D-Fender Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Har fått tak i et gammelt SX6000 Raid kort som jeg bare må bruke til noe fornuftig Det jeg lurer på i den forbindelse er om 2stk 160GB disker i raid0 vil være raskere enn 1stk 320GB disk. Noen som har noen erfaringer? Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 ikke sikker 320GB disken er raskere enn 1stk -160 GB. men uansett vil jeg tro at raidsystemet er raskere selv om det er software eller hardware. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hva skal du bruke lagringskapasiteten til? Svjv, er RAID 0 mye raskere når det gjelder skriving, men ikke noe særlig når det gjelder lesing Lenke til kommentar
peiper Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Har fått tak i et gammelt SX6000 Raid kort som jeg bare må bruke til noe fornuftig Det jeg lurer på i den forbindelse er om 2stk 160GB disker i raid0 vil være raskere enn 1stk 320GB disk. Noen som har noen erfaringer? 7671087[/snapback] Generelt vil søketiden gå litt opp. Nesten ikke merkbart. Ren lese/skriveytelse vil bli merkbart mye bedre. Husk backup når du bruker raid0 da. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hva skal du bruke lagringskapasiteten til? Svjv, er RAID 0 mye raskere når det gjelder skriving, men ikke noe særlig når det gjelder lesing 7671143[/snapback] Hva er det som begrense lesehastingheten i raid1.? Er det softwareraid du mener da.? Lenke til kommentar
peiper Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hva skal du bruke lagringskapasiteten til? Svjv, er RAID 0 mye raskere når det gjelder skriving, men ikke noe særlig når det gjelder lesing 7671143[/snapback] Hva er det som begrense lesehastingheten i raid1.? Er det softwareraid du mener da.? 7671185[/snapback] Lese skrivehastighet i Raid 1 er nesten lik som en enkelt disk. Raid 1 kan ha "noe" bedre lesehastighet, men ikke merkbart. Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Hva skal du bruke lagringskapasiteten til? Svjv, er RAID 0 mye raskere når det gjelder skriving, men ikke noe særlig når det gjelder lesing 7671143[/snapback] Hva er det som begrense lesehastingheten i raid1.? Er det softwareraid du mener da.? 7671185[/snapback] Hmmm, Raid 1 eller 0 ? Raid0 gir dobbel lese- og skriveytelse. Skriver/Leser 50/50 fra hver disk. Raid1 gir Dobbel leseytelse fordi den kan lese 50/50, men ingen økning i skriveytelse for den må skrive alt til begge disker. Men Raid1 gir jo sikkerhet mot diskkrasj da. Men foretrekker mere plass, får heller ta en smekk påpungen vist armageddon kommer.... Ang. Lagringskapasitet så lurte jeg på systemdisk faktisk, siden jeg ikke får seriell ata kontrolleren på hovedkorte til å boote på min Raptor med raidkortet i maskinen... Alle tips ang. dette mottaes også med takk. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Hva skal du bruke lagringskapasiteten til? Svjv, er RAID 0 mye raskere når det gjelder skriving, men ikke noe særlig når det gjelder lesing 7671143[/snapback] Hva er det som begrense lesehastingheten i raid1.? Er det softwareraid du mener da.? 7671185[/snapback] Hmmm, Raid 1 eller 0 ? Raid0 gir dobbel lese- og skriveytelse. Skriver/Leser 50/50 fra hver disk. Raid1 gir Dobbel leseytelse fordi den kan lese 50/50, men ingen økning i skriveytelse for den må skrive alt til begge disker. Men Raid1 gir jo sikkerhet mot diskkrasj da. Men foretrekker mere plass, får heller ta en smekk påpungen vist armageddon kommer.... Ang. Lagringskapasitet så lurte jeg på systemdisk faktisk, siden jeg ikke får seriell ata kontrolleren på hovedkorte til å boote på min Raptor med raidkortet i maskinen... Alle tips ang. dette mottaes også med takk. 7671894[/snapback] Nei, raid 1 gir ingen nevneverdig forbedret leseytelse i forhold til en enkelt disk. Du får kun bedre sikkerhet på dataene dine. Du skal ha en rimelig kritisk databruk før det er noe å satse på. Da går du heller for raid 5 eller brenning av backup på DVD. Endret 8. januar 2007 av peiper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå