Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Statens kamp mot overvektige(eller ikke)

VikinGz

Anbefalte innlegg

Jeg leste dette her på dagbladet.no

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/08/488176.html

At ca 600personer skal oppereres for syklig overvekt i år. Jeg tenker litt at dette koster staten dyrt og det koster også mye i sykpenger osv pågrunn av overvekt.

Jeg tenker litt på hva staten har gjort for at vi "skal blir sunnere"

Sukker og godta er ekstremt bilig!

Brus med sukker og brus uten sukker har samme pris, barn liker det med sukker best!

Ta med mat fra mac donalds har mindre skatt

Gang og sykkelveier nedprioteres slik at folk ikke tør å legge ut på sykt glatte veier til fots og tar heller bilen til jobben som ligger 10min unna.

Lys langs deler av gang og sykkelveinette er såkaldt lagt ned og du får mere lys ved å gå på en kirkegård.

Det brukes mere penger på veier slik at du kan være lat og kjøre bil til byen som du bor i.

Du må bruke lommeboka for å få tak i sunn og god mat. 70kr kiloen for kyllingfilet vs 50kr for kjøttdeig/familiedeig

kneipbrød(aka nesten loff) koster 1/3 av va sundt brød koster

Mange har ikke råd til å bruke treningssenter eller andre idretter!

Kroppsøving er ett morsomt fag og karakterer her får folk til å drite i det. Viss du gjør ditt beste og får 2er da har du ikke lyst til å fortsjette!

kroppsøving 2 timer i uka = 1 time trening i uka (er det nok for ola nordmann?)

Skolekantiner selger sjeldent god og sund mat. Osteloff og pizza er det suneste du kommer flere steder.

Vann som ikke må hentes fra vasken på dass er vanskeligere å annskaffe enn brus i en brusautomat på skolen.

Foreldre har for dårlig kunnskap om sund og god mat. derfor er det mange barn som nekter å spise det.

Det utvikles ting for at vi skal sitte og være late (tv, data, spill osv)

På barneskolen lærer barn at de skal spise karbohydrater istede for fett, karbohydrater = sukker = godta (sammenheng?)

Usund mat tar live av flere enn røyk, fortsjatt er det viktigere å slutte å røyke enn å spise usundt.

Det var litt av det jeg har tenkt på. Hva tenker du om statens forebygging for fedme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tenkte over akkurat dette i går, da jeg tenkte på å starte å trene, og spise sunt osv...

men etter et kjapt regnestykke fant jeg ut at jeg ikke hadde råd...

Egentlig er det totalt idiotisk at den usunne maten skal koste mindre enn den sunne...

Tobakk koster mye, og staten skal ha mye av de pengene, mens goderi er mye billigere og staten skal ha mindre...

Lenke til kommentar
tenkte over akkurat dette i går, da jeg tenkte på å starte å trene, og spise sunt osv...

men etter et kjapt regnestykke fant jeg ut at jeg ikke hadde råd...

Egentlig er det totalt idiotisk at den usunne maten skal koste mindre enn den sunne...

Tobakk koster mye, og staten skal ha mye av de pengene, mens goderi er mye billigere og staten skal ha mindre...

7671984[/snapback]

Jeg fant ut at jeg faktisk har råd til litt sundere mat enn jeg spiser :)

Men dette forsvinner sikkert når jeg kjører opp og kjøper meg bil....

Tror det er lett og starte å kjøre, for det tar 40min å gå til jobb :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...