Gå til innhold

320GB vs 160GBx2 Raid0 - MB/s ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har fått tak i et gammelt SX6000 Raid kort som jeg bare må bruke til noe fornuftig :yes:

Det jeg lurer på i den forbindelse er om 2stk 160GB disker i raid0 vil være raskere enn 1stk 320GB disk.

Noen som har noen erfaringer?

7671087[/snapback]

Generelt vil søketiden gå litt opp. Nesten ikke merkbart. Ren lese/skriveytelse vil bli merkbart mye bedre. Husk backup når du bruker raid0 da.

Lenke til kommentar
Hva skal du bruke lagringskapasiteten til? Svjv, er RAID 0 mye raskere når det gjelder skriving, men ikke noe særlig når det gjelder lesing

7671143[/snapback]

Hva er det som begrense lesehastingheten i raid1.?

Er det softwareraid du mener da.?

Lenke til kommentar
Hva skal du bruke lagringskapasiteten til? Svjv, er RAID 0 mye raskere når det gjelder skriving, men ikke noe særlig når det gjelder lesing

7671143[/snapback]

7671185[/snapback]

Lese skrivehastighet i Raid 1 er nesten lik som en enkelt disk. Raid 1 kan ha "noe" bedre lesehastighet, men ikke merkbart.

Lenke til kommentar

7671143[/snapback]

7671185[/snapback]

Hmmm, Raid 1 eller 0 ?

Raid0 gir dobbel lese- og skriveytelse. Skriver/Leser 50/50 fra hver disk.

Raid1 gir Dobbel leseytelse fordi den kan lese 50/50, men ingen økning i skriveytelse for den må skrive alt til begge disker.

Men Raid1 gir jo sikkerhet mot diskkrasj da.

Men foretrekker mere plass, får heller ta en smekk påpungen vist armageddon kommer.... :ph34r:

Ang. Lagringskapasitet så lurte jeg på systemdisk faktisk, siden jeg ikke får seriell ata kontrolleren på hovedkorte til å boote på min Raptor med raidkortet i maskinen... Alle tips ang. dette mottaes også med takk.

Lenke til kommentar

7671143[/snapback]

7671185[/snapback]

Hmmm, Raid 1 eller 0 ?

Raid0 gir dobbel lese- og skriveytelse. Skriver/Leser 50/50 fra hver disk.

Raid1 gir Dobbel leseytelse fordi den kan lese 50/50, men ingen økning i skriveytelse for den må skrive alt til begge disker.

Men Raid1 gir jo sikkerhet mot diskkrasj da.

Men foretrekker mere plass, får heller ta en smekk påpungen vist armageddon kommer.... :ph34r:

Ang. Lagringskapasitet så lurte jeg på systemdisk faktisk, siden jeg ikke får seriell ata kontrolleren på hovedkorte til å boote på min Raptor med raidkortet i maskinen... Alle tips ang. dette mottaes også med takk.

7671894[/snapback]

Nei, raid 1 gir ingen nevneverdig forbedret leseytelse i forhold til en enkelt disk. Du får kun bedre sikkerhet på dataene dine. Du skal ha en rimelig kritisk databruk før det er noe å satse på. Da går du heller for raid 5 eller brenning av backup på DVD.

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...