Gå til innhold

Hvor mange HDD-krasj?

Anbefalte innlegg

Hvor mange HDD-krasj har du hatt? Dere som har hatt en del, hva gjør dere egentlig med HDDene deres som gjør at de krasjer?

Jeg har hatt ett HDD-krasj - på en HDD jeg kjøpte brukt (første og siste jeg kjøper brukt), mine egne HDDer har hatt det veldig fint, jeg har hatt kanskje 30 HDDer og har for øyeblikket rundt 20, de andre er kastet pga. for liten størrelse - til slutt er de ubrukelig, men blandt de eldste har fremdeles f.eks. en 3 GB Quantum HDD som er meget gammel - som står på døgnet rundt, på en maskin som har uptime på over ett år (slik har den holdt på i mange år). Samt har jeg en veldig gammel 1 GB HDD som også fungerer helt fint selv om den brukes mye.

Jeg hører om andre som opplever store problemer med HDDer, hvordan er det mulig å ha store problemer med HDDer? Er jeg ekstremt heldig, og disse andre ekstremt uheldig? Skyldes det ekstrem temperatur? Eller sparker og/eller skamslår disse med masse problemer maskinen(e) sine i ny og ne? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis av en kompis av meg (..no kidding) jobber på UNN (sykehuset i Tromsø) og de har jo en del servere. En av maskinene hadde hatt en oppetid på 10 år (tror jeg, det var ihvertfall sykt mye) uten problemer. Men så skulle de slå den av for å rengjøre den elns, og når de skulle slå den på igjen var harddiskene dradd til helvete. Så jeg vil tro at det at de står og spinner så godt som hele tida er bedre enn at de spinner 10 timer i døgnet..

Lenke til kommentar

2 stk.

1. Den ene var på laptopen. Ganske udramatisk egentlig. Disken bare ble "borte". Litt ergelig egentlig fordi den modellen vi kjøpte egentlig bare skulle ha 40GB, men ved et "uhell" endte vi opp med en 60GB. når vi fikk den tilbake fra rep var det en 40 som satt i, og den inneholdt en halvferdig install av XP SP1 engelsk(noe jeg selvfølgelig ikke eier), derfor måtte den formateres. Slappt gjort av MPX.

2. Den andre var en av 2 8,4GB Seagate-disker som satt i faren min sin PC. Det begynte med at et og et av dokumentene hans forsvant(backup ble tatt snøggast råd), deretter ble disken uleselig("hei, vil du formatere meg")og så ble den bare større og større for hver gang jeg åpna egenskaper for disken. Endte opp med å være på rundt 120GB til slutt :p

Lenke til kommentar

3 stykker, over en periode på 15 år eller noe (siden 386's dager).

De to første var IBM disker fra den berømte "Deathstar" serien som begge røk på relativt kort tid, deretter en ny WD 40 GB disk (startet opp, lagde noen ufine lyder, og døde).

Har hatt minst 50 disker opp gjennom årene (antagelig mange fler), fra den imponerende størrelse på 20 MB, til det du får tak i i dag. Kan faktisk ikke huske at noen av mine "gamle" disker (stort sett Seagate og Quantum disker) noensinne gikk føyken, jeg bytta de alltid ut etter noen år grunnet plassmangel.

Lenke til kommentar

Hatt alt for mange HD kræsj. Husker ikke noe eksakt antall men det er mange. Mye skyldes Deathstar diskene til ibm (hadde vel 8 stk av disse diskene tidligere)

Har også hatt ett par tre Maxtor disker som har død for meg + ett par eksterne disker som har død (maxtor de også)

Har forøvrig 2 eksterne disker nå som er i ferd med å dø for meg :(

totalt mistet ett par TB med ting og tang som er kjekt å ha. Deri blandt hele Boot leg samlingen min :(

Moralen er vel .. Ta backup. ehh eller noe slikt

Lenke til kommentar
Hatt alt for mange HD kræsj. Husker ikke noe eksakt antall men det er mange. Mye skyldes Deathstar diskene til ibm (hadde vel 8 stk av disse diskene tidligere)

Har også hatt ett par tre Maxtor disker som har død for meg + ett par eksterne disker som har død (maxtor de også)

Har forøvrig 2 eksterne disker nå som er i ferd med å dø for meg :(

totalt mistet ett par TB med ting og tang som er kjekt å ha. Deri blandt hele Boot leg samlingen min :(

Moralen er vel .. Ta backup. ehh eller noe slikt

7669886[/snapback]

Deathstar er greit nok, antar disse har en designfeil. Men hva skyldes det at de andre HDDene er ødelagt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...