Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen fryser seg.... ? *Løst!*


Anbefalte innlegg

Du bør kjøre en memtest86.. som ligger på f.eks ultimate boot cd.. denne tester alt minne i pc'n.. gang på gang helt til du stopper den selv.

Dette programmet har hjulpet meg MANGE ganger.

7678148[/snapback]

 

Jeg HAR prøvd memtest86. Og minnebrikkene gikk mellom testen 6 ganger uten feil.

Jeg skal sette den på når jeg skal sove også, slik att den får gå i noen fine timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange volt kjører minnet ditt på? Jeg har samme hovedkortet og det defaulter til 1.8-1.9 volt for minnet. Jeg måtte øke til 2.1volt for å kjøre i henhold til spec. Minnebrikkene dine er ennå mer krevende, og krever 2.3 volt. Jeg ville altså ha sjekket dette først. Sjekk også at du kjører 4-4-4-15, 2T timings.

 

Edit: temperaturene dine er også veldig lik mine (i følge Nvidia Monitor) og jeg kjører helt stabilt, så tror ikke du bør bekymre deg for dette

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Hvor mange volt kjører minnet ditt på? Jeg har samme hovedkortet og det defaulter til 1.8-1.9 volt for minnet. Jeg måtte øke til 2.1volt for å kjøre i henhold til spec. Minnebrikkene dine er ennå mer krevende, og krever 2.3 volt. Jeg ville altså ha sjekket dette først. Sjekk også at du kjører 4-4-4-15, 2T timings.

 

Edit: temperaturene dine er også veldig lik mine (i følge Nvidia Monitor) og jeg kjører helt stabilt, så tror ikke du bør bekymre deg for dette

7678191[/snapback]

 

Jeg kjører 2.3v på minnet som du sa, og jeg har stilt dem til orginale 4-4-4-15, 2T. Som jo de også skal være på.

 

Det jeg syns er rart, er jo att PCen fungerte som den skulle i omtrent 2 uker, får jeg begynnte å merke att noe var galt. Eller noe ble galt.

 

EDIT: Der frøs den seg igjen. Igjen i vanlig internett sørfing. Hvis det er verdt å nevne, så skjedde det mens jeg surfet litt på youtube.

 

EDIT2: Nå har altså PCen stått på i natt med memtest86 på. Og det gikk igjennom testet 18 ganger uten noen form for feil. Så da er vell minnebrikkene utelukket.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Nå klikket den altså igjen. Men denne gangen stoppet den opp i post (er det det heter når den stopper før bios? ^^) med en advarsel om att jeg måtte resette noe greier for RAM og CPU. Når jeg gikk inn i bios, så var alt slik som det var da PCen var ny. Og jeg måtte sette alt opp på nytt. Som volt på ram fra 1.9 til 2.3. Ulinket RAM og CPU FSB osv.

 

Hva skjer?

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Etter flere timer med spilling og kos! Og en "happy" meg som trudde dette hadde løst seg, så frøs altså ¤!#"% driten seg igjen... ^^

 

Men denne gangen fikk jeg en:

*** STOP 0x000000D1

*** NVTcp.sys

Melding istedet for *** STOP 0x00000050. Som jeg har fått før.

 

Noen som har en anelse?

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

NVTcp.sys er Nvidia ethernet card driveren. Har du installert Nvidia Network Access Manager og firewall? Prøv å avinstallere denne, og se om det hjelper. Vet at det er mange som har problemer med Nvidias NIC drivere og som opplever tilsvarende bluescreens.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
NVTcp.sys er Nvidia ethernet card driveren. Har du installert Nvidia Network Access Manager og firewall? Prøv å avinstallere denne, og se om det hjelper. Vet at det er mange som har problemer med Nvidias NIC drivere og som opplever tilsvarende bluescreens.

7685479[/snapback]

 

Hmm, inne på *Legg til eller fjern programmer* Så ligger NVIDIA ForceWare Network Access Manager ja. Så det er bare å fjerne den? Hva blir den brukt til?

 

Og hva er NIC drivere?

Lenke til kommentar

NVIDIA ForceWare Network Access Manager styrer tilganger og rettigheter i Nvidias brannmur og nettverkskontroller. En kjekk funksjon, men det er som sagt mange som har problemer med den p.ga. buggy drivere. Gjør et google søk på Nvidia Network Access Manager så ser du at mange opplever mange av de samme problemene som du beskriver. Prøv å fjerne denne, og hvis det ikke hjelper kan du alltids legge den inn igjen.

 

NIC=Network Interface Controller . Bare et annet ord for nettverkskort

 

 

Edit: Fant dette på EVGA sitt forum:

 

Poor network performance, BSODs with NIC, general network-related issues

Related issues: BSODs that seemingly come out of nowhere

Solution:

NVIDIA's Network Manager is unreliable to say the least. Go into Add/Remove programs, and remove the Network Manager.

On any fresh install of Windows, do not install NAM.

 

 

Link

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Siden du sliter med både frys og bluesceen til vilkårlige tidspunkter, tyder dette på hardware-problem.

 

Jeg antar PC'n din er ganske ny og at du har hatt problemet siden den ble montert eller oppgradert med ny hardware?

 

Som en gammel racer i faget :innocent: vil jeg si at problemet ditt skyldes :

 

1. For svak PSU, eller defekt PSU. Ordnet en PC med dette problemet og samme symptomer for 2 uker siden. Du har et vasst grafikkort som drar mye strøm.

 

2. Inkompatibel RAM med hovedkort. Oftest finner ikke memtest dette, men problemet viser seg bare i praktisk bruk. Prøv å bytte til annen RAM og prøv en og en brikke i ulike RAM-slotter. Dette problemet har jeg vært borti mange ganger. Samme symptomer som du sliter med.

 

3. Defekt skjermkort fra fabrikk. Også dette har jeg opplevd flere ganger, med samme symptomer som du sliter med

 

4. Defekt hovedkort. Det er det verste problemet en kan komme borti, og det vanskeligste å finne ut av. En må seff bytte ALLE andre deler før en finner ut at det er hovedkortet som er synderen.

 

 

Den beste feilsøkingen er "Hva gjorde jeg like før problemet oppsto?"

- Innstallerte du en ny driver?

- Innstallerte du ny hardware?

 

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Siden du sliter med både frys og bluesceen til vilkårlige tidspunkter, tyder dette på hardware-problem.

 

Jeg antar PC'n din er ganske ny og at du har hatt problemet siden den ble montert eller oppgradert med ny hardware?

Pcen ble kjøpt rett før jul. Og jeg hadde ingen problemer den første uka. De første problemene kom da i romjula.
Som en gammel racer i faget  :innocent:  vil jeg si at problemet ditt skyldes :

 

1. For svak PSU, eller defekt PSU. Ordnet en PC med dette problemet og samme symptomer for 2 uker siden. Du har et vasst grafikkort som drar mye strøm.

Jeg kan umulig ha en for svak PSU, da den jeg har er på 1000w. Enermax Galaxy.Defekt kan den jo være, men den holder stabil volt hele tiden, så jeg vet ikke.
2. Inkompatibel RAM med hovedkort. Oftest finner ikke memtest dette, men problemet viser seg bare i praktisk bruk. Prøv å bytte til annen RAM og prøv en og en brikke i ulike RAM-slotter. Dette problemet har jeg vært borti mange ganger. Samme symptomer som du sliter med.

Rammen jeg har ser du i signaturen min. Det er PC8000, der hovedkortet støtter PC6400, slik att de blir satt ned automatisk i bios til 800mhz. Det skal vell ikke være noe problem her?

3. Defekt skjermkort fra fabrikk. Også dette har jeg opplevd flere ganger, med samme symptomer som du sliter med.
Jeg har jo kjørt både 3dmark01,03,05 og 06 uten noen som helst feil da pcen var ny. Og jeg ser ingen form for "flimmer" eller noen typiske feil på skjermen da pcen henger seg.
4. Defekt hovedkort. Det er det verste problemet en kan komme borti, og det vanskeligste å finne ut av. En må seff bytte ALLE andre deler før en finner ut at det er hovedkortet som er synderen.

Det kan jo stemme. Så jeg får bare håpe på det beste.

 

Den beste feilsøkingen er "Hva gjorde jeg like før problemet oppsto?"

- Innstallerte du en ny driver?

- Innstallerte du ny hardware?

 

 

Mvh

Kjetil

7687479[/snapback]

 

Til jul fikk jeg jo ett G25 ratt og petal sett. Og innstalerte dette.

Når jeg søkte etter STOP 0x00000050 som var den første bluescreen feilen jeg fikk hos microsoft support. Så stod det att dette kan komme ved feil av noe USB greier. Men det stod att det forekommer på Win2000. Jeg koblet av rattet og kunne da spille lenge, før jeg instalerte dette igjen og kunne spille i noen timer før jeg fikk en annen melding STOP 0x000000D1.

 

Jeg takker så meget for svar og innsats folk på forumet her gjør gratis og skal teste forskjellige ting når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
NVIDIA ForceWare Network Access Manager styrer tilganger og rettigheter i Nvidias brannmur og nettverkskontroller. En kjekk funksjon, men det er som sagt mange som har problemer med den p.ga. buggy drivere. Gjør et google søk på Nvidia Network Access Manager så ser du at mange opplever mange av de samme problemene som du beskriver. Prøv å fjerne denne, og hvis det ikke hjelper kan du alltids legge den inn igjen.

 

NIC=Network Interface Controller . Bare et annet ord for nettverkskort

 

Edit: Fant dette på EVGA sitt forum:

 

Poor network performance, BSODs with NIC, general network-related issues

Related issues: BSODs that seemingly come out of nowhere

Solution:

NVIDIA's Network Manager is unreliable to say the least. Go into Add/Remove programs, and remove the Network Manager.

On any fresh install of Windows, do not install NAM.

 

Link

7686082[/snapback]

Quoted for truth!

Dette var altså løsningen for dere som kanskje skulle lure på det :)

 

Pcen har nå funket som en drøm etter att jeg slettet dette Network Access Manager greiene. Og jeg har testet med 3dmark06, samt spilt de spillene jeg har hatt særlig problemer med nå i flere timer.

 

Takk igjen til Mr_Snuffles!

Og alle dere andre som hjalp til

*Happy*

Lenke til kommentar

Satser fortsatt på hardware-problemer.

 

- Selv om du har en 1000w psu, kan den ha problemer. En PC jeg ordnet for et par uker siden hadde en 800w psu og samme problemer som deg. Byttet til en annen på 450w og problemet forsvant. En kan altså ikke se på watt-styrken om psu er dårlig eller ikke.

 

- Det samme gjelder RAM. Du kan ikke se på hastigheten når det gjelder kompabilitet (dårlig støtte). Må altså teste med annen RAM (annet merke).

 

- Flesteparten av hardwarefeil kommer helt i begynnelsen, så det stemmer ganske bra siden din PC er få uker gammel.

 

Lykke til i videre feilsøking :w00t:

Håper du poster løsningen her i tråden.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Meldingen 'DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL' forteller oss at systemet har gjort et forsøk på å få tilgang til en adresse på en 'interrupt request level' (IRQL) som er for høy. Denne feilen skyldes nesten alltid drivere som bruker feil adresser.

 

Driveren det er snakk om i dette tilfellet er NVENETFD.sys, som er driven til NVIDIA nForce Networking Controller.

 

Fjern absolutt alt du finner av Nvidia drivere (nForce, display, osv), via 'Add/Remove' programs og restart maskinen. Legg deretter inn de siste nForce driverne. Når du får spørsmål om hvilke drivere du vil installere, ta bort haken ved 'Nvidia Ethernet Drivers'. Husk også å svare nei på å legge inn Network Access Manager.

 

Jeg er litt usikker om nettverksportene vil fungere med de generiske windows driverne, så hvis du får problemer må du evt. førsøke med eldre nForce drivere, eller vente på oppdatering.

 

Før vi helt utelukker RAM som mulig feilkilde, ville jeg i tillegg kjørt Microsoft Windows Memory Diagnostic: Link

Jeg vet at dette programmet detekterer en del feil som Memtest ikke registrerer.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Mr_Snuffles: Jeg har nå gjort som du har sakt. Men hvordan skal jeg få koblet meg til internett på den PCen der nå? Er det ikke det den Ethernet greia er for?

Og en annen ting, det kom aldri noen spørsmål om jeg ville installere Network Access Manager eller ikke?

 

Kjørte den Memory Diagnostic nå, og den gikk i 23 omganger uten noen feil. Så da er det vell ikke minnebrikkene.

 

EDIT: La inn Ethernet driverne.. Var der jeg kunne huke av for å ikke legge inn NAM.

 

Så går ikke dette nå, så er det bare å vente på nye drivere fra nVidia?

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt har problemer etter å ha reinstallert driverne, og evt. prøvd med et eldre sett med drivere, er den eneste måten å isolere problemet på å ved å se på annen hardware/driversett som kan skape konflikt med nettverkskontrolleren.

 

Dette er dessverre en møysommelig prosess. og kan i verste fall bety at du må reinstallere windows, fjerne hardware, og teste komponent for komponent.

 

Noen ytterligere ting kan du likevel prøve:

 

Du kjører siste BIOS fra EVGA? De første BIOS utgavene til dette hovedkortet hadde problemer med SATA disker og RAID. Siste BIOS er altså essensiell.

 

Bruker du ekstra lydkort? Har du enablet onboard audio på hovedkortet og installert drivere for disse? Fjern evt. disse driverne, og ta ut alle PCI tilleggskort.

 

Basert på det du allerede har testet, og feilmeldingene du mottar, tror jeg at vi kan utelukke strømforsyning, høy temperatur, CPU og minnebrikker som feilkilder.

 

Hvis du ikke får maskinen din til å kjøre stabilt med fersk installasjon av Windows, og med minimalt sett med drivere installert, er sjansen stor for at det er noe hardware som er defekt. Hovedmistenkt blir i såfall hovedkortet, med f.eks en defekt transistor.

Lenke til kommentar

Ja jeg kjører siste bios hos EVGA. Jeg har ikke eksternt lydkort.

 

Etter jeg gjorde det du sa, slettet og la inn nye drivere så har jeg ikke merket noe til den "komplette" frysen jeg har hatt tidligere. Men jeg har opplevd en liten frys i noen sekunder før det blir normalt igjen. Men dette var jo da mens jeg innstalerte lyd drivere, så det kan jo ha vært noe der.

 

Men jeg får vente å se.. Kommer tilbake sterkere i morgen og sier ifra hvordan det står til med PCen.

 

Takk for hjelp, setter stor pris på att du "gidder" Mr_Snuffles! :)

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Det er fremdeles noe galt med PCen. I natt når jeg så på en DVD film, så frøs PCen på en annen måte enn tidligere. Skjerm bildet frøs mens lyden gikk videre. Mens PCen var fryst kunne jeg ikke gjøre noen ting. Tastatur reagerte ikke, heller ikke muse klikk. MEN musen reagerte og "vandret" rundt på skjermen.

 

Etter en stund så ble skjermen svart. Akkurat som om skjerm spareren gikk på? Hva er det som skjer?

 

Hvis det hadde vært noen som kunne lagt meg på MSN, så kunne jeg ha sendt HijackThis fil samt noen minidump filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...