Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan kan jeg spare energi?

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp leiligheten på 100m2 i to plan. Den er fra 50-tallet og har dårlig isolasjon, og vinduer fra 80-tallet. Hvilke tiltak er energiøkonomisk forsvarbare? Balansert ventilasjon? Bytte vinduer? Isolere innvendig? Bytte hvitvarer? Varmtvannbereder? Lei av dårlig byggstandard og panelovner 2007!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Rull'n ut med Glava" (om du har sett den reklamen).

God isolasjon og bytting av vinduer (om det er dårlige da), ingen vits i å bytte vinduer som enda "virker" som de skal.

Om du vil være avansert kan du jo undersøke med et sånt apparat som viser deg hvor varmen lekker ut. Husker dessverre ikke hva det heter, men jeg mener det var noe infrarøde greier. Sikkert noen her som vet det. Da vil du jo få et godt bilde av hvor skoen trykker mest.

Ellers er det jo mange som skryter av disse pelletsovnene, har ingen erfaring med de selv. Man får jo også støtte fra staten hvis man investerer i en slik ovn.

Varmepumpe kan du jo også vurdere, undersøke om det vil være lønnsomt for deg.

Sparedusj, ikke så hyggelig, men du sparer endel varmtvann.

Ellers kan du jo sjekke ut: Enøk

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg har en ny Contura vedovn som jeg er meget fornøyd med, så pelletsovn er ikke aktuelt. Mine vinduer er ikke punktert men de er et merkbart kaldras under dem. Tak og gulv differanse er 3-7 grader. Hvis jeg skal tilleggsisolere må det bli innvendig og det skaper mange estetiske problemer i tillegg til at jeg får problemer med faste garderober og overlappninger mellom rom, gulv o.l. En varmepumpe kanskje går å få i det balanserte ventilasjonsanlegget, men vil det være lønnsomt hvis boligen lekker mye varme? Hvor får jeg tak i noen som kan gjøre en energivurdering av boligen og måle hvor varmen lekker ut?

Lenke til kommentar
Jeg har en ny Contura vedovn som jeg er meget fornøyd med, så pelletsovn er ikke aktuelt. Mine vinduer er ikke punktert men de er et merkbart kaldras under dem. Tak og gulv differanse er 3-7 grader. Hvis jeg skal tilleggsisolere må det bli innvendig og det skaper mange estetiske problemer i tillegg til at jeg får problemer med faste garderober og overlappninger mellom rom, gulv o.l. En varmepumpe kanskje går å få i det balanserte ventilasjonsanlegget, men vil det være lønnsomt hvis boligen lekker mye varme? Hvor får jeg tak i noen som kan gjøre en energivurdering av boligen og måle hvor varmen lekker ut?

7679696[/snapback]

Hvor i norge er dette?

Hvis jeg var deg ville jeg skaffet meg varmepumpe hvis gj.snitt ute temp ikke ligger noen særli under 0 grader, som f.eks på vestlandet der det er mildt.

Varmegjenvinningsanlegg krever mye plass og rørene vil bli synlig, dessuten tror jeg ikke det svarer seg i en slik bolig da det krever litt å få rørene skikkelig isolert for å ikke få for mye varmtap ved ny tilluft.

Kulderas fra vinduer er det også i nye standard vinduer. Selv om det ikke er punktert, sjekk at de er av typen isolerglass med gass i.

Andre tiltak kan være å montere enkel timere på ovner så de ikke står på og varmer unødvendig mye men varmer opp til du f.eks står opp eller kommer hjem fra arbeid.

Ikke kjøpe sekker med ved som koster mer en 60 kr. Du kan jo regne på det i forhold til hvor mye en ovn bruker og hvor mange Kw en ovn gir.

Hvis du har planer om å legge ned nytt gulv kan du legge ned 2 eller 3cm trinnlysplater som isolerer for lyd og varme. Det samme gjelder tak.

Endret av regga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...