Gå til innhold

Hvilken Processor bør man velge? INTEL / AMD

Anbefalte innlegg

I disse dager er det vanskelig å følge med på hva som skjer og kompabillitet mellom HW

Og i disse dager er jeg oxo tilfeldigvis ute etter en ny PC, men hva skal jeg velge?

HAR sammarbeid mellom INTEL og NIVIDA samt AMD og ATI, noen betyding ?

Som sagt er min bruksformål Spill og litt grafisk tegning.

Hva bør man så velge mellom :

AMD X2

AMD 64 X2

INTEL DUAL CORE

Hvordan er støtten for 64 feks, vil jeg kunne utnytte dette til det fulle eller vil den kun fungere som en hvilken som helst annen processor?

Mange gamle argumenter dukker oxo opp som feks at AMD har høyere effekt forbruk, tiltross slike rykter egentlig bør begraves? sjekk link

LINK

Gode argumenter mottas med stående jubel !! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva bør man så velge mellom :

AMD X2

AMD 64 X2

INTEL DUAL CORE

Gode argumenter mottas med stående jubel  !!  :)

7670662[/snapback]

AMD X2 finnes ikke, bare AMD A64 X2

Når det gjelder Intel finnes Core 2 Duo (C2D), men også noen gamle dobbeltkjerne CPU-er bygd på P4 familien. I realiteten kan de glemmes. AMD A64 X2 og C2D er begge 64 bits, og vil således fungere med 64 bits operativsystem.

Hva som er beste valget avhenger hovedsaklig av budsjett. Ønsker du ikke å legge mer enn ca 1500 kr i kjøp av CPU vil valg mellom f.eks C2D E6300 og X2 4200+/X2 4600 (AM2) være omtrent hipp som happ når det gjelder pris/ytelse for system. Høyere opp i pris er Intel et klarere valg.

Samarbeidet mellom de ulike aktørene, og AMD's oppkjøp av ATI har ingen betydning pr dato.

Når det gjelder energiforbruk er ikke svarene helt enkle, ulike tester gir litt ulike resultat. Realiteten er at energiforbruket er relativt likt. Ellers vet alle som har fulgt med de siste årene at etter A64 kom har AMD vært bedre når det gjelder energiforbruk enn Intel sin P4 familie (Prescott ++). Først med C2D er Intel på samme nivå eller bedre.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Rett fram: Skal du ha mest for pengene: Kjøp Intel C2D Det er sånn situasjonen er i dag. Nå, før K8L prosessorene fra AMD kommer, er Intel rett og slett best

EDIT: Velkommen til forumet forresten ;)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Nå, før K8L prosessorene fra AMD kommer, er Intel rett og slett best

7672079[/snapback]

Da lurer jeg på et par ting: Når kommer K8L prosessorene fra AMD og stemmer det at hvis du kjøper et AM2 brikkesett i dag så er hovedkortet kompatibelt med neste generasjon (K8L?) AMD prosessorer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...