Canute Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Jeg installerte dapper på den stasjonære maskinen, (som har et ati radeon X800) kort, i begynnelsen av August. Alt gikk som en lek, selvsagt noen små problemer, men det må man nesten regne med. Jeg fikk til og med installert de offisielle driverene nesten knirkefritt. Jeg oppgraderte til Edgy Eft omtrent en uke etter det kom ut, ingen problemer. Derimot, for omtrent en måned siden, så ødela jeg chipset vifta. Det tok lang tid før jeg fikk tatt meg i nakkeskinnet og gjort noe med det, i mellomtiden lånte jeg vekk grafikkortet vekk til en kamerat som hadde problemer med sitt. Da jeg endelig fikk fikset problemer med chipsettet reformaterte jeg den, nå nektet den å boote opp fra en Edgy cd, uansett om jeg valgte Safe Graphics. Så jeg installerte fra Dapper og oppgraderte via nettet. Problemet var at jeg måtte bruke vesa som driver. Valgte jeg ati fikk jeg en svart skjerm. Så jeg bestemte meg for å installere fglrx. Akkuratt samme skjedde, derimot hvis jeg kommenterte vekk load "dri" i xorg.conf så fungerte alt (da uten direct rendering). Så plutselig etter utallige prøving og feiling med xorg.conf, så satte jeg inn noen maks grenser for hz'en på skjermen. Og da fungerte all slik det skulle. Et par dager gikk, og jeg fikk lyst til å installere Wacraft 3. Jeg stappet i cden, og skulle til å begynne installeringen, da plutselig jeg får noen røde striper over midten av skjermen. Jeg rebooter pcen og nå skjer akkuratt det samme. Svart skjerm når jeg skal se innloggingsskjermen. Jeg prøver utallige muligheter med xorg.conf, ingen forskjell. Så reinstallerer jeg dapper, og installerer fglrx. Etterhvert så kom jeg over å sette Option "bustype" "pci" inn i xorg.conf, og nå fungerte alt slik det skulle igjen. Jeg oppgraderer til edgy, recompiler modulen. Svart skjerm. Jeg installerer en helt ny fglrx og setter hz'en og bustypen slik som har fungert før. Kun svart skjerm. Alle driverene fungerer fint når jeg kommenterer ut load "dri", men jeg får svart skjerm hvis jeg lar det være på, uansett om jeg bruker ati eller fglrx. Så nå begynner jeg sterkt å lure på om grafikkortet er ødelagt, uheldigvis må jeg vel installere windows for å kunne vite det. Kanskje det er noe i biosen? Eller kanskje jeg kan gjør noe i xorg.conf? En ting er sikkert, jeg er iallfall lei av å ikke ha direct rendering. Det gjør at jeg på ingen måte kan surfe på sider som krever litt mer. Tips mottas gledelig Edit: En gang fikk jeg det også til ved å først endre xorg.conf til å kun bruke 1024x768, for så endre tilbake igjen og reboote... Så noe virker litt merkelig her. xorg.txt Endret 8. januar 2007 av Canute Lenke til kommentar
Canute Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Ingen som har noen som helst peiling? For alt jeg vet er dette helt normalt og noe jeg bare må leve med... edit. installerte nettopp nyeste fglrx driver. Fungerte faktisk, men av erfaring så er jeg usikker på om det vil holde. Endret 11. januar 2007 av Canute Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå