Gå til innhold

Kan du stille "hvor extreme fish-eye" ?

Anbefalte innlegg

Lurte på om det gikk an å stille "hvor extreme fisheye effekt" du vil ha på bildene du tar med en fisheye linse. Har lyst på et ekstremt vidvinkel objektiv (ca 10mm), men med buer i kantene (ikke den svarte runningen, men bare buer). Hvis det finnes et sånt objektiv som jeg er på utkikk etter, kan noen poste en link..?

Eksempel på "type" fish eye jeg vil ha:

Fisheye

Eksempel på "type" fish eye jeg IKKE vil ha:

Fisheye

-Jonas :w00t:

Endret av Mister_joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har enda ikke sett fisheyeobjektiver som kan endre brennvidden/zoome, så det går sannsynligvis ikke ann å legge til/fjerne den svarte rundingen. Derfra kan vi vel trekke slutningen at det er avhengig av objektivet og crop-faktoren. Hvis det sier deg lite kan du stikke en tur til en fotobutikk og si hva du vil ha, så vil vel de vise deg aktuelle objektiver for deg.

Lenke til kommentar

Neinei...

En har to typer fiskeøye. Et sirkulært som i øverste eksempel, og et fullframe fiskeøye som i nederste.

Canon har ingen sirkulære med EF-fatning, men et FF i EF 15mm 2.8.

Nikon har mye rart. Mest aktuellt er 10.5mm som dekker hele ramma for DX formatet.

Sigma 8.5mm er et eksempel på sirkulært fisheye.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke helt betegnelsene, men det finnes 2 typer fisheye. Diagonal, som tegner helt ut og sirkulær? som tegner en sirkel. Begge med 180 graders bildevinkel.

Til crop faktor har både Sigma og Nikon kommet med nye (tror det er 8 og 10,5 mm), og Tokina har nettopp lansert en fisheye zoom.

Hvordan Tokinaen er er det vel ingen som vet enda, men alle disse gir ønsket effekt.

Litt mer dempet effekt får du ved å bruke en som er beregnet for film-kamera, da den croppes litt.

Igjen, Nikon 16? og Sigma 15. Denne Sigmaen har fått mye skryt, men mulig den ikke er ekstrem nok for deg. Her ser du en del bilder med Sigmaen.

Lenke til kommentar

Som dhjerp skriver så kan både diagonal og sirkulær fish-eye gi 180° bildevinkel, men i diagonal tilfelle gjelder det strengt tatt kun langs (akkurat) diagonalen. Den samme effekten som en diagonal fish-eye kan du lage fra en sirkulær ved å croppe på PC'n i etterkant. Du kan til og med velge proporsjonene fritt selv... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...