Mattisj Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Heisann.. jeg vurderer å kjøpe et speilreflekskamera.. Men jeg vet ikke hvordan jeg har lyst til å bruke det til og ta "seriebilder"... for eksempel når kompiser kjører på snowboard.. og ta et triks i sekvens osv.. tips? Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hvis du hadde kommet med en prisklasse så hadde det vært lettere å hjelpe deg. Men de fleste speilreflekskameraene som er til salgs nå kan ta seriebilder. Bla, Nikon d40, Nikon d50(eldre modell), Nikon d70s, Nikon d70(eldre modell), Canon 400d, Canon 350d(eldre modell), Pentax k100d, Sony Alpha a100, Olympus E-400. Alle disse kameraene koster under 8000 kr og alle tar flotte bilder. Alle tar over 10 bilder i jpg format på 10 sekunder, beste er Nikon d70s med 25 bilder. Dårligst er Olympus med 10 bilder. I RAW-format tar alle bilder 5 bilder eller mer per 10 sekunder, best er Sony Alpha a100 som tar 16 bilder, dårligst er Pentax som tar 5 bilder. Gå inn på www.akam.no og søk på de aktuelle kameraene, så kan du lese tester og finne priser. Eller bare søk her på forumet så finner du nok en del emner som handler om dette. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Heisann.. jeg vurderer å kjøpe et speilreflekskamera.. Men jeg vet ikke hvordan 7668204[/snapback] Gå inn i en butikk, si hva du skal ha å betale. Sorry......... Endret 7. januar 2007 av dhjerp Lenke til kommentar
m3 Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 De fleste "entry level" (amatør speilrefleks) kameraene tar 3 bilder per sekund mens litt mer avanserte tar fler. Og jo mer avansert de er jo dyrere blir de. Så her er det snakk om hvor mye du har tenkt å bruke. Men siden du ikke har oppgitt noe pris så anbefaler jeg deg disse som er i proff/"dedikerte amataører" segmentet... Canon 30d eller Nikon D200 begge tar 5 bilder i sekunder.... Lenke til kommentar
dags Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Mangler du erfaring med foto så unngå proffutstyr som Nikon D200, hvis ikke er det en stor mulighet for at du blir skuffa, oppgitt og lei! Er action i bakken det primære tror jeg du bør ta en titt på Nikon D40 eller Canon 400D. Begge disse utgangspunktene er kjappe og til å vokse med. Det finnes i tillegg bra utvalg med optikk og ekstra utstyr. Pentax K100 er også et bra alternativ. Hva du velger er mest en smakssak og avhengig av lommeboka di. Det rimligste er nemlig selve kamerahuset. Det er kvalitets glass og ekstra utstyr som koster... Gå i en butikk, se på og spørr om å få holde/prøve utstyret. Lenke til kommentar
Mattisj Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Mangler du erfaring med foto så unngå proffutstyr som Nikon D200, hvis ikke er det en stor mulighet for at du blir skuffa, oppgitt og lei! Er action i bakken det primære tror jeg du bør ta en titt på Nikon D40 eller Canon 400D. Begge disse utgangspunktene er kjappe og til å vokse med. Det finnes i tillegg bra utvalg med optikk og ekstra utstyr. Pentax K100 er også et bra alternativ. Hva du velger er mest en smakssak og avhengig av lommeboka di. Det rimligste er nemlig selve kamerahuset. Det er kvalitets glass og ekstra utstyr som koster... Gå i en butikk, se på og spørr om å få holde/prøve utstyret. 7669140[/snapback] Jeg er ikke sikker på prisklasse enda.. under 10000.. kanskje 6? ja.. action i bakken er primær.. kunne "catche" triksene osv:) Lenke til kommentar
bengh Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Mangler du erfaring med foto så unngå proffutstyr som Nikon D200, hvis ikke er det en stor mulighet for at du blir skuffa, oppgitt og lei! Er action i bakken det primære tror jeg du bør ta en titt på Nikon D40 eller Canon 400D. Begge disse utgangspunktene er kjappe og til å vokse med. Det finnes i tillegg bra utvalg med optikk og ekstra utstyr. Pentax K100 er også et bra alternativ. Hva du velger er mest en smakssak og avhengig av lommeboka di. Det rimligste er nemlig selve kamerahuset. Det er kvalitets glass og ekstra utstyr som koster... Gå i en butikk, se på og spørr om å få holde/prøve utstyret. 7669140[/snapback] Jeg er ikke sikker på prisklasse enda.. under 10000.. kanskje 6? ja.. action i bakken er primær.. kunne "catche" triksene osv:) 7669176[/snapback] Du bør ha et kamera som er relativt værsikkert og robust siden du skal bruke det i skibakken. Da kommer du ikke så langt med 10000,- for nytt kamera. Kanskje en pent brukt Canon 20D kan være tingen slik at du har råd til optikk også. 20D klarer fint 5 bilder per sekund og er nesten identisk med 30D med untak av 2.5" skjerm og noe småplukk. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=75838 Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Dersom action-bilder er det primære, så vil jeg hevde at 2,5 - 3 bilder i sekundet ikke er nok. I alle fall ikke når det gjelder ballspill. En fotball/håndball beveger seg flere meter mellom hvert bilde, selv når barn spiller. En snøbrettkjører kan vel også ha bra fart. Tror at Canon 30D eller Nikon D200 må bli valget, som er noe dyrere enn du hadde kalkulert med. Lenke til kommentar
dags Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Et kamera tåler omtrent like mye fra miljøet som en god mobiltelefon. Skal du ikke bruke det i regnvær, men opphold og litt forholdsvis tørr snø, går det bra med de fleste. Et brukt Canon 20D, Olympus E-1 eller Nikon D70s er alle bra alternativ. Pentax kommer med et forholdsvis robust kamera som heter K10D som heller ikke er å kimse av: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/ Men som jeg tidligere har sagt tror jeg Nikon D40 eller D50 brukt med fornuft i miljøet ville være mitt første valg. Litt større enn Canon, ikke så hypet (personlig mening!!) og bedre tilpasset nordiske hender pga. størrelsen. Enkelt, greit, lyssterkt og raskt nok. Masse opptikk å velge mellom både fra Nikon og uavhengige produsenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå