SuperMorten Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg har ganske nylig begynt i et relativt lite firma hvor jeg har fått ansvaret for drift av nettverk, servere, klientpcer osv. Jeg har en del erfaring med pc, men mine kunskaper med litt mer avansert nettverk, vpns og lignende er litt for dårlig. Jeg ønsker derfor å lære litt mer innenfor disse emnene. Men hvor skal jeg begynne? Er det noen bra kursguider på nett, eller har dere forslag til noen bra bøker? Vi bruker netscreen juniper bokser som brannmur..burde jeg kanskje bare fokusere på brukerveiledningene her foreløpig? Jeg vurderer også ta noen kurs på Universitetet i Oslo eller Høyskolen i Oslo. Er dette noe vits? Eller kanskje noen kan tipse meg om de beste pensumbøkene om nettverk her? Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Det jeg fant nyttig når jeg begynte med den type ting for noen år siden er å bare ta det steg for steg. Først setter man seg inn i allerede eksisterende infrastruktur. Og skal man sette opp noe nytt, som feks et VLAN med utstyr fra en spes leverandør så begynner man med akkurat det. Man lærer mye om nett og slikt generelt bare ved å gjøre helt konkrete og målrettede ting. Når du allerede er i jobben så vet jeg ikke hvor mye du kommer til å lære fra et kurs eller to ved UiO/HiO. Det er det sikkert andre som vet bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå