere).

Lenke til kommentar

7675085[/snapback]

Her:

7674140[/snapback]

Mulig dette er en formuleringssak, men jeg mener nå du er meget klar.

Men jeg forstår også hva du prøver å si.

7676492[/snapback]

Bruker ordet KREVE! Mulig det ikke er korrekt formulert, men det blir i realiteten umulig å kreve betalt for GPL-software siden den kan distribueres fritt. Vil man ha tak i den uten å betale er det fullt mulig og lovlig. Var vel det denne tråden dreide deg om.

Lenke til kommentar

minner om at den "offentlige" (dvs gratisversjonen) versjonen av SuSE ikke lenger heter SuSE, men openSUSE og kan lastes ned gratis fra opensuse.org (hvorfor var det ingen som linket til denne siden i utgangspunktet? det er jo den offisielle siden til opensuse, og et hvert google-søk ville pekt i den retningen...).

og du betaler for innstallasjons-supporten hvis du kjøper opensuse (se på www.shopnovell.com... det eneste som følger med i boxed-versjonen av openSUSE som du ikke får hvis du laster det ned er 90 dagers innstallasjonssupport.).

Endret av Nonst0p
Lenke til kommentar
Mulig det ikke er korrekt formulert, men det blir i realiteten umulig å kreve betalt for GPL-software siden den kan distribueres fritt. Vil man ha tak i den uten å betale er det fullt mulig og lovlig.

Siden GPL ikke har noe med pris å gjøre, trenger det ikke være slik som du sier. Det er altså ikke umulig å kreve betalt for GPL-lisensiert programvare i praksis, men det kommer som regel an på utbredelse og etterspørsel av varene. Et tenkt eksempel:

Romfartsorganisasjonen ISRO (India) trenger programvare for å styre og kommunisere med noen satelitter de har skutt opp, altså for et såkalt CC&T-system (command, control and telemetry). Et eksternt, privat programvarehus, SatelliteSoft, tar jobben og utvikler en generelt CC&T-system som ISRO kan bruke. Men alle de hemmelige protokollene og styringskommandoene for satelittene er utelatt. SatelliteSoft kan lisensiere programmet under GPL-lisens, og deretter SELGE det til ISRO. GPL-lisensen sørger for at ISRO fritt kan videreutvikle denne programvaren for fremtidige satelittsystemer, siden de har krav på å få med kildekoden fra SatelliteSoft på kjøpet. Dermed kan ISRO enkelt legge til alle de hemmelige tingene de trenger for å styre sine hemmelige spionsatelitter (hemmeligheter som de ikke kunne fortelle SatelliteSoft eller noen andre).

Videre kan man tenke seg at et annet lands romfartsorganisasjon SUPARCO (Pakistan) vil også skyte opp noen spionsatelitter (for å overvåke India). Dermed er også de på utkikk et er CC&T-system. De vet at ISRO/India har skaffet seg et bra system, men siden India og Pakistan ikke er bestevenner, vil selvfølgelig ikke India dele sin GPL-kode med Pakistan. SUPARCO ender dermed opp med å kjøpe den samme grunnløsningen med GPL-lisens fra SatelliteSoft, mot betaling selvfølgelig, og tilpasser denne ved å legge til alle satelitthemmelighetene sine. osv.

Kanskje litt sært tilfelle, men det går altså an å kreve penger for programvaren, selv om den er GPL-lisensiert. Man kan faktisk kreve betalt for å dekke de faktiske utgiftene (porto, CD e.l.) man har i forbindelse med å måtte ettersende kildekode til de som allerede har fått programvaren i binærform.

Men, som du sier, for "vanlig" og mye brukt programvare, som f.eks nettleseren Firefox, ville det vært vanskelig å krevd penger for den. Hvis f.eks Mozilla Corporation hadde startet med å kreve penger for Firefox 3.0 (og den var GPL-lisensiert), så kunne alle som hadde hadde kjøpt Firefox 3.0 fra Mozilla Corp. forsøkt å selge den samme programvare ved å underby Mozilla Corp. og med tilstrekkelig antall selgere, vil prisen fort havne i 0.

En annen vanlig "misforståelse" om GPL er at "alle" har rett til å se/få kildekoden til programvaren. Nei, det stemmer ikke. Det er kun de som du gir/selger et program til som samtidig har krav på å se/motta kildekoden for det samme programmet.

Så, tilbake til tråden. OpenSUSE Linux er en ikke-kommersiell distro og kan lastes ned gratis fra den offisielle websiden + andre speil. SUSE Linux (SLED og SLES etc) er kommersiell, og koster i utgangspunktet penger dersom man vil ha den distribuert fra Novell, men kan lastes ned gratis (og lovlig) fra andre kilder.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Hvor denne tråden tar av bare fordi det kommer en person som har misforstått GPL en smule og poster en misforståelse da :S

Men GPL lisensen sier eksplisitt at den tillater å ta vederlag for å distribuere GPL lisensiert programvare. Om du skal forsøke på det, så er problemet ditt bare at hvem som helst andre kan distribuere programmet gratis for eksempel ved å legge ut en torrent.

OpenSUSE er selvsagt gratis. Jeg tror forskjellene fra betalversjonen og gratisversjonen er som med Fedora og Red Hat Enterprise Linux - stort sett support...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...