Gå til innhold

Kjøpe nytt skjermkort..

Shaper^

Anbefalte innlegg

Jeg får en del penger snart, og har nå ett PowerColor X800XT skjermkort som jeg så å si er fornøyd med, det eneste er at det ikke er så kraftig lengre som jeg vil ha det til, også mangler det PS3.0 + at det begynner å bli litt rart, klikker litt osv..

Så da tenkte jeg at jeg skulle kjøpe ett nytt skjermkort, og var å kikka på MPX.no og på Komplett.no, fannt 2 kort som jeg kunne tenke meg, men tenkte jeg måtte spørre dere allvitende på forumet om hvordan de oppførte seg og hvordan de var å leve meg fra dag til dag ;P Om dere skjønner..

De jeg har funnet er.

ATi Sapphire Radeon X1950XT 256MB

ATi Club3D Radeon X1950XT 256MB

Er jo tilsvarende skjermkort, men det ene er billigere, jeg har fått for meg at Sapphire er bedre merke enn Club3d, og jeg har hatt Sapphire før.

Så mine spørsmål er, hvem burde jeg gå for? Har litt lyst på sapphire, men er X1950XT korta no bra compared til GeForce serien (7950GT/GTX), hva er bra valg nå?

Hva er best til gaming av ATi og GeForce? Best bildekvalitet? Hva kommer til å vare lengst av ATi X1950XT eller 7950GT/X ytelsesmessig?

Hvis noen har noen andre forslag til den prisen som jeg har (+ ettpar hundrelapper?) så kom med det ;)

Kommer til å bruke kortet daglig til gaming, og er glad i Eyecandy + 1280*1024 med AF/AA. Kommer til å spille mange forskjellige spill, men mostly Warcraft 3, WoW - TBC, NFS Carbon osv.

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Club3D kortet har den nye kjøleren. Som er mye mer stillegående og bedre. Men ser at Club3D kortet er litt dyrere. Når det gjelder hvilke produsent som har gitt ut kortet så har ikke det så mye å si. Kortene følger referansedesignet til ATI uansett.

Men hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt dette demobrukte kortet fra komplett http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324841

Dette er et Radeon X1900XT med 512MB RAM. Jeg mener det er ganske viktig med 512MB RAM i nyere spill og spill som kommer.

Og tro meg. Det at X1900XT kjører lavere minnefrekvens enn X1950XT har lite og ingenting å si. Uansett kan du klokke det opp ganske lett til 1600MHz. Totalt sett vil du få et kjappere kort siden det har 512MB RAM. Spes. på høye detaljer.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jeg vil også fraråde deg å kjøpe et 256 mb skjermkort, vil minimum gå for 512 dersom du skal spille og ikke har lyst til å kjøpe nytt kort i februar.

Jeg vil videre anbefale deg å kjøpe et kort som støtter DirectX 10, som kommer med Vista. Foreløpig er det bare GeForce 8800 GTS (fra ca 3500 kroner) og GTX (3900 kroner) som støtter DX10, men det kommer snart et tilsvarende kort fra ATi og nye "mellomklassekort" fra Geforce, som vil gjøre at prisen på DX10-kompitable kort blir lavere. Hvis du har tid til å vente en måned med å kjøpe nytt kort, gjør det.. Eller kjøp GTX som jeg gjorde :-)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er helt riktig tid å kjøpe skjermkort på. Dersom kortet ikke støttes av DX10 bør du uansett bytte det ut innen sommeren er omme. Dersom kortet støttes av DX10 må du kanskje vente til iallefall våren starter før du kan benytte den nye teknologien.

Dessuten er det første generasjon av dx10kort som er tilgjengelige. Må vel nevne at disse ikke støttes av noe operativsystem enda? Ikke lenge til Vista slippes, men hvor lenge til det kommer skikkelige spill som bruker dx10? Første generasjon av nye skjermkort har gjerne et par barnesykdommer... som du betaler ekstra for. Første generasjon av nye spill (dx10) er ofte 99.9% eyecandy og ikke engang 0.1% gameplay. Hvorfor betale masse nå for et kort du ikke får bruk for før om et par måneder tidligst?

Du sitter ikke på tidenes skjermkort nå, men til WoW holder det vel enda ei stund. Warcraft 3 kan du nesten spill på mobilen...

Tror du gjør deg selv en stor tjeneste ved å vente en måned eller 2-3... vet det kan bli vanskelig men.... :)

Lenke til kommentar

Hehe, bra svar, jeg har tenkt over det med DX10, 512MB og sånnt, men syns det er drøyt å bruke 3500+ på ett skjermkort, og kanskje 1000 kroner på ny strømforsyning, (for de sluker jo en del strøm, gjør de ikke?)

Men får se hva jeg gjør, har forhåndsbestillt WoW TBC, og håper at kortet mitt skal dra det temmelig bra, de sier jo at det skal være tilsvarende requirements på TBC, men hvem vet..

Tror jeg skal holde kortene mine åpne og kanskje vente en måned eller 1.

Kommer sikkert med ny post da ;)

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Tror ikke det er helt riktig tid å kjøpe skjermkort på. Dersom kortet ikke støttes av DX10 bør du uansett bytte det ut innen sommeren er omme. Dersom kortet støttes av DX10 må du kanskje vente til iallefall våren starter før du kan benytte den nye teknologien.

Dessuten er det første generasjon av dx10kort som er tilgjengelige. Må vel nevne at disse ikke støttes av noe operativsystem enda? Ikke lenge til Vista slippes, men hvor lenge til det kommer skikkelige spill som bruker dx10? Første generasjon av nye skjermkort har gjerne et par barnesykdommer... som du betaler ekstra for. Første generasjon av nye spill (dx10) er ofte 99.9% eyecandy og ikke engang 0.1% gameplay. Hvorfor betale masse nå for et kort du ikke får bruk for før om et par måneder tidligst?

Du sitter ikke på tidenes skjermkort nå, men til WoW holder det vel enda ei stund. Warcraft 3 kan du nesten spill på mobilen...

Tror du gjør deg selv en stor tjeneste ved å vente en måned eller 2-3... vet det kan bli vanskelig men.... :)

7674035[/snapback]

Å si at det bare blir eyecandy og ingen spilling på de første DX10-spillene blir litt for dumt. Ingen spillprodusenter som har satt seg som mål å levere en fullkommen spillopplevelse vil nedprioritere gameplay. Sjekk ut spill som C&C Tiberium Wars, Crysis og World in Conflict som kommer. De er grunn nok til å kjøpe seg et DX10-kort. Men for all del; har du tid til å vente et par måneder, gjør det. Da vil både pris og utvalg være bedre.

...and the trogdor comes in the niiiiiiiiight

Lenke til kommentar

Du legger litt ord i munnen på meg der. Mener såklart ikke at f.eks Crysis er bare en eyecandy teknologi-showoff for dx10. Det er jo akkurat spill som Crysis (om det finns noe som det) som gjør det verdt å gå for dx10... men innen noen av spillene du nevner har kommet så har det kommet større utvalg av dx10-kort. Thats my point.

Ligger vel i kortene at når det har kommet et 8800-kort, så kommer det også..... surprise surprise et 8900-kort og .... surprise 8950-kort. Innen Crysis kommer har kanskje allerede 8900-kortene kommet, samt konkurrentene fra ATI. Slikt påvirker priser :)

Det jeg mener er såklart... at det er bortkastede penger å kjøpe et skjermkort, eller noen hardware for den saks skyld, før man faktisk får benyttet det. Alle vet vel at som tiden går, blir hardware bedre, og nåværende hardware billigere. Hvorfor betale for noe før du får muligheten til å utnytte det? :)

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Ser ut som at jeg må kjøpe nytt kort alikevel, kortet jeg har nå er helt fcked!

Når jeg starter pcen så kommer det istedenfor windows oppstartsskjermen ett hvit lys som blir hvitere og hvitere, det klikker i spill osv..

Så tror det er best å bare bytte det før jeg ikke har noe skjermkort i det hele tatt :p

Så på det X1900XT kortet, det har 512MB, men 1950XT er jo raskere da, og da får jeg jo pakka, med HDMI kabel/overgang og sånnt...

Og syns det var litt snålt at folk bare anbefalte ATi :p Hvor er GeForce entusiastene? ;P ;D Neida, er fan av ATi jeg og :) syns GeForce kortene bråker noe iherdig!

Men tenkte å bestille nytt kort i løpet av neste uke, så trenger litt urgent help..

Vurderer sterkt det X1900XT kortet, men er litt usikker...

Tror dere at hvis jeg kjøper ett X1900/1950XT kort at Skjermkortet kommer til å være en flaskehals, når jeg har en AMD Athlon 64 X2 4600+ CPU, og 1Gig minne.. ?

Eller er det noe anna som kommer til å stoppe det? Bare lurte på om jeg kommer til å merke det mye når jeg bytter skjermkort?

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Tja, dagens spill spiser jo en del minne, så du burde iallefall investere i 1GB extra minne i samme slengen, om du vil spille en del spill med høye innstillinger på et evt. nytt kort. Da jeg hadde 1GB minne selv, fikk jeg en del opphold i F.E.A.R p.g.a diskswapping, da spillet lett spiser opptil 1.3-1.4GB minne på det verste.

Lenke til kommentar

Har 1 gigg minne liggende, mne pcen klikker når jeg putter dem inn, så har nappa ut den giggen, men kan se hva jeg kan få til, men minne føler jeg at jeg har, og det kan jeg alltids kjøpe mer av i senere tid.

=)

Men det var da skjermkortet..

Tenkte på å bestille det Demo kortet (X1900XT) når pengene mine kommer inn på konto, hvis ikke dere kommer med noe som er enda mer lukrativt til rundt samme prisen.

Men jeg har en strømforsyning på 400 eller 450W, tror dere at det kommer til å holde ? Funker fint til å drive mitt X800XT kort, men vet ikke hva som kommer til å skje når jeg plugger på mer :/

(Forresten, jeg har 2 kontoer, Shaper og Shaper^ er samme person :p)

Er bare "skole"kontoen min :p

Endret av Shaper
Lenke til kommentar

Men kom på en ting, er det smart av meg å kjøpe X1900XT når jeg kan kjøpe X1950XT? selv om det er 512 på 1900XT kortet..

Leste at det bare var merkbart med 512MB minne når du satt oppløsninga til 1600*1200, og når jeg har en 17'' Skjerm, som bare tar 1280*1024 Max, så hjelper det vel ikke så mye, og skal jo som sagt kjøpe ett nytt ett når DX10 kortene begynner å komme for fullt. (det vil si kanksje til sommeren eller litt senere.)

Lenke til kommentar

Man jo ikke ha 512MB, man kan jo også klare seg med 256MB, selv om noen spill i nå og i framtiden kanskje vil dra større nytte av å ha mer. Vet iallefall at Ghost Recon: Advanced Warfighter vil ha 512MB for å kjøre detaljnivå på max, dette er uansett oppløsning. Godt mulig flere spill vil følge trenden.

Det er vel ikke den helt store ytelsesforskjellen på X1900XT og X1950XT-kortet, men litt er vel jo. (klokkefrekvensene er vel 625/1450 mot 650/1800).

Det er forøvrig ikke så lurt å ha to brukerkontoer, i følge retningslinjene har du bare lov til å ha en. Du kan jo bruke samme konto fra hvor som helst, hvorfor to?

Lenke til kommentar
Man jo ikke ha 512MB, man kan jo også klare seg med 256MB, selv om noen spill i nå og i framtiden kanskje vil dra større nytte av å ha mer. Vet iallefall at Ghost Recon: Advanced Warfighter vil ha 512MB for å kjøre detaljnivå på max, dette er uansett oppløsning.  Godt mulig flere spill vil følge trenden.

Det er vel ikke den helt store ytelsesforskjellen på X1900XT og X1950XT-kortet, men litt er vel jo. (klokkefrekvensene er vel 625/1450 mot 650/1800). 

Det er forøvrig ikke så lurt å ha to brukerkontoer, i følge retningslinjene har du bare lov til å ha en.  Du kan jo bruke samme konto fra hvor som helst, hvorfor to?

7688645[/snapback]

Jeg kjøpte nylig xfx gf7950gt 570m og er veldig fornøyd. Den har en 100% støyfri kjøleløsing, men er litt dyrere enn x1950xt. Så der kommer det jo ann på hva du prioriterer. Kortet overclocker veldig bra også.. kjører 610mhz gpu og er helt stabilt og fint. Tror kanskje likevel at ATI sine kort er bedre valg i mellomklassen.

Lenke til kommentar
Man jo ikke ha 512MB, man kan jo også klare seg med 256MB, selv om noen spill i nå og i framtiden kanskje vil dra større nytte av å ha mer. Vet iallefall at Ghost Recon: Advanced Warfighter vil ha 512MB for å kjøre detaljnivå på max, dette er uansett oppløsning.  Godt mulig flere spill vil følge trenden.

Det er forøvrig ikke så lurt å ha to brukerkontoer, i følge retningslinjene har du bare lov til å ha en.  Du kan jo bruke samme konto fra hvor som helst, hvorfor to?

7688645[/snapback]

Vel, vet ikke helt hvorfor jeg har 2 kontoer, prøvde å logge inn eigang, og hadde helt glemt hva passordet var, også var det noe stress med at jeg lagde en ny en, men bruker aldri Shaper, bruker bare denne egentlig, så hvis Moderatorene vil slette Shaper så kan de gjøre det, men ikke slett Shaper^ :)

Men back to topic, det X1900XT kortet er det 512mb på, men det er dårligere minnefrekvens, vil egentlig tro at høyere minnefrekvens er bedre, selv om minneområdet er mindre.. Og Dessuten er X1900XT kortet ett Demo kort, dvs ingen embalasje (som er original), ingen kabler (som HDMI kabel, DVI plugger osv) og ingen drivere/manualer.

Og det ser jeg på som ett litt stort minus, og vet ikke helt med Garanti på de, og hvis det er sendt til bake så vil jeg egentlig vite grunnen, for er det pga store mangler på kortet så har jeg absolutt ikke lyst på det, selv om det er billig og "reparert". For i min verden har PC Feil en tendens til å komme igjen.

Så vet egentlig ikke helt, X1950XT er jo nesten toppmodellen til ATi at the moment.

Men er veldig veldig usikker akkurat nå....

Lenke til kommentar

Som sagt, du må ikke ha 512MB, selv om en del av dagens spill spiser opp det minnet lett og resten av teksturer må mellomlagres i systemminnet, som kan sette en demper på ytelsen. Om man kan begrense seg til 1280x1024 og ikke bruke full antialiasing på alle spill, så går det jo da. Men det vil jo begrense potensialet til kortet litt selvfølgelig. For de spillene du lister opp vil nok kortet holde da. Men når Crysis og andre spill som kommer om et halvårs tid dukker opp, tror jeg nok 512MB vil være et minimumskrav i verste fall. Innen da sitter jeg nok selv med et DX10-kort i et nytt system, bare for å være sikker.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...