Gå til innhold

Inaktivt sim kort


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Får meldingen "inaktivt simkort" når jeg slår på telefonen. Har lest flere steder at dette er en vanlig feilmelding man får hvis man bruker telefoner som er stjålet/sperret.

 

Men det har seg slik at telefonen ikke er stjålet. den har bare hatt 1 eier, og det er meg og jeg har kvittering som dokumenterer dette.

 

Telenor sier at telefonen ikke er sperret, og at den må sendes til service.

 

Jeg sender den til service, men får den tilbake ufikset fordi den er sperret i EIR sier de.

 

Jeg kontakter telenor igjen, og de sier telefonen ikke er sperret. Telefonen blir sendt inn på service igjen, men de vil ikke gjøre noe med den fordi de mener den er stjålet.

 

Det er tydeligvis ikke godt nok at jeg viser dokumentasjon på at det er jeg som eier den.

 

Noen som har vært borti dette med sine telefoner?

Hva skal man gjøre?

Endret av HAK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det har seg slik at telefonen ikke er stjålet. den har bare hatt 1 eier, og det er meg og jeg har kvittering som dokumenterer dette.

 

Telenor sier at telefonen ikke er sperret, og at den må sendes til service.

 

Jeg sender den til service, men får den tilbake ufikset fordi den er sperret i EIR sier de.

 

7669043[/snapback]

 

Kjøpte du telefonen ny fra forhandler eller brukt?

(dersom du kjøpte den fra privatperson er det mye mulig du sitter på tyvgods...)

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Det har jeg opplevd før. Det som mest sansynelig har skjedd er at noen har meldt en telefon stjålet. Sansynligvis fra en annen operatør. Når anmeldelsen har blitt skrevet hos Politiet har sansynligvis noen skrevet feil IMEI.

 

Sånn som EIR fungerer så skal alle imeinummer som går på nett sjekkes opp mot dette registret. Hvis politiet har sendt inn en stjåletmelding på dette nummeret og dette er registrert i EIR vil du få problemer uansett hvilket nett du bruker. Både i Norge og resten av europa.

 

Men det er jo litt rart at ikke verkstedet reagerer på at du faktisk kan fremvise kjøpskvittering. Telenor bør jo kunne gi deg en eller annen form for dokumentasjon på at nettopp det imeinummeret har vært i bruk på ditt abo og at det ikke er meldt stjålet hos dem.

 

Vilket verksted bruker du?

Lenke til kommentar

Telefonen ble kjøpt ny fra forhandler, har brukt den i 1 år nå uten problemer før dette.

 

Simkortet mitt fungerer fint i andre telefoner, men andres sim kort fungerer ikke i min sperrete telefon. Alle får samme feilmelding.

 

Vet ikke hvilket verksted den er sendt inn til, siden det er forhandler som har sendt den inn.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har det samme problemet.

En kamerat spurte om jeg kunne fikse problemet.

Jeg har testet 2 forskjellige simkort, det står inaktivt simkort på begge, men setter jeg det samme kortet i en annen telefon, funker det.

Telefonen er en SE W800 som kameraten min hadde fått av søskenbarnet sitt, søskenbarnet hans hadde det samme problemet. Tror det vil løse seg hvis jeg skifter IMEI, men tror dette er for risikabelt, og det skal vel ikke være nødvendig da mobilen ikke er stjålet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det slik å forstå at ALLE SIM-kort, fra ALLE operatører viser inaktivt sim-kort? I så fall tyder det på feil på telefonen.

 

Dersom du får noen operatører til å fungere er det hos Telenor feilen ligger.

7888727[/snapback]

 

Har ikke fått noen operatører til å fungere på denne tlf. så det er nok feil på telefonen. Dvs. imei på tlf. er sperret på et vis.

 

Fremdeles ikke noe verkstedet vil fikse siden de sier den er sperret i eir.

Lenke til kommentar

Dersom den ikke funker på noen netverk stemmer det nok at den er sperret i eir. Det betyr en av følgende:

 

a) Du har selv meldt telefonen stjålet

b) Noen andre som har hatt tilgang til din imei har meldt den stjålet

c) Noen har skrevet/tastet imei feil ved en tapsmelding slik at ditt imei nummer er blitt registrert

 

Om du har orginal kvittering, gjør som følger:

1) Kontakt din operatør og få dem til å sende deg en skriftlig dokumentasjon på at du ikke har meldt telefonen stjålet.

2) Ta med orginal kvittering, dokumentasjonen som nevnt over og telefonen direkte til et autorisert verksted og forklar situasjonen.

 

Dersom dette ikke fungerer. Ta med dokumentasjonen og kvittering tilbake til forhandleren du kjøpte telefonen hos og krev ny telefon. Dette er jo en åpenbart feil på produktet som forhandler enten må reparere eller gi deg ny telefon for.

 

Det er meget viktig at du skaffer dokumentasjon på at du ikke har rapportert telefonen stjålet. Grunnen til at de nekter å reparere den er at for alt de vet kan det godt tenkes at du har rapportert den stjålet selv for å få ny telefon på forsikring. Men om du klarer å dokumentere at du ikke har raportert den stjålet og har orginal kvittering så har du et krav å komme med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...