trøls Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 xDraLLx: Min utledning ble gjort en gang i 3FY, den gangen med et tog og en sprettball. Prinsippet er dog det samme. Torbjørn: Bevaring av massefart må skje, men det trengs ikke å regnes på med de gjeldende idealiseringer. Med det andre avsnittet ditt bommer du dog fullstendig. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 jaha, du vil tydeligvis også ha meg til å hale ut av deg hvorfor. det har du nå fått. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 http://www.coachesinfo.com/article/106/ er en link til en side om verdier rundt et fotballspark. Såvidt jeg kan lese er høyeste tall nevnt 35m/s som vil tilsvare ca 35*3.6 = 126km/t Det står her og nevnt at: Using typical values for the masses of the foot and the ball, it could be suggested that the ball should travel at about 1.2 times the velocity of the foot. I en annen artikkel her står det følgende om håndball: De bestenorske kvinnelige spillerne oppnår med tre-stegstilløp en ballhastighet på ca. 90 km/t, mensde beste mannlige spillerne kan oppnå en has-tighet på ca. 115 km/t. Det er verdt å merke segat den maksimale hastigheten på ballen blirredusert med ca. 5 km/t for begge kjønn når deutfører froskeskudd. Det er ikke vitenskapelig bevis å plukke 2 artikler fra nettet, men jeg vil anta at de er korrekte og at dette peker mot at fotballen skytes med høyere utganshastighet. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Orker ikke lese artikelenne. Men om den sumen på fotballfarten er den raskeste så burde vel hånballen kunne nå noe av det samme. For sumen på hånbal er jo for NORSKE spillere etter hva jeg forsto, og en ca. sum. Mulig en norman har rekorden da, ikke hvet jeg. Så det er vel ganske likt. Det raskeste ville vel kanskje vert og sparke en håndball? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Det raskeste ville vel kanskje vert og sparke en håndball? 7708512[/snapback] Det tror jeg også. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Orker ikke lese artikelenne. Men om den sumen på fotballfarten er den raskeste så burde vel hånballen kunne nå noe av det samme. For sumen på hånbal er jo for NORSKE spillere etter hva jeg forsto, og en ca. sum. Mulig en norman har rekorden da, ikke hvet jeg. Så det er vel ganske likt. Det raskeste ville vel kanskje vert og sparke en håndball? 7708512[/snapback] Vel, det er jo en ganske stor økning fra 115km/t til 126km/t, er jo knappe 10%. Dette blir bare synsing og gjetting, men jeg hadde ikke trodd spranget var så stort fra de beste norske opp til verdens beste når det gjelder å skyte hardt. Dessuten vet jeg ikke om 126km/t nødvendigvis er maks. At det hadde vært raskere å sparke en håndball enn å kaste en håndball er vel ikke usannsynlig om du hadde fått den plassert på en peg eller noe lignende, men var vel ikke det som var spørsmålet her. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 At det hadde vært raskere å sparke en håndball enn å kaste en håndball er vel ikke usannsynlig om du hadde fått den plassert på en peg eller noe lignende, men var vel ikke det som var spørsmålet her. La oss se hva han spørte om... Hva går fortest av en håndball og en fotball La oss si det sånn da: Kjelling kaster alt han har mens Roberto skyter alt han har. Hvilken ball går fortest? 7668522[/snapback] Det ble spurt om hvem ball som går fortest av en håndball og en fotball. Det sto ingen ting om att Roberto måtte skyte en fotball og Kjelling kaste en håndball. Hvis en fotball og en hånball får tilført samme kraft, la oss si Robertos spark, siden det sikkert er kraftigst. Trur jeg att hånballen vil få størst fart siden den er mindre og hardere. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Lard_KGA: Gitt alkoholnivået i blodet mitt på dette tidspunkt og at jeg gjerne skulle linket til en rettskrivningstråd (jeg er sikker på jeg har lest èn en eller annen gang), skulle jeg gjerne gjort dette til et relativt usaklig innlegg. Hva din hensikt med den geipen på slutten av innlegget ditt er kan tolkes, men jeg tolker det som "edda bedda" (som jeg ville skrive det). Bortsett fra det åpenbare faktum at han har valgt en håndballspiller og en fotballspiller, noe som vagt antyder at den ene kaster en håndball og den andre sparker en fotball, står det heller ingenting om at når Roberto "skyter" bruker han foten. Hva er det da som får deg til å konkludere med at Roberto ikke har en kanon? Oisann, der ble visst innlegget ganske usaklig likevel. Men hvilken, hvor eller hvorfor bryr seg vel om det? (Vil benytte anledningen til å nevne at jeg ikke har et definitivt svar på spørsmålet slik jeg egentlig oppfattet det, kun en formening, men ettersom det tydeligvis hersker litt forvirring om nøyaktig hva trådstarters spørsmål var, kunne han kanskje skrive en oppklarende omformulering på om han egentlig tenkte at noen skulle sparke håndballen). Forresten så tror jeg ikke at et hardere objekt nødvendigvis kan sparkes lengre enn et "mykere" objekt. Om en fotballspiller hadde sparket en stålkule med vekt som en fotball, er jeg sikker på at om han sparket en ordinær fotball ville den fått en høyere max-hastighet. Endret 14. januar 2007 av Ekko Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Lard_KGA:... Hva din hensikt med den geipen på slutten av innlegget ditt er kan tolkes, men jeg tolker det som "edda bedda" (som jeg ville skrive det). ... Hva er det da som får deg til å konkludere med at Roberto ikke har en kanon? ... Forresten så tror jeg ikke at et hardere objekt nødvendigvis kan sparkes lengre enn et "mykere" objekt. Om en fotballspiller hadde sparket en stålkule med vekt som en fotball, er jeg sikker på at om han sparket en ordinær fotball ville den fått en høyere max-hastighet. 7717077[/snapback] Den geipen slang jeg på siden jeg ikke kom på ordet kvarulere(om det var riktig ord) i farta. Men kan vel kasnkej tolkes som du tolka det også Jeg kunne godt konkludert med att han hadde en kanon. Det sto ingen ting om hvilkn ball som skulle brukes til hva. Lenge siden jeg har hatt fysikk, men jeg mener å huske att elastisk støt ikke overfører så mye energi til fart. Mer enegri går bort til andre ting. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 I et perfekt elastisk støt er kinetisk energi og bevegelsesmengde bevart. I alle andre støt er kun bevegelsesmengde fullstendig bevart. Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Det ble spurt om hvem ball som går fortest av en håndball og en fotball. Det sto ingen ting om att Roberto måtte skyte en fotball og Kjelling kaste en håndball. Hvis en fotball og en hånball får tilført samme kraft, la oss si Robertos spark, siden det sikkert er kraftigst. Trur jeg att hånballen vil få størst fart siden den er mindre og hardere. Unnskyld men er du en komplett idiot? Jeg sa Kjelling kaster alt han har mens Roberto skyter alt han har. Hvilken ball går fortest? Hva var det du ikke forsto med det her? Les det fort a før de taperene som jobber gratis kommer å fjerne dette ! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Tilbake til topic: Håndball: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=258904 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=264027 (128km/t - Kjelling) Fotball https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=293468 http://www.dagbladet.no/sport/2005/08/04/439277.html http://www.bigsoccer.com/forum/showthread.php?t=331268 (Tyske spillere 137km/h) http://www.soccerpulse.com/forum/index.php...ic=108090&st=30 (noen som hevder offisielle resultater opp mot 175km/t, høres tvilsomt ut) Jeg holder fortsatt en knapp på fotballen. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Unnskyld men er du en komplett idiot?Jeg sa Kjelling kaster alt han har mens Roberto skyter alt han har. Hvilken ball går fortest? Hva var det du ikke forsto med det her? Les det fort a før de taperene som jobber gratis kommer å fjerne dette ! 7720572[/snapback] Det han trenger å lese for å skjønne hva du mener er: "Kjelling kaster en håndball så hardt han kan mens Roberto sparker en fotball så hardt han kan". Om han virkelig mener ditt første spørsmål var tvetydig eller om han kverulerer for å kverulere kan diskuteres, men om hans hensikt var det sistnevnte synes jeg man skal holde seg for god til å poste slike ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå