Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub, router eller switch??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Router:

Ruter trafikk. Brukes mest for å koble sammen to eller flere forskjellige nett.

Hub:

Kobler sammen flere maskiner i samme nett. All trafikk går til alle maskiner, men kun den som svarer at "denne trafikken er til meg" tar i mot data.

Switch:

Kobler sammen flere maskiner i samme nett. Switchen holder rede på hvem som er hvem, og sender data kun til den maskina som skal ha data.

En switch er mer effektiv i et nett, og er anbefalt fremfor en hub. Router brukes ikke til oppgaven du beskriver.

Dette er SVÆRT enkelt forklart, men føler på at det er det du trenger av info.

[ Denne Melding var redigert av: andrem på 2002-11-25 21:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

En switch er mer effektiv i et nett, og er anbefalt fremfor en hub.

For ikke å snakke om at det kan faktisk være billigere!

Jeg kjøpte en 4-porters 10/100 Hub på Telehuset (jo da, de er jo eid av Telenor...) som kostet 1500,-kr PLUSS at det var en utstillingsmodell (fikk den billigere enn den egentlig skulle være)!!

2 mnd. senere trengte jeg flere porter, og gikk på Komplett og kjøpte meg en SMC 8-ports 10/100 switch til 895,-

Det lønner seg å tenke stort i en del tilfeller :grin:

Lenke til kommentar

Nå kommer jeg til å få mye pepper av linux folket her, men det får så være. Jeg vill ikke anbefale å kjøre en datamaskin med linux bare for å få en firewall og router funksjon. En datamaskin vil trekke mer strøm enn en router med de samme funksjonene, og de støyer også mye mer, men hvis du vil lære litt om linux osv så går det ann.

Router: baserer seg på routebare protokoller som IP, IPX, Appletalk, osv

Vlanswitch: Nesten samme funksjonene som en router.

Switch/Bridge: Baserer seg på MAC addressen til enhver maskin til nettverket og vil forhindre en broadcast storm.

HUB: Vil sende alle signaler til alle maskiner den er koblet til (vill heller ikke anbefale en HUB)

Ville bare komme med en liten forklaring jeg og :smile:

Lenke til kommentar

Helt enig Nåvi. Gå for en switch.

Quote:

Den 2002-11-25 21:47, skrev mackforever:

Om du bare skal ha 2-3 maskiner i nettverket, får du akkurat like bra ytelse med en HUB som med et switch'et nettverk...

?? Det kommer vel an på hva man bruker lokalnettet til og hvor mye trafikk det er. Jeg har f.eks. enda til gode å se en hub av den billige typen klare 100Mbit trafikk i full duplex.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 21:13, skrev demo:

Hei!

Kan noen fortelle meg den reele forskjellen på disse, og hva bør jeg velge til mitt hjemmenettverk??

Har 2 maskiner som jeg har tenkt å koble sammen, helst vær for seg mot internett.

Og mulig den 3 senere i vinter.

switch 10/100. Hub er treigt(10mbit som regel.). Med switch har du også fordelen med at du kan koble opp et switcha nettverk. Ruter bruker du for å dele adsl og "nate"(styre) ipen inn på de forskjellige pcene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 10:23, skrev Nemidar:

Jeg har f.eks. enda til gode å se en hub av den billige typen klare 100Mbit trafikk i full duplex.

En hub klarer ikke full duplex uansett hva du gjør. Man må ha en dedikert point-to-point link mellom to hoster for å klare full duplex. Altså en switch.

"Full-duplex Ethernet allows the transmission of a packet and the reception of a different packet at the same time. This simultaneous transmission and reception requires the use of two pairs of wires in the cable and a switched connection between each node. This connection is considered point-to-point and is collision free. Because both nodes can transmit and receive at the same time, there are no negotiations for bandwidth. Full-duplex Ethernet can use an existing shared medium as long as the medium meets minimum Ethernet standards.

The full-duplex Ethernet switch takes advantage of the two pairs of wires in the cable. This is done by creating a direct connection between the transmit (TX) at one end of the circuit and the receive (RX) at the other end. With these two stations connected this way, a collision-free domain is created because the transmission and receipt of data occurs on separate non-competitive circuits.

Ethernet usually can only use 50%-60% of the 10-Mbps available bandwidth because of collisions and latency. Full-duplex Ethernet offers 100% of the bandwidth in both directions. This produces a potential 20-Mbps throughput-10-Mbps TX and 10-Mbps RX."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...