ZigZag77 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Hei alle sammen. Nå håper jeg på hjelp. Alle svar bør gjøres enkle. Jeg har windows xp, men på grunn av mange problem vurderer jeg nå linux. Prøvde å laste ned noe,men fikk bare en *.iso fil og en torrent fil. Grønn som jeg er vet jeg ikke hva disse skal brukes til. Please hjelp? Programmer og spill osv... Må disse avinstalleres og lastes ned nye driverfiler? Tror nok nye spm vil komme etterhvert... Endret 8. januar 2007 av ZigZag77 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Jeg ville endret emne tittel, før en moderator kommer. Men forsovidt, tror nok alle forstår hva det går i. En .iso fil er et "bilde" av cd. Denne skal du brenne på en cd, og boote i fra. Det meste funker egentlig helt greit under linux, og driverne finner du i apt pakket systemet. Slette eller ta vare på windows? Programmer: Noen funker under wine, andre har vi kloner for... Photoshop => gimp. Spill: Her må du abonnere på Cedega, dette er en spill emulator for linux. Endret 8. januar 2007 av chills Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 endre emnetittel du først Lenke til kommentar
ZigZag77 Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Chills: Takk for god hjelp. Men dette partisjonering som mange på forumet snakker om. Hva er det? Hva er det godt for? og Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
JimL Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 første treffet på google etter "partisjonering" http://www.dinside.no/php/art.php?id=1199 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Chills: Takk for god hjelp. Men dette partisjonering som mange på forumet snakker om. Hva er det? Hva er det godt for? og Hvordan gjør jeg det? 7670761[/snapback] Emnetittelen kan være: Ny i ubuntu, starthjelp. Den du har nå er ikke god nok. Det er et program man bruker for å redigere partisjonene en harddisk inneholder. Man kan lage, slette, endre størrelse osv. Med andre ord, hvis man har kun XP på en disk, er den disken f.eks 50GB med ntfs. Så resizer vi den, til 20GB, vi får 30GB raw data. Ut av de 30GB raw, lager vi 1GB linux-swap partisjon, og 29GB Ext3, til systemet. linux-swap er tilsvarende windows sin paging fil. Altså ram på disken. Det er program med andre ord, interaktive menyer. Bare følg veiledningen. Lenke til kommentar
ZigZag77 Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Takk for god hjelp... Som i C: og D: osv... Vil maskina jobbe raskere når store programmer som windows eller AutoCAD, har egen partisjon?Hva med musikk og filmer? Børde ha egen partisjon? Hvor mange partisjoner kan/bør man ha? Kan jeg legge windows på egen partisjon nå, eller må jeg lage nye partisjoner og ta bort allt annet enn windows fra C:? Herre min hatt så lite peil jeg har... Lenke til kommentar
kommers Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) I tillegg til de Windows-partisjonene du ønsker å beholde (jeg antar du er ute etter å ha både Windows og GNU/Linux på samme maskin, i såkalt dual-boot. Med dual-boot får du en meny ved oppstart der du velger hvilket OS du vil kjøre), så bør du ha minst 2 partisjoner til. For å ikke gjøre det for komplisert, bruker nybegynnere som regel å ha: - En partisjon for hele Linux-systemet, der du plasserer (kalles gjerne "monterer") rot-katalogen (angis med / (skråstrek, "slash"), tilsvarer ca "c:\" for windows). Denne har typisk filsystem ext3 og Ubuntu + en god del programmer vil kreve kanskje for en Ubuntu-installasjon, men bør gjerne være større for at du skal få plass til flere filer i din hjemmekatalog - En såkalt swap-partisjon (den chills forklarte om), som ikke trenger å være mer enn 1.5 - 2 ganger mengden fysisk RAM du har (i hvert fall den tommelfingerregelen jeg har hørt). Filsystemet kalles altså (linux) swap. Her ser du en oversikt over den typiske katalogstrukturen i et GNU/Linux-system. Katalogen som heter /home inneholder alle brukernes filer (f.eks Per "holder til i" katalogen /home/per og Kari i katalogen /home/kari osv.). Størrelsen på disse dataene kan variere. Film og musikk tar jo mye plass. Og ofte vil dataene som ligger her regnes som de mest verdifulle i tilfelle av et systemkrasj. Noen foretrekker derfor å spalte ut denne katalogen i en egen partisjon, så det er lettere dersom man trenger å formattere/installere GNU/Linux på nytt. Dermed trenger man tre partisjoner: - Partisjon for selve GNU/Linux-systemet, med rot-katalogen, /. filsystem ext3. Trenger da ikke være så stor, siden /home ligger på egen partisjon. Minimum 5 GB for Ubuntu, vil jeg påstå. (Men det holder nok med 10 GB). - Hjemmekatalog for alle brukerne. Filsystem ext3. Så stor du vil/kan. - Swap-partisjon (samme som ovenfor). Det finnes selvfølgelig også andre mer avanserte muligheter for videre oppdeling i partisjoner, men de er neppe aktuelle for nybegynnere (noen liker å ha /boot på egen partisjon for å ha selve kjernene for seg selv, samt enkelte vil ha /var på egen partisjon for å hindre at logg-filer og andre voksende data som hører til her spiser uforholdsmessig mye diskplass og skaper konflikter for resten av system osv.). Ellers finner du en oversikt over mulige partisjonsoppset for å kombinere Windows med GNU/Linux på denne siden. Det kan være verdt å merke seg at man kan installere et ekstra program som gjør det mulig for Windows å lese og skrive til ext3-partisjonen. Som standard vil du i Ubuntu kun klare å lese NTFS-partisjonen som Windows bruker, men du vil ikke kunne skrive til den. Men her også går det an å installere ekstra verktøy som gjør det mulig å også få til skrivetilgang til NTFS-partisjoner. Endret 8. januar 2007 av kommers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå