Mr. Bojangles Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Dette problemet har holdt meg søvnløs i flere uker. Jeg har grublet lenge, lenge, lenge på det - men har ikke funnet noen logisk løsning. Derfor henvender jeg meg til dere her inne, for kanskje er det en her som har en brennnende interesse for skruer og kan svare meg på: Hvorfor har vi flere typer skruer? Det skaper kun problemer i hverdagen, og til nå har jeg ikke funnet et godt argument for hvorfor man skal ha flere typer. Hvilke egenskaper har en stjerne-skrue i forhold til en flat-skrue? Er det en grunn til at en ingeniør som setter sammen f.eks. en tv velger den ene fremfor den andre? De ser jo helt identiske ut, bortsett fra toppen - og jeg er nesten sikker på tv'en ville fungert like bra med en annen type skrue. Noen synspunkt? Edit: Jeg snakker ikke om størrelsen. Jeg har full forståelse for at man velger større typer skruer når man bygger hus, enn det man velger på et par briller. Edit2: Vi kan kanskje få opp en poll og se hvilken side folk er på. Stjerneskruing eller flatskruing? Endret 8. januar 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Stjerneskruer ftw! Flatskruer har en lei tendens til å sørge for at skrujernet hopper ut av skruen. Men du må da forstå at vi må ha forskjellige skruer, når det gjelder størrelse osv. Lenke til kommentar
rolax Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Sikkert penger..? Sett King of Queens? Der prøver Arthur å lage en ny type skrue. A-skruen: "You put it in the a-hole, and screw!" Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Det er greit vi trenger skruer i forskjellig lengder og størrelser men de kunne droppa flatskruen og heller bare hatt stjerne..og "pipeskruer" Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Sikkert penger..? Sett King of Queens? Der prøver Arthur å lage en ny type skrue. A-skruen: "You put it in the a-hole, and screw!" 7669273[/snapback] Det er så fett det..på slutten av epsioden når han har styra med det en hel episode så: And thats two.. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Sikkert penger..? 7669273[/snapback] Nja...skeptisk Tviler sterkt på at flatskrueproduksjon er billigere enn stjerneskrueproduksjon, eller visa versa. Kanskje det koster litt mindre å lage stjerneskruer enn flatskruer, siden man bruker mindre metall, men det gir neppe et stort utslag på budsjettet. Kanskje det er et sleipt triks fra verktøybransjen. Man må jo ha dobbelt så mange skrujern, og pengene går rett tilbake til verktøyindustrien. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Flatskruer er vel litt på vei ut? Men umbraco og sekskanthode ftw Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Torx er framtiden, og jeg synes det er på tide at kopimaskinfabrikanter oppdager det snart, for søren så mange drittskruer det er i de maskinene. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Det som er leit med torx er at når de blir fulle med drit, så er det vansklig å få den helt ned og godt nok feste. Torx med senterring er jo satan sjøl! Jeg liker best å bruke pipesett, men ser at det ikke funker bra på små skruer. Og flat skrutrekker på veldig små skruer. Bryr meg egntlig ikke så veldig mye om det, da man somregel har endel bits i verktøyskrinet. Det som jeg synes er irriterende er forskjellen på stjerneskruene. At noen har spissere vinkling enn andre. AERGH å irriterene det er å runde en skrue fordi man ikke har perfekt bits! edit: En ting som er bra med skruer med et enkelt spor, er at det er lettere å åpne de mcgyver måten med en nøkkel eller annet rask man finner Endret 8. januar 2007 av RIP Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Skal du skru skruene mye ut og inn vil jo stjerneskruer være det beste, da kraften blir fordelt, og det derfor ikke sliter så mye på skruen. Stjerneskruer er også lettere å skru siden skrujernet ikke så lett hopper ut. Hvorfor vi har flatskruer vet jeg ikke helt, men før var det vel det det gikk i, så da må de vel fortsette å produsere det helt til alle har fått skaffet seg stjerneskrujern....ehm...nei, jeg vet vel egentlig ikke. Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Flatskruer har vi i alle fall for at folk skal kjøpe seg flat-skrujern, som er fantastiske til f.eks. å fjerne lokket på malingsspann. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Angående umbraco..hvorfor er det ikke bare fire sider istedefor 6(?) Burde ikke en firkantet være bedre? Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Det som irriterer meg mest med umbracoskruene, er at det er så mange forskjellige mål på umbraco-"trekkern"... Noen har 1/4, andre 6mm, og noen står det bare et tall på.. Det fører til at man alltid tar tar feil, og dermed sliter istykker skruen slik at man aldri får den løs! Eller at de fleste av stjerneskruene er av så dårlig kvalitet at man skrur de i stykker.. Torx er også litt tullete, for det ser ut som stjerne og umbraco, men neeeida, man må jaggumeg kjøpe enda et sett med trekkere for å få løs noe.. Her er forøvrig alle de forskjellige Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg syns flat-skruer tåler mer en stjerne-skruer, jeg slite alltid av stjerneskruer. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Jepp, umbraco er oppskrytt så det holder. Det er så vanskelig å finne en som passer Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hva som slites mest og fortest har en del å si på kvaliteten på metallet i skruen. Er det et bløtt metall sier det seg selv at det er lett å skru filler av en skrue. Trikset er å finne rett verktøy før man skrur. Grubler også litt over hvorfor man har forsjellige skruere. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg liker best flatskruer. Greit at de er bitte litt vanskeligere å skru inn, men hvis man ikke har skrujern (Som hender) er det veldig enkelt å finne en erstattning. Med stjerneskurer derimot blir det mye vanskeligere. Det må jo være to forskjellige firmaer for lenge siden som som konkurerte om hver sin type skruer, og ingen klarte å få monopol. Så etter hvert har bare alle skrueprodusenter begynnt å lage begge deler. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Etter 2 år i jernvarebransjen kan jeg komme med følgende konklusjon. Skruer med flatspor brukes stort sett bare av elektrikere. Stjernespor bør kun brukes på gipsskruer. Torx er genialt. Og sist men ikke minst: Bruk 5 sekunder ekstra på å sjekke at du bruker riktig bits/skrutrekker, og du får en mye enklere jobb og slipper ødelagte spor på skruene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Jeg syns flat-skruer tåler mer en stjerne-skruer, jeg slite alltid av stjerneskruer. 7673850[/snapback] Du har du sikkert feil skrujern. For dei som er spesiellt interessert, http://en.wikipedia.org/wiki/Screw Torx er genialt, får du dritt nedi skrua er det ikkje verre enn å rense den. Med torx får du brukt momentet på skrua utan å måtte legge heile kroppsvekta på den (stjerneskruer). Unbrako (n ja, finnes ikkje noko m her) fungerer også ganske greit, du kan konsentrere kreftene på skrua, men blir det for smått kan dei fort hoppe i sporet med litt rust og då er det slutt på moroa. Om eg har verktøyet tilgjengeleg brukar eg som oftast riktig bits, men vanlegvis er eg ute å jobbar og har eitt stjerneskrujern på meg og tre flattskrujern, blitt ein del banning. Endret 8. januar 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå