Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Klikking i IP-telefon


Anbefalte innlegg

Etter at jeg nettopp har byttet ut mitt aksesspunkt DI-624+ med en DWL-4300+, sluttet ip-telefonen å virke. Det vil si, virke gjør den, men begrenset. Om jeg ringer ut, så hører jeg den i andre enden helt uten problemer, mens mottaker hører masse hakking/klipping i lyden.

 

Hva kan dette skyldes?

 

Sitter på en mer enn god nok linje..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du torrents e.l. samtidig?

 

Jeg har akkurat samme problem hos meg. Hvis jeg kjører uTorrent så blir all utgående VoIP-trafikk "ødelagt".. Virker som det er et problem med enten pakke-prioritering i en av enhetene, eller at pakke-bufferet i en av enhetene "renner over"..

Lenke til kommentar
Kjører du torrents e.l. samtidig?

 

Jeg har akkurat samme problem hos meg. Hvis jeg kjører uTorrent så blir all utgående VoIP-trafikk "ødelagt".. Virker som det er et problem med enten pakke-prioritering i en av enhetene, eller at pakke-bufferet i en av enhetene "renner over"..

7667612[/snapback]

Er ingen trafikk i det hele tatt. 4/0.6 er linjen på, og da uten trafikk skulle det holde ann mass!

Lenke til kommentar
Hadde du samme rekkefølge; ADSL-modem -> router -> VoIP-modem på det forrige aksesspunktet også ?

Hvilken leverandør har du ?

Vet at enkelte (som Telio) krever åpning av "incoming ports" i ruteren for at VoIP skal fungere.

7668053[/snapback]

Jupp, samme oppkobling som tidligere. Men, jeg har teilo, så jeg bør kanskje prøve å åpne noen porter.. Du vet ikke tilfelidgvis hvilke?

Lenke til kommentar

Jeg ville uansett flyttet VoIP-modemet forran router'n.

 

Hvis du kobler PC'en gjennom VoIP-modemet så får du grei flyt-kontroll for VoIP

Hvis du paralell-kobler VoIP-modemet med PC'en (hver sin port i router'n) så er det opp til router'n å styre pakke-flyt (og det kan bli hva-som-helst).

 

VoIP bør ha en meget stabil strøm (høy prioritet) for å opprettholde god kvalitet.

 

Selv venter jeg på svar fra Ventelo så jeg kan sette opp en slik for å kvitte meg med kabel-spaghetti'en og gi meg bedre ytelse en standard-utstyret fra Ventelo..

 

Som Telio-kunde kan ikke du gjøre det samme, da Telio ikke tillater tredjeparts-utstyr til å styre VoIP'en sin (med mindre de har endret på denne policy'en den siste måneden). :(

 

BTW, VoIP skal bruke port 5060 hvis jeg ikke tar feil..

Endret av Selmer79
Lenke til kommentar

Har du sjekket at kabelen som kommer fra ruteren står i WAN-porten og ikke i PC-porten på VoIP-modemet?

 

Jeg har Telio selv og har koblet på samme måte:

 

ADSL-Modem>>>Ruter>>>VoIP

 

dette fungerer utmerket her, så du skal ikke behøve å flytte VoIP-modemet.

Endret av Ickx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...