Gå til innhold

Tv-kort med muligheter for tilkobling mot parabol

Morrizon

Anbefalte innlegg

Hey alle!

Si meg, finnes det tv-kort etc så jeg kan koble på en parabol-tuner? Eller en eller annen form for overgang mellom disse?

Jeg har pc'en på soverommet og det HADDE jo vært deilig med litt kanaler å velge mellom, OGSÅ der inne :dribble:

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hva du mener med "koble på en parabol-tuner", eller vet hva det innebærer?

Hvis du skal koble deg på en tuner så kan du bruke et videosignal, som egentlig ikke trenger noe TV kort. Men da kan du ikke velge kanaler, du får bare det som er valgt på tuneren.

Hvis du skal koble deg på antennekabelen fra en parabol så trenger du et DVB-S kort. Det finnes mange typer.

Men en parabol er noe spesiell. Bare en tuner kan styre hodet om gangen, så du får bare den polariseringen som er valgt på tuneren i stua.

Hvis du skal ha fulle muligheter til å velge kanal helt uavhengig så trenger du et dobbelthode og egen coax kabel helt fra parabolen.

Dessuten trenger du eget abbonnement for å se de kodete kanalene.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er sååååpass opplyst at jeg skjønner det du sier :)

Men det jeg vel kommer til å gjøre er å slå til på Canal Digital's tilbud om en dekoder og skål til sammen med hovedabonnementet mitt.....

Så da blir det egen parabol og en egen dekoder på soverommet, og skjønner jeg deg rett da Hårek bør jeg se etter et DVB-S kort....?

Og slikt som dette f.eks ?

Endret av Morrizon
Lenke til kommentar

Nei. Nå snakker du visst om å kjøpe deg komplett parabolanlegg? Har du da bruk for en ekstra mottaker i PC'en?

Det kortet har dessuten ikke dekoder, og kan da ikke brukes på Canal Digital.

Et DVB-S kort med dekoder blir dyrere enn en separat mottaker.

Og nå har vel CD pairing av kort og mottaker, så det blir ikke lett å velge egen mottaker.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på det samme selv. Har disputert litt med Hårek om det, og det ser ut som du hadde rett, Hårek. :blush:

Når det gjelder parring av kort for CD, har jeg lest litt rundt omkring. I en tråd på AVforum, leste jeg at ifølge et dansk blad, var den parringen som brukes nå slik at et parret kort ikke kan brukes i en annen mottaker som støtter parring. Dette var dog en gammel post, og det kan være at det har endret seg. Skal du ha dvb-kort med kortleser (altså tv-kort med Common Interface og CA Module), skal dette kortet med dette CI-kortet og denne CA-modulen muligens fungere. Dette hvis parringen ikke har blitt fullstendig slik at kort KUN funker med den dekoderen du får tilsendt.

Når det gjelder det kortet fra Hauppauge du lenket til, så sies det at de skal slippe et CI over USB som funker til Hauppauge-kort. Problemet med dette er at det koster 995,- ( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328513&cks=ACC ) Og du må da kjøpe en CAM i TILLEGG! Dette kommer med det faktum at du ikke er sikker på om du i det hele tatt vil kunne benytte det kortet du har!

Har du dog et eldre smartkort fra CD, kan det være at du kan bruke dette på rommet og det nye i stuen ;)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...