Gå til innhold

Bilde av Arendal

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Det andre bildet liker jeg helt klart best. Mindre med forstyrrende elementer.

Som anderfo sier så har du mye å gå på når det gjelder bildebehandling.

Hva med å prøve ut en tilt/shift effekt på bildet? Tror det kan bli rimelig kult.

Muligens jeg dro litt hardt i spakene, men gjorde det på 5 min.

7671695[/snapback]

Døh, det der er IKKE en tilt/shift effekt. En tilt/shift-effekt er å få linjer til å være paralelle når man står rett foran f.eks en bygning hvor med et vanlig objektiv linjene ville gått mot hverandre....

7759087[/snapback]

Sorry da, har ikke så mye peiling på det. Jeg har bare sett at man får slike resultater med et TS-objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det andre bildet liker jeg helt klart best. Mindre med forstyrrende elementer.

Som anderfo sier så har du mye å gå på når det gjelder bildebehandling.

Hva med å prøve ut en tilt/shift effekt på bildet? Tror det kan bli rimelig kult.

Muligens jeg dro litt hardt i spakene, men gjorde det på 5 min.

7671695[/snapback]

Døh, det der er IKKE en tilt/shift effekt. En tilt/shift-effekt er å få linjer til å være paralelle når man står rett foran f.eks en bygning hvor med et vanlig objektiv linjene ville gått mot hverandre....

7759087[/snapback]

Sorry da, har ikke så mye peiling på det. Jeg har bare sett at man får slike resultater med et TS-objektiv.

7762109[/snapback]

Vel, nei, slik effekt får man ved å bruke et teleobjektiv og stor blender...

Lenke til kommentar
Men man kan også få det til med et TS-objektiv. Har sett bilder av blant annet  fotografen Andreas Øverland hvor man får den miniatyr-følelsen. Han har brukt et TS-objektiv.

Se hjemmesiden hans.

7762573[/snapback]

Riktig.

Det er nok Fiedel Castro som er på tynn is her, angående tilt-shift.

Denne effekten hvor man vrir fokusplanet og skaper denne merkelige blurringen som gjør at man kan bli lurt til å tro at det er en miniatymodell- og som det ble vist på et photoshop-snekret bilde lenger oppe i tråden - oppnås ved hjelp av et Tilt-Shift objektiv.

Riktignok er det vel nok neppe dette som er hovedgrunnen til at folk går til innkjøp av disse dyre spesialobjektiven. Det er nok heller det, som det også er nevt lenger oppe i tråden, at man kan rette opp perspektivet på f.eks arkitektur.

Her er et galleri som er tatt med et t-s objektiv:

http://hame.ca/blog3/tiltshift/gallery/

Og her er haugevis med t-s linker om noen skulle være superinteressert.

http://hame.ca/tiltshift.htm

Lenke til kommentar

Jeg fikk en melding av Andreas Øverland ang. dette med tilt/shift-objektiver.

Han sa dette:

"Man kan vri fokusplanet både slik at man får en "macrofølelse" (som forøvrig skyldes kort dybseskarphet, noe som vi mennesker forbinder med at noe er veldig nært, og dermed veldig lite), OG slik at man legger fokusplanet framover langs bakken for å oppnå tilsvarende UENDELIG fokus i et bilde, uten å bruke liten blender (høyt blendertall). Mao. jeg kan få bedre dybeskarphet med f/2.8 på mitt tilt&shift-objektiv enn jeg kan få med andre normale objektiver på feks f/22. - Andreas Øverland"

Endret av dynamic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...