Gå til innhold

HTPC - linux geexbox

Star

Anbefalte innlegg

Har lasta ned geexbox for å kjøre HTPC på min litt eldre 933mhz dell maskin.. alt er installert, har til og med fått programvaren på en flashdisk og alt ser supert ut med vanlig skjerm... lyd virker, nettverk virker og filer kan hentes over WIFI.. perfekt!, men så kommer haken... Har ett Gainward GF2 ti VIVO kort som jeg bruker på tv ut.. får bilde men ikke farge... hva kan jeg gjøre? Tips? Forslag?

Må jeg skifte skjermkortet?

Hatt problemer med vivo funksjonen før.. kanskje kortet ikke støttes av Geexbox programvaren?

star*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type kabel bruker du til bildet? Hvis du bruker S-Video kabel kan dette være problemet, se om du kan få tak i en composite kabel og prøv med denne i stedet. Eventuelt se om kanskje du må stille inn noe på tv'en for at den skal støtte s-video inn.

Lenke til kommentar

bruker kompositt... skjermkortets bundle hadde med uttak som har 2x in og 2x ut.. ( 2 svideo og 2 kompositt ) har ikke prøvd med s-video for dette støtter ikke tven.. burde jeg? prøvde å svitsje mellom vhs og svhs på tv, men ingenting skjedde... :(

prøvd et x1300 pci express kort også... ingen farge.. får jo farge dersom jeg kjører windows, oppstarten er svart hvitt, men etter dette kommer farge... dette er ikke tilfelle når jeg kjører geexbox

Endret av Star
Lenke til kommentar

takk nisselue.. usikker på hvordan jeg skal gripe problemet an..

finnes nesten ingen support eller threads rundt geexbox...

noen som vet hvordan dette kan gjøres?

edit: sendte mail til geexbox teamet og fikk som svar:

Most probably a NTSC/PAL issue. Check out the iso/GEEXBOX/etc/tvout file of the generator package and modify appropriately. Use a unix-aware text

editor, or else it won't boot!

Unix aware text editor? -- Hva gjør jeg?

Endret av Star
Lenke til kommentar

be skjermkortet? nå er jeg ikke helt med...

det er begrenset hva man kan stille inn i geexbox, så hvordan skal jeg få endret over fra ntsc til pal?

evnt. er det vits å prøve å kjøre Svideo ut til tv? eller går det på samme signaler som kompositt, dermed vil dette også gi meg svarthvitt bilde?

Lenke til kommentar

svideo sender farger og "bildet" i separate ledere, mens composite som kjent bare har to ledere. Dette fører til at når du sender svideo signal gjennom en komposittilkobling får tven bare bildeinformasjon, og ikke fargeinformasjon. ved å "be", dvs forandre innstillinger i driveren, skjermkortet om å sende signalet som kompositt sender den både bilde og farger i samme leder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...