aDirdal Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Har fått tilbud om å kjøpe en Toyota Corolla 1986 sedan, automat, usikker på motorstørrelse, men trolig 1,3 eller 1,6. Kjøper av en slektning, eldre dame, som har hatt bilen siden den var ny. Bilen har fulgt alle servicer, rustbeskyttet hvert 5. år, alltid stått i garasje, kjørt 70.000km men har litt rust i den ene hjulbuen bak. EU-godkjennes før kjøp, sammen med NAF-salgstest. Er dette en god bil for 10.000? Er litt skeptisk mht automat-kassen, er dette noe som fort kan ryke? Er det vanskelig å fikse dette selv evt? Noen som vet hvor mye denne bruker på mila (enten 1,6 eller 1,3)? Er disse spesielt utsatte for rust? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Jeg tror ikke dette er så dårlige bilen for 10K. Men japser har jo en tendens til mye rust (sjekk gjerne under bilen og viktige bærebjelker osv. Er den eu godkjent og ellers i god stand, så er litt hjulbue rust lite å henge seg opp i. Automatkasser kan ryke som alt annet. Men det er nesten bedre det er automatkasse når det gjelder gamle damer, da de har en tendens til å ruse motoren så mye, at clutch og det som er ellers er går i stykker Lykke til med bilkjøp! Endret 7. januar 2007 av sesteen Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Takk for svar. Bilen har jo vært rustbehandlet, så jeg håper det ikke er alvorlige forekomster. Uansett vil vel dette komme frem i en NAF test, så da kan jeg bare avslå dersom det ikke viser seg å være gull og grønne skoger. Takk for argumentet angående automat-kasse. Mange rundt meg som har kritisert denne, men nå har jeg godt skyts til å slå tilbake med. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Corolla er jo kjent for å være driftssikre biler. Dersom du tar en NAF test på den før kjøp og det ikke bemerkes noe spesielt på den er det egentlig bare å løpe å kjøpe. Automatkasse tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye for, bilen har lav km stand og er antakeligvis forsiktig kjørt så den varer nok en stund til. Bare pass på vedlikehold og ikke kjør den for hardt. Ingen grunn for at det skulle være større problemer med en automatkasse enn manuell. Litt rust må du regne med på en så gammel bil, men igjen, tar du en NAF test så vil de fortelle deg hvordan det står til. Ellers, så er ikke corolla 1,3 de sprekeste bilene, men det er en fin fin bruksbil! Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2007 Har nå fått en tilstandsrapport, kan noen komme med anbefalinger om hva jeg bør gjøre? Er det stress\nødvendig å fikse opp disse anmerkningene, med tanke på at det er en så gammel bil? Får kjøpe denne for 12 000,- ferdig EU godkj. Kjørt 70503 og var visst nok 87-modell. Bør utbedres: *Et skiltlys virker ikke *Luftfilter:skittent *Fjærer foran:brudd venstre side - blir fikset av eier før salg *Lakk\karosseri utv: Div rustangrep i karosseri og understell * Rust skade i h.hjulhus bak, rust hull Anmerkning: *Ujevn park.brems *Fjærer bak noe rustet *Litt rust i hjulbuene bak De eneste anmerkningene på EU-konrollen var fjæra framme og skiltlyset. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Har selv en 90-modell corolla 1.3 som har gått 105 000. En kjedelig bil og ikke mest komfortabel på lengre turer, men aldri noe som er feil med den. Litt rust i hjulbuer, men det må man regne med på såpass gamle biler. Luftfilter og skiltlys skifter du selv. Kan du avse et par tusenlapper til de andre problemene har du helt sikkert bil lenge. Vil tro den drar 0,7 på langkjøring. Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Hvor kritisk er det med rusthull i hjulhuset og litt rust på fjærer bak? Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Rust i hjulhuset bak er jo i seg ikke direkte farlig, men det kommer til å fortsette å ruste til du får gjort noe med det. Er det derimot rusta hull kan det komm vann og drit opp i bagasjen, noe som ikke er optimalt. Hvis det bare er overflaterust på fjärene er dette bare normalt, men hvis de er gjennomrustet bör de byttes. Endret 27. januar 2007 av bjaraas Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 En god regel å huske på: Hvis rusta begynner å synes på utsiden av bilen kan du ta deg fan på at det er MYE mer. Har rustsveiset et par biler så vet dette av erfaring... Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hvor kritisk er det med rusthull i hjulhuset og litt rust på fjærer bak? 7807954[/snapback] Det skulle ikke ha så stor betydning. Kommer vel litt ann på hvor lenge du har tenkt å ha bilen.Få sveiset igjen hullet og så lenge ikke fjærene ruster av så holder de sikkert noen år. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Har en Corolla '85 selv, utrolig pålitelig og fin bil (ga 10000 for min). I motsetning til den bilen du beskriver har min vesentlig mer rust (for det meste kun overflatisk/kosmetisk), har fått masse klager fra kamerater og kollegaer om at bilen min er så rusten Bortsett fra rusta så går bilen som ei klokke, starter hver forbanna morra (selv om det er 14 minus) enda mitt eksemplar har gått 244 000 km. Hadde jeg vært deg hadde jeg slått til med en gang Corolla er fin bil! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå