Zerge Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei! Jeg ser at det er flere her inne som har god peiling på virtualisering, og selv om det finnes andre tråder så starter jeg min egen for ikke å kapre andres:) Vi er en studentorganisasjon som leker med tanken om å kunne tilby våre medlemmer små virtuelle servere for testing/utdanningsformål. Det vi har satt som krav da er at studentene selv skal kunne velge å skru av/starte en virtuell server samt velge bootmedium. Etter litt rask informasjonsinnhentning har jeg kun klart å spore opp at VMware ESX har en egen "remote console client" som gir brukere tilgang på øverste nivå på den enkelte virtuelle server. Kan noen gjerne bekrefte/avkrefte dette? Det jeg altså er på jakt etter er forslag til programvare som kan kjøres i bunn og som gir brukerne fullstendig kontroll over sine virtuelle servere. Alle innlegg og forslag mottas med stor takk! Lenke til kommentar
joachimsandvik Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei! Jeg ser at det er flere her inne som har god peiling på virtualisering, og selv om det finnes andre tråder så starter jeg min egen for ikke å kapre andres:) Vi er en studentorganisasjon som leker med tanken om å kunne tilby våre medlemmer små virtuelle servere for testing/utdanningsformål. Det vi har satt som krav da er at studentene selv skal kunne velge å skru av/starte en virtuell server samt velge bootmedium. Etter litt rask informasjonsinnhentning har jeg kun klart å spore opp at VMware ESX har en egen "remote console client" som gir brukere tilgang på øverste nivå på den enkelte virtuelle server. Kan noen gjerne bekrefte/avkrefte dette? Det jeg altså er på jakt etter er forslag til programvare som kan kjøres i bunn og som gir brukerne fullstendig kontroll over sine virtuelle servere. Alle innlegg og forslag mottas med stor takk! 7669674[/snapback] Vmware ESX har muligheter for å styre rettigheter på hver enkelt VM via AD. Har ikke prøvd dette i praksis da jeg er eneste vmware administrator her. Men løsningen ser meget enkel ut. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 VmWare Server som er gratis har vel også mulighet for dette. Største forskjellen på ESX og Server er vel AD-koblingen, VLAN, SAN, kobling mot infrastructure. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Ja, man kan også løse dette med VMware Server. Hvis man skal ha bare ên fysisk server så er det å skyte spurv med rakett å anskaffe Virtual Center slik at man blant annet får AD-autentisering. Nå kan man forøvrig integrere AD-pålogging direkte mot ESX-server uten VC også, men dette er en ganske krøkkete og usupportert løsning. For å løse dette med VMware Server så er det så enkelt som å sette opp rettigheter i Host OS og tildele dette til de relevante filer/brukere. Det samme kan man faktisk også gjøre med ESX Server, ved å lage brukere i sørviskonsollet (ø? ). ESX Starter er også ganske rimelig ($1000), men man må være klar over at denne har begrensninger på mengde minne (8Gb), maks 4 cpu-sokler og ikke SAN-støtte. Lykke til! Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Takk for innspill, jeg skal ta en titt på VMware server:) Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 For å løse dette med VMware Server så er det så enkelt som å sette opp rettigheter i Host OS og tildele dette til de relevante filer/brukere. Du sier her at man kan sette rettigheter per bruker. Er det mulig å lage virtuelle brukere i VMware som gis kun tilgang til sin egen virtuelle server gjennom WMware remote client? Slik jeg har forstått det får man med clienten tilgang til alle servere som hostes på samme maskin? Lenke til kommentar
wsp Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Ved å sette rettigheter på de enkelte konfigfilene (hver virtuelle maskin har sin egen .vmx-konfigfil) så kan man gi bestemte brukere rettigheter til gitte maskiner. Med dette kan man velge at brukerne kan se på oppsettet til diverse maskiner (read), endre på oppsettet (write) og ta over konsollet (execute). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå