Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan fikser jeg sharing i windows xp pro?

Anbefalte innlegg

Hei!!

Har nettopp installert WIN XP PRO, men har problemer med å "share"

På min forrige windows versjon var det bare og høyre klikke på mappen/disken som skulle shares og klikke enable sharing.... og apply changes så var det greit.

Deretter søkte kompissen min bare på min datamaskinen i nettverket, og klikket på meg og fikk opp en oversikt på hva som er sharet.

NÅ derimot med nye win xp pro er sharing menyen helt annerledes....

Er det ingen her inne som skjønner med engang hva slags opplegg dette er skal jeg ta et bilde av det å legge ut her.

Og når jeg nå liksom mener selv jeg har sharet en disk, søkte jeg opp maskinen min fra en annen PC. Den finner PC'n min i nettverket MEN i det jeg klikker på PC ikonet i nettverket får jeg bare en stor feilmelding.

Akkurat samme feilmelding får du om du klikker på datamaskin ikonet over en PC i nettverket ditt som er skrudd av/ikke logget på i det du dobbelklikker.

Jeg har kjørt Setup small office network, og jeg sitter på internett osv.... men dette "nye" (for meg) sharingsystemet skjønner jeg ikke mye av....

HVORDAN skal jeg få delt mine filer i LAN Network? :hmm:

Takk på forhånd for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

finn mappen du ønsker å dele. Høyreklikk og gå på "deling". Deretter velger du "del denne mappen på nettverket". Det skal være rimelig selv-forklarende.

I tillegg må du skru av den innebygde brannmuren i windows.

- Gå på kontrollpanel, velg klassisk visning (øverst til venstre)

- dobbeltklikk på nettverkstilkoblinger, høyreklikk på den aktuelle tilkoblingen, velg egenskaper, klikk på avanstert og så inntillinger. Der kan du skru av brannmuren.

Hvis du ikke har noen andre brannmurer aktive skal det nå fungere å få tilgang til mappene fra en annen klient.

Endret av Tim
Lenke til kommentar
Fungerte det? Greit å få en slags tilbakemelding når jeg bruker tid på å svare på spm som du helt sikkert hadde funnet svar på et annet sted her på forumet...."!!

7686541[/snapback]

Er helt enig med deg da jeg lurer på den samme problemstillingen selv.Det er ikke på denne maskinen,men en annen på nettverket mitt som sliter med akkurat det samme som trådstarter.Skal prate med han i morgen,så kommer jeg med en tilbakemelding på det.

Mvh

Lenke til kommentar

du har på "avansert fildeling". Dette brukes i store nettverk, gjerne i kombinasjon av AD, og for avanserte brukere som liker å endre på rettigheter osv.... du kan enkelt løse dette ved å:

Min datamaskin > verktøy > mappealternativer > vis > Enkel fildeling

Endret av langz
Lenke til kommentar

Tim: Kjempe hyggelig at du svarer! :-) Men du konstaterer bare problemet.

Det langz svarte er det som var problemet :-) Tusen takk Langz!

Tusen takk for alle svar! :-)

du har på "avansert fildeling". Dette brukes i store nettverk, gjerne i kombinasjon av AD, og for avanserte brukere som liker å endre på rettigheter osv.... du kan enkelt løse dette ved å:

Min datamaskin > verktøy > mappealternativer > vis > Enkel fildeling

7688012[/snapback]

Lenke til kommentar
Fungerte det? Greit å få en slags tilbakemelding når jeg bruker tid på å svare på spm som du helt sikkert hadde funnet svar på et annet sted her på forumet...."!!

7686541[/snapback]

Er helt enig med deg da jeg lurer på den samme problemstillingen selv.Det er ikke på denne maskinen,men en annen på nettverket mitt som sliter med akkurat det samme som trådstarter.Skal prate med han i morgen,så kommer jeg med en tilbakemelding på det.

Mvh

7686647[/snapback]

Min nevnte kamerat prøvde alle de forslag som her ble fremlagt,men det løste seg ikke hos han før han formaterte.Nå virker det helt suverent.

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...