Distrattos Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hallo. Jeg jobber med en MacBook på skolen. Men synes det er av og til litt irriterende når jeg lokker igjen macen så sovner den. Lurer derfor på om noen vet om noen programmer eller innstillinger som forhindrer dette.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Alle bærbare pc'r (mac eller ei) gjør vel det, for å sikre at du ikke lar den stå på i dagesvis hvis du glemmer å slå den av før du lukker den..ellerno. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Alle bærbare pc'r (mac eller ei) gjør vel det, for å sikre at du ikke lar den stå på i dagesvis hvis du glemmer å slå den av før du lukker den..ellerno. 7672294[/snapback] Nei. I Windows er dette noko du kan velje sjølv. OS X har ikkje denne moglegheita, men det er mogleg å få det til vha eit program. Eg hugsar ikkje kva programmet heiter i farta, men eit søk på Google får deg nok litt vidare. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg mener å ha lest en diskusjon om det et sted. Tror de kom frem til at det kunne være skadelig for skjermen fordi det kom varme opp fra tastaturet. Mye mulig jeg tar feil, men. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg mener å ha lest en diskusjon om det et sted. Tror de kom frem til at det kunne være skadelig for skjermen fordi det kom varme opp fra tastaturet. 7672929[/snapback] Correctomundo. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 På iBook'en er dette skadelig for skjermen, fordi mye av varmen slipper ut gjennom tastaturet. MacBook har utluftningen bak, og derfor er det ingen fare. Det trådstarter kan gjøre er å vekke den med en ekstern mus, tastatur eller fjernkontrollen. Dersom du skal bruke maskinen med en ekstern skjerm er det hendig. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg skal bestille meg en macbook snart, hva vil det egentlig si at den "sovner"? Slår den av alle programmer? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Ja. Det er det samme som dvale i Windows. Det for eksempel ikke mulig å la ett nedlastningsprogramm stå på med mindre du "vekker" den slik jeg nevnte over. Når du åpner maskinen igjen er programmene åpne akkurat slik du forlot dem. Endret 8. januar 2007 av Dassen Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Ah. Okey. Det skal jeg vel klare å leve med. Lenke til kommentar
Distrattos Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Takk for alle de raske responsene. Har i mellomtiden søkt litt på mac1 og klikket meg videre fra andre linker. Kom til slutt over denne linken http://macupdate.com/info.php/id/10564 Er litt usikker på å teste den siden jeg bruker en lånemac (grunnet min harddisk ikke ble funnet på den andre), og jeg har ikke lyst å teste på en mac som jeg må levere tilbake senere. Hvis noen andre har lyst prøve det, så er det på eget ansvar... Lenke til kommentar
Westen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Er litt usikker på å teste den siden jeg bruker en lånemac (grunnet min harddisk ikke ble funnet på den andre), og jeg har ikke lyst å teste på en mac som jeg må levere tilbake senere. Hvis noen andre har lyst prøve det, så er det på eget ansvar... 7674030[/snapback] Ville ikke anbefalt deg å bruke dette programmet, der er tross alt en grunn til at apple ikke har implementert denne funskjonen selv. Dette programmet kan lett påføre din macbook betydelige skader over tid, selv ved moderat bruk. Grunnen til dette er at deler av varmen luftes gjennom tastaturet, som da vil trekke rett opp i skjermen, ikke å anbefale med andre ord;) Lenke til kommentar
Distrattos Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 På iBook'en er dette skadelig for skjermen, fordi mye av varmen slipper ut gjennom tastaturet. MacBook har utluftningen bak, og derfor er det ingen fare. Som Dassen sier, så slipper MacBokk'ene ut luft bak, derfor skulle det jo ikke gjøre skade. Er jo også veldig rart hvorfor det skulle ha det, siden man kan bruke MacBook'en så lenge man har ekstern mus og tastatur, noe folk har anbefalt til f.Eks framlegg eller lignende. Så hvis man kan bruke den med utstyr selv om den er lukket igjen, synes jeg det er rart at man ikke kan velge noe i preferences sånn at man kan lukke igjen uten å aktivere sleep-modus... Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Takk for alle de raske responsene. Har i mellomtiden søkt litt på mac1 og klikket meg videre fra andre linker. Kom til slutt over denne linken http://macupdate.com/info.php/id/10564Hvis noen andre har lyst prøve det, så er det på eget ansvar... 7674030[/snapback] Jeg prøvde det ut og det fungerer fint. Men du skal være forsiktig å bruke dette programmet når du bærer rundt på macen din. Grunnen til at Apple har valgt å ha automatisk dvale når skjermen lukkes er fordi hardisken kan gå i spinn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 jeg spurte om det samme for en stund siden her på forumet, men ser ut til at tråden er blitt slettet. svaret var at all varmen kommer opp igjennom tastaturet, og hvis man lokker skjermen vil maskina bli ødelagt... Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 jeg spurte om det samme for en stund siden her på forumet, men ser ut til at tråden er blitt slettet.svaret var at all varmen kommer opp igjennom tastaturet, og hvis man lokker skjermen vil maskina bli ødelagt... 7678900[/snapback] Det gjaldt antakeligvis iBook, det er ikke tilfellet med MacBook hvertfall. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Nå skal det sies, at det som gjelder for iBook, også gjelder MacBook Pro. Med mindre min er spesiell da Nå har ikke jeg prøvd MacBook, men vil tro noe av varmen kommer ut i tastaturet der og? Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Herregud! Les hva folk skriver!! Det det kommer ikke luft opp gjennom tastaturet!! Varmen kommer ut bak og rett under macbook merket, PERIOD! edit: sitter på macen min nå, den kjører tunge programmer som gjør at prosessoren og viftene går mer en ved vanlg bruk, og hvor kommer varmen ut? Jo Bak, og rett under macbook merket. Er kaldt og herligt ved tastaturet sammenlignet med andresteder på den. Endret 9. januar 2007 av Yaricks Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg leser godt jeg, ingen vits i å klikke for det. Hadde du hatt en Pro Modell, lukket lokket og kommet tilbake senere (Les: i Windows), så ville det være ekstremt varmt mellom der. Hadde viftene dine gått for fullt (dvs, den ene som er på MacBook), så vil du kjenne at luftstrømmen kommer gjennom tastaturet, og til en VISS grad bak. Sier ikke dette stemmer på vanlig MacBook, men på Pro-modell! Ingen vits i å diskutere dette opp og ned i mente... Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Liten vits i å trekke fram MacBook PRO da det er tydelig det er MacBook trådstarter spør om. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Ikke meningen, prøvde bare og gjøre et poeng ut av det at tilfellet kanskje var samme på MacBook.. Enkelt og greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå