Gå til innhold

Windows Xp x64 eller x86 på E6600?

Nessi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart XP 64bit, men vær obs på å sjekke at du finner 64bit drivere til alle komponentene først. Det er ennå litt mangel på drivere.

Dersom du ikke finner alle driverene til 64bit og ikke gidder å gamble på at de kommer snart så kan det være lurt å ta til takke med 32bit-utgaven. (x86)

XP 64bit er forresten et mye mer stabilt OS enn XP 32bit siden det er basert på Windows Server 2003.

Forskjellene på XP og Vista er omtrent like på både 32 og 64 bit-utgavene.

Lenke til kommentar

Vil anbefale 32 bits versjonen av xp. Har nå brukt 64 bits versjonen i et år og det har ikke vært spesielt problematisk, men likevel mer problematisk enn med 32 bits versjonen. Noen spill fungerer dårlig/ikke i det hele tatt. Ytelsen går fra veldig bra til helt elendig, drivere er buggy osv. Nå har jeg igjen 32 bits versjonen og den er fortsatt bedre og jeg tør også påstå at den er mer stabil. Med vista kan det hende ting endrer seg, men til vista blir et stabilt og bra OS er nok xp 32 bit det bedte valget med mindre du vil exprimintere med noe linux greier.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 64bit XP på jobben i et års tid og er veldig fornøyd med det. Vi måtte bruke noen betadrivere (til nettverkskortet) i starten men vi fikk endelige utgaver av driverene etter hvert. Jeg har bedre inntrykk av XP 64bit enn 32bit-versjonen på de PCene. Hjemme har jeg annen maskinvare og der er inntrykket annerledes. Der var det lenge uholdbare driverproblemer.

Lenke til kommentar

5 minutter har gått for lenge siden, men 64bit skal være kjappere ja. (Dvs. 32bit programmer kjører like raskt som før, men 64bit programmer skal kjøre raskere. 64bit støtter også mer minne enn 4GiB, men det er kanskje ikke så relevant for hjemmebrukere ennå.)

Lenke til kommentar
5 minutter har gått for lenge siden, men 64bit skal være kjappere ja. (Dvs. 32bit programmer kjører like raskt som før, men 64bit programmer skal kjøre raskere. 64bit støtter også mer minne enn 4GiB, men det er kanskje ikke så relevant for hjemmebrukere ennå.)

7680556[/snapback]

Synes faktisk også det er bedre "flyt" i 64bits versjonen, eneste problemet er som noen nevner at det kan være enkelte problemer med drivere, men dersom alle komponentene er relativt nye, så er ikke dette ett stort problem. Eneste komponenten jeg strever litt med er ett utgammelt TV-kort(bruker jeg ikke uansett ettersom Pinnacle driverne aldri har vært bra) og en eldre HP printer, printeren fungerer, men det krever litt triksing første gang.

Ellers har jeg ingen problemer med 64bits versjonen, det aller meste av programvare fungerer og mange programmer får man også i 64bits versjon etterhvert.

Lenke til kommentar
Nå skal det meste av disse problemene være ryddet opp i.

Ja..det meste men ikke alt...De som er drivere til så er faktisk ikke driver pakkene 100%..du får f.eks bare selve drivere men ingen applications til osv..Hvis du faktisk ikke har masse forskjellige ting du må ha drivere til så kan jeg bare si GO FOR IT..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Nå skal det meste av disse problemene være ryddet opp i.

Ja..det meste men ikke alt...De som er drivere til så er faktisk ikke driver pakkene 100%..du får f.eks bare selve drivere men ingen applications til osv..Hvis du faktisk ikke har masse forskjellige ting du må ha drivere til så kan jeg bare si GO FOR IT..

7686668[/snapback]

Nå er jeg av dem som faktisk foretrekker kun drivere, alt det andre dilldallet enkelte produsenter legger ved i driverpakkene gjør stort sett ikke annet enn å bruke minne, en haug med ekstra prosesser og lage bugs. Creative har vært relativt "gode" til å lage unødvendig mye dilldall, samme med Logitech.

Edit: det er klart at enkelte av disse applikasjonene kan tilby tilleggsfunksjonalitet, men nøkkelen er å gjøre det så enkelt som mulig...

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Jeg er kanskje ikke den smarteste på bruket, men slenger ut en liten personlig mening uansett.

Dersom du skal ha en klassisk spillmaskin vil jeg si gå for vanlig XP. Med mindre du allerede har gått til anskaffelse av 64bits-versjoner av programmer (thats right... ingen 64bits spill enda) har du heller ikke bruk for x64 :)

Når Vista kommer blir det derimot en annen sak. Flere spill og programmer kommer nok til å bli designet for å utnytte 64bits til det fulle. Inntil det skjer... hold deg til systemet med best utviklet driverstøtte.

Kort fortalt: Om du ikke vet hva du trenger 64bits windows til, trenger du det heller ikke :)

Personling mening, ikke oppsøk meg med balltre om du mener noe annet :)

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...