Gå til innhold

Test: Hvilken nettleser er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, ut i fra bildene ser det ut som om dere ikke anbefaler telefonen som ble best i test. Kanskje det burde vært en annen tittel for andreplassen?

En grei test. Bruker selv Opera Mini da jeg ikke lengre har Symbian. Nokia sin så litt forvirrende ut, men samtidig spennende. Må teste den selv tror jeg, hvis jeg noen sinne går tilbake til tregheten som er Symbian.

Lenke til kommentar

En god stund siden sist dere testet nettlesere til mobilen så kommer nok mange til å sette pris på. :)

Beskrivelse: Opera Mini fungerer på nesten alle mobiler, og viser vanlige nettsider i én enkel kolonne
At Opera for Series 60 kan surfe på flere nettsider om gangen er en sannhet med modifikasjoner. Nettleseren får opp et nytt vindu når linken du trykket på beskriver at den skal åpne siden i et nytt vindu. Deretter kan du bruke det nye vinduet for å surfe. For å gå tilbake til forrige vindu må du lukke vindu nummer to.
Nei, nei og nei. 'Go to' (ligger i menyen, kan også åpnes ved snarveien #1) lar deg velge å åpne nettsiden i et nytt vindu. Du kan ha opptil fire vinduer samtidig og du bytter lett mellom disse i menyen (Windows > Switch windows).

Dere har på en måte mistet helt poenget med Opera Mobile fremfor Opera Mini. Det er riktig sistnevnte er raskere, men dette er heller ikke poenget. Opera Mobile takler som muligens eneste mobilnettleser AJAX, flere vinduer (et poeng dere virkelig har mistet), har passordwand og automatisk fullføring av adresser.

Kanskje spesielt viktig å få med seg at AJAX-støtte når webapplikasjoner som SoonR blir mer og mer utbredt. Opera Mobile handler altså om funksjonalitet, og det er ikke rart den taper når dere totalt overser halvparten av hva som gjør den så spesiell sett i forhold til andre nettleseren til mobilen.

Lenke til kommentar

I tillegg til de viktige poengene Sigmund_Freud har, vil jeg legge til at grunnen til at Opera Mini er så mye raskere enn alle andre nettlesere er fordi den bare er en lett Java-applikasjon ("tynn-klient") som benytter seg av Operas servere for å gjøre mesteparten av prosesseringen.

Akkurat hva som sendes mellom Opera Mini og Operas servere er jeg ikke sikker på, men jeg er ganske sikker på at det er rimelig høykomprimert og renribbet kode som lett lar seg rendre i Opera Minis relativt begrensede rendringsmotor. Dette har både store fordeler og enkelte ulemper. Fordelene er at det går sabla fort å hente ned nettsider og at alle nettsider fungerer bra fordi de blir ribbet ned til beinet.

Ulempene ved dette er at nettopp fordi sidene er ribbet så vil ikke f.eks. JavaScript, Flash og annen avansert funksjonalitet virke. Noe man kanskje kunne ønske seg var en mulighet i Opera Mobile for å hente websidene gjennom Operas filtreringsservere, slik Opera Mini gjør. Så kan man, ved nødvendighet, "oppgradere" sidene til fullverdige nettsider hvis man er avhengig av funksjonalitet som krever dét.

Ellers er helt klart Opera Mini en genistrek absolutt alle med mulighet for det bør ha innstallert på mobiltelefonen sin.

Lenke til kommentar
Akkurat hva som sendes mellom Opera Mini og Operas servere er jeg ikke sikker på
En som du sier rimelig høykomprimert og renribbet kode, nemlig Opera Binary Markup Language (OBML).

Noe man kanskje kunne ønske seg var en mulighet i Opera Mobile for å hente websidene gjennom Operas filtreringsservere, slik Opera Mini gjør. Så kan man, ved nødvendighet, "oppgradere" sidene til fullverdige nettsider hvis man er avhengig av funksjonalitet som krever dét.

Har tenkt noe av samme tanken. Det blir for dumt å måtte bytte program for å lese innholdet "svart/hvit" om det hadde vært like enkelt som å bytte til fullskjermsmodus. Om det lar seg gjøre er nok noen smarte hoder hos Opera allerede satt på jobben. :)
Lenke til kommentar
Du finner nettleseren i de aller nyeste versjonene av Series 60 3rd Edtition. Det betyr at du sannsynligvis må oppdatere programvaren for å få denne nettleseren. Vi prøvde for eksempel Nokia N73 Music Edition, som kun stilte med den gamle versjonen. Nokia N80 Internet Edition hadde imidlertid den nyeste versjonen. Dette kan variere fra modell til modell.

Hæ? Har ikke alle S60 3rd foreløpig samme browser?

Så vidt jeg vet kommer alle S60-mobiler nå med en ordentlig browser som heter Web (den dere har testet) og en WAP-browser som heter Tjenester. Finnes det ulike versjoner av "Web"?

Når S60 FP1 kommer blir Web og Tjenester slått sammen til ett program, pluss enkelte fler finesser.

Understreker at jeg ikke prøver å rette på artikkelen, bare spør hva som er riktig. Var nemlig ganske så sikker på samme web-browser i alle S60 3rd.

Lenke til kommentar

Takk for de viktige poengene, Sigmund_Freud. Vi hadde tydeligvis ikke fått brukt nettleser-vinduene på en skikkelig måte.

Arehei: Ganske nylig har Nokia kommet med en ny nettleser for S60 som er basert på nettleseren Safari. Den har ikke skiftet navn, men fungerer på en helt annen måte.

Denne leseren blir levert med de nyeste utgavene av telefoner med S60 3rd Edition. Så langt har jeg sett den i E-serien og N80 Internet Edition, men det skal bare trenges en programvareoppdatering så er den på plass i andre 3rd Edition-telefoner :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvordan dere kan teste nettlesere og la en "nettleser" som omstrukturerer hele websider bli vinneren? Ja, Opera Mini er rask den, men Nokias egen nettleser viser websider slik de faktisk er, så hvem er da "best"? Hva er definisjonen av "best"? Hastighet, eller nøyaktighet? Når man tester nettlesere for PC så vektlegger man vel om de klarer å rendre nettsidene riktig, gjør man ikke?

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hvordan dere kan teste nettlesere og la en "nettleser" som omstrukturerer hele websider bli vinneren? Ja, Opera Mini er rask den, men Nokias egen nettleser viser websider slik de faktisk er, så hvem er da "best"? Hva er definisjonen av "best"? Hastighet, eller nøyaktighet? Når man tester nettlesere for PC så vektlegger man vel om de klarer å rendre nettsidene riktig, gjør man ikke?

7695995[/snapback]

Og det er derfor man har tester, for å prøve å finne ut hva som er "best". Amobil mener at "selvom" (evt "fordi") Mini omstrukturerer nettsider er den best. Hvis Mini hadde omstrukturert sidene slik at de ble uleslige eller dårligere enn ved å ikke omstrukturere de hadde den nok ikke vunnet.

Lenke til kommentar

Opera Mini omstrukturerer sidene slik at det skal gå raskere og surfe, samt at man kan surfe på hvilke nettsider man vil. Man slipper å besøke egne (elendige) WAP-portaler, men kan istedet surfe som om man bruker en vanlig desktop-nettleser. Men da man sitter på en mobiltelefon hvis egenskaper på mange måter er like dårlige som PC-ens var på begynnelsen av 90-årene, er dét Opera Mini gjør helt nødvendig.

Og HTML+CSS er uansett ikke et alternativ til PDF eller PostScript. Man får ikke alltid dét forfatteren har ment eller tenkt med nettsidene. CSS kan være dårlig støttet, brukeren kan ha skrudd det av, brukeren kan ha laget et eget stilsett for nettsidene, osv. Web er laget for at brukeren skal ha siste ord i hvordan noe ser ut eller oppfattes, ikke forfattere og innholdsprodusenter. Derfor oppfører Opera Mini seg helt i tråd med webens ideologi.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...