Gå til innhold

Texas bruker ordet rase framfor hudfarge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele USA, inkludert CIA, FBI og skolesystemet bruker rase fremfor hudfarger. Oppslagsverk som Wikipedia bruker også rase når de lister opp statestikker.

Og, ja selvfølgelig har vi raser, å hevde noe annet er totalt absurd.

I rase m1 (fra it.) gruppe individer innenfor en art med arvelige fellestrekk som skiller dem ut fra andre grupper den hvite r- / den nordiske

Fra den norske ordboken. Det er en kjent sak at enkelte grupper individer innenfor arten menneske har forskjellige arvelige fellestrekk som skiller dem ut. For eksempel har personer fra afrika ofte en mørkere hudfarge, bedre solresistanse, større penis, mørkere øyne og større sjanse for å utvikle enkelte sykdommer. Mens mennesker fra den nordlige del av verden har hvitere hud, blondere hår og større sjanse for å utvikle andre sykdommer.

Endret av Goz
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke riktig å dele mennesker inn i raser, da den genetiske forskjellen mellom to slike "raser" ofte er veldig liten. Men samtidig trenger vi jo et ord for å skille mellom afrikanske folkegrupper og nordiske f.eks., så kanskje man like godt kan bruke ordet "rase".

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig ikke riktig å dele mennesker inn i raser, da den genetiske forskjellen mellom to slike "raser" ofte er veldig liten. Men samtidig trenger vi jo et ord for å skille mellom afrikanske folkegrupper og nordiske f.eks., så kanskje man like godt kan bruke ordet "rase".

7676563[/snapback]

Hvis man sammenligner "ytterpunktene" er det store forskjeller, men mellom den "nordiske rase" og den "afrikanske rase" finnes det også folk - hvilke raser tilhører de?

Det viser seg i praksis ofte vanskelig å trekke definitive grenser mellom ulike "raser". Ser man nærmere etter vil de som bor på grensen ha fellestrekk med "rasene" på begge sider, og det blir helt tilfeldig (- eller politisk ... -) hvilken "rase" man velger å inkludere dem med.

Homo Sapiens er opprinnelig fra Øst-Afrika og utvandret derfra i flere omganger, og spredte seg etter hvert til alle jordens kontinenter (unntatt Antarktis). "Rasene" har kun oppstått fordi grupper av Homo Sapiens levde isolert fra hverandre i titusener av år.

I Norge har vi hele tiden hatt blåøyde og brunøyde, lyshårete og mørkhårete, høye og korte, tykke og tynne mennesker, men vi har aldri hatt noe behov for å definere "raser" for å skille en gruppe fra en annen. Men når noen kommer med en hudfarge som ingen andre har, da må vi plutselig ha egne begreper for å kunne "skille mellom [...] folkegrupper".

Hvorfor er hudfarge viktigere enn fargen på hår og øyne?

Det er ikke det - det er bare gammelt tankegods som sitter igjen i oss, i kulturen vår, i begrepene våre. Sikkert ikke vondt ment, men det er i mange tilfeller en ren refleksreaksjon. Og den er ikke medfødt - den er lært.

Lenke til kommentar
Hvis man sammenligner "ytterpunktene" er det store forskjeller, men mellom den "nordiske rase" og den "afrikanske rase" finnes det også folk - hvilke raser tilhører de?

7688979[/snapback]

De kalles mulatter.

7689014[/snapback]

Mulatter?

Jeg tenkte på tyskere, franskmenn, italienere, spanjoler og berbere da jeg skrev innlegget mitt, og jeg har aldri hørt ordet "mulatt" brukt om noen av dem.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på tyskere, franskmenn, italienere, spanjoler og berbere da jeg skrev innlegget mitt, og jeg har aldri hørt ordet "mulatt" brukt om noen av dem.

7689983[/snapback]

Hehe. Da misforsto jeg. Trodde du mente krysningen mellom en nordisk person og en afrikaner.

Man har vel det germanske folkeslaget, og det slaviske. Samiske. Spanjoler/italienere = romerske?

Ble litt usikker selv. :whistle:

'Kaukasiatisk' dekker vel det meste av Europa...?

Endret av Royo
Lenke til kommentar
'Kaukasiatisk' dekker vel det meste av Europa...?

7690106[/snapback]

Vestover er grensa grei nok - det sørger Atlanterhavet for, men hvor lagt østover må du før du ikke lenger finner "caucasians" (kaukasianere?) ?

Jeg tror ikke den grensa er så helt grei å trekke opp.

Wikipedia sier det sånn:

"The term Caucasian race is sometimes used to refer to people whose ancestry can be traced back to Europe, parts of North Africa, the Middle East, South Asia, Russia, and in certain areas of Central Asia."

"The term Caucasian originated as one of the racial categories recognised by 19th century craniology."

På den tida var det vanlig å tro at kranieformen kunne fortelle noe om hva slags menneske du var.

Lenke til kommentar
Hispanic er ikke en hudfarge. Hva skal de kalle dem? Mellombrun?

Men nei, det stemmer at det bare er èn menneskerase og at begrepet ikke er teknisk riktig.

7688468[/snapback]

Hispanic er en rase. Er latinoer.

Veldig vanlig ord i USA.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Hispanic er en rase. Er latinoer.

Veldig vanlig ord i USA.

7690951[/snapback]

Så selv om mange av dem har europeiske (spanske) forfedre, så er de altså ikke "caucasian"? Snodig, det der.

(Men hvis de hadde vært "caucasian", så hadde de jo tilhørt samme rase som den "hvite styrende klassen" i USA, og det vil man jo helst ikke.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...