sexyback Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei. Jeg hører mange prater om denne prøvetiden man har på førerkortet, hva innebære den? Jeg klarte ikke å få med meg hva dem fortalte om dette på disse kursene jeg var, vis man får fartsbot når man har førerkortet innenfor disse 2årene, mister man førerkortet med engang da? Eller hva menes med denne prøvetiden? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Det betyr at hvis du mister lappen (på grunn av regelbrudd) i løpet av prøvetiden må du opp til full førerprøve for å få den tilbake. Ellers gjelder de samme reglene som for alle andre sjåfører, du får altså ikke ekstra streng behandling utover dette. Endret 8. januar 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Det betyr rett og slett at lappen henger i en tynn tråd. Det skal så si ingenting til før du mister den. Så vær forsiktig, kan være kjipt å miste lappen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Du mister den ikke kjappere enn noen annen som ikke har prøvetid lengre. Forskjellen ligger i at de med prøvetid må ha ny teoretisk og praktisk prøve for å få igjen lappen om de mister den. Andre får den igjen etter fotgjengertiden er over uten å ta disse på nytt. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 To stykker i klassen har blitt fortalt av kjørelærer at politiet kan ta førerkortet ditt uten grunn i prøveperioden. Stemmer dette? Jeg synes det høres veldig merkelig ut hvertfall. Man må vel ha en grunn for å miste lappen? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 To stykker i klassen har blitt fortalt av kjørelærer at politiet kan ta førerkortet ditt uten grunn i prøveperioden. Stemmer dette? Jeg synes det høres veldig merkelig ut hvertfall. Man må vel ha en grunn for å miste lappen? 7680240[/snapback] Nei, det stemmer så absolutt ikke. Hvis kjørelærer har sagt det, så er det rent preventivt, ikke reellt. Du kan aldri bli fratatt lappen hvis du ikke har gjort noe galt. Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Du mister den ikke kjappere enn noen annen som ikke har prøvetid lengre. Forskjellen ligger i at de med prøvetid må ha ny teoretisk og praktisk prøve for å få igjen lappen om de mister den. Andre får den igjen etter fotgjengertiden er over uten å ta disse på nytt. 7676531[/snapback] Det skal mindre til for å miste lappen under prøvetiden, enn ellers. Mindre lovbrudd. De kan ta deg uten bevis, det er nok med mistanke...faktisk Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Når ingen er enige er det vel på tide at noen kommer med noen kilder. Jeg lurer også på dette, men tør ikke stole på noen av dere. Jeg har forresten ketchup i øyet. Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg støtter Isbilen. Det er ikke lovfestet forskjellsbehandling for de som har hatt lappen under 2 år. Politiet har mulighet til å ta fra deg lappen bare ved mistanke, uansett hvor lenge du har hatt den. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Leste om det på hjemmesiden til en trafikkskole. Ved førstegangsutstedelse av førerkort klasse B, vil du få en prøvetid på 2 år. Dersom du får førerkortet inndratt i denne tiden p.g.a. brudd på trafikale atferdsregler må du avlegge full førerprøve for å få ut nytt førerkort.Ved bestått ny prøve ,vil du få utstedt førerkort med ny prøveperiode på 2 år. Dersom du ikke gjennomfører kurs i mørkekjøring før førstegangsutstedelse av førerkort klasse B,må du innen 1.mars det påfølgende året gjennomføre et slikt kurs.Kursbeviset må du framvise på trafikkstasjonen for å få nytt førrkort. Har ikke sett noe i lovverket om det enda, men jeg kan umulig tenke meg at man forskjellsbehandler ferske og erfarne sjåfører med tanke på oppførsel i trafikken. Det strider imot normal rettsoppfatning. Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Leste om det på hjemmesiden til en trafikkskole. . Har ikke sett noe i lovverket om det enda, men jeg kan umulig tenke meg at man forskjellsbehandler ferske og erfarne sjåfører med tanke på oppførsel i trafikken. Det strider imot normal rettsoppfatning. 7684607[/snapback] Joda, det gjør de. Det er i allefall min presonlige erfaring. Jeg hadde hatt lappen i ca. 6mnd, og var ute å kjørte sladd med en gjeng kamerater. det ble filmet og havnet på nett --> polisn fikk tak i det. Det endte med at jeg fikk beslaglagt lappen, men det fikk ikke en kompis av meg som hadde kjørt omtrent like mye på den aktuelle filmen. Han hadde da hatt lappen i over to år, og da jeg konfronterte polisn med dette, fikk jeg til svar at det var pga. prøvetid. Såh Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Leste om det på hjemmesiden til en trafikkskole. . Har ikke sett noe i lovverket om det enda, men jeg kan umulig tenke meg at man forskjellsbehandler ferske og erfarne sjåfører med tanke på oppførsel i trafikken. Det strider imot normal rettsoppfatning. 7684607[/snapback] Joda, det gjør de. Det er i allefall min presonlige erfaring. Jeg hadde hatt lappen i ca. 6mnd, og var ute å kjørte sladd med en gjeng kamerater. det ble filmet og havnet på nett --> polisn fikk tak i det. Det endte med at jeg fikk beslaglagt lappen, men det fikk ikke en kompis av meg som hadde kjørt omtrent like mye på den aktuelle filmen. Han hadde da hatt lappen i over to år, og da jeg konfronterte polisn med dette, fikk jeg til svar at det var pga. prøvetid. Såh 7684784[/snapback] Ble det noe rettsak av det? Politiet har rettigheter til å beslaglegge lappen for en viss tid, men det er kun en dommer som kan frata førerkortet. Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Hyrte advokat, og det endte med at politiet henla saken dagen før den skulle opp i tingretten. Dvs. de beholdt lappen så lenge som mulig. Politiet kan beslaglegge lappen i tre uker, og det blir utvidet til opptil 2mnd om de sender saken videre til tingretten. Det begynner å bli noen år siden nå, men mener fortsatt at det var et overtramp fra politiet sin side. Men det var vel for å sette et eksempel. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Formulerte meg litt dårlig ja, poenget var at du ikke mistet førerretten, de foretok bare en "rutinemessig beslagleggelse", noe de har fullmakt til å gjøre når de vil, selv om det ikke alltid er rimelig. Politifolk er mennesker de også, og er i likhet med resten av oss utsatt for dårlig dømmekraft. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 hmm jeg går snart utav prøvetida mi, er det noe jeg må gjøre ? ta noe ekstra kurs, bestille ny lapp? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 nei. men du må fornye førerkortet ditt før gyldig til (4b på førerkortet) viss du har ein dato der (eg fekk berre en strek etter mørkekjøringa). under 11 står det og en gyldig til dato, men den er vanlegvis 100års-dagen din. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Nei, du trenger ikke å gjøre noe som helst når prøvetida utgår. Det står en dato på kortet for når denne utløper (på kode 100), og så lenge denne datoen er før dagens dato gjelder ikke koden. Kortet må ikke fornyes før datoen under 4b er over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå