Selmer79 Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Har kjøpt meg en slik boks for å fikse en del problemer jeg har hatt med "floka" jeg har nå. Akkurat nå har jeg et ADSL-modem koblet til et VoIP-modem, koblet til en WLAN basestasjon med router og firewall, og jeg håper at SMC-boksen skulle klare jobben til alle disse. Problemet mitt har nemmelig vært at hvis jeg kjører torrents, så blir all utgående VoIP-traffikk veldig hakkete og dårlig. Akkurat nå har jeg et litt annet problem.. SMC-boksen har en haug med innstillinger , og jeg egentlig ikke sikker på hva som skal stå enkelte steder. For å få ADSL'en opp må jeg sette inn hva slags protokoll Ventelo/BlueCom bruker (PPPoE, PPPoA, MAC Encapsulated Routing, 1483 Bridging eller 1483 Routing). Jeg vet at de ikke bruker PPPoE (kun Telenor Online som bruker det her til lands så langt jeg vet).. LAN og WLAN er satt opp allerede, og VoIP-info'en får jeg i morgen (om alt går bra), men jeg hadde håpet å slippe og ta kontakt med Ventelo igjen for ADSL-delen (1: de er heller trege til å svare på e-post'en sin, og 2: telefon-support'en deres er svin-dyr (de gir ikke support på dette via "gratis"-telefonen sin da dette ikke er deres eget utstyr)). Endret 7. januar 2007 av Selmer79 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 MPoA (Bluecom, Tele2, Tiscali m.fl.) De fleste Internett-leverandører benytter seg av Telenor sitt utstyr. Dette oppsettet vil derfor være det vanligste for andre Internett- leverandører enn Telenor og NextGenTel. Dersom din Internett- leverandør har eget utstyr slik som f.eks. Catch og Mimer bør du kontakte Internett-leverandøren for å få oppgitt riktige innstillinger mot denne leverandøren. 3.7.1 Trykk på menyvalget MPoA (RFC1483/2684). 3.7.2 MPoA (RFC1483/2684) skal stå til Enable. 3.7.3 Encapsulation skal stå til 1483 Bridged IP LLC. 3.7.4 VPI og VCI er avhengig av hvilken sentral du er tilkoblet. Det finnes pr. i dag kun to forskjellige innstillinger, så du kan prøve Alcatel oppsett først og om det ikke fungerer, prøve Nokia oppsettet. Alcatel oppsett Nokia oppsett VPI : 8 VCI : 35 VPI : 0 VCI : 100 3.7.5 Dersom du ikke har en fast IP adresse fra din Internett- leverandør setter du kryss for Obtain an IP address automatically. Gå videre til punkt 3.7.8. 3.7.6 Dersom du har en fast IP adresse fra din Internett-leverandør setter du kryss i feltet Specify an IP address. 3.7.7 I feltet IP address, Subnet Mask og Gateway IP address legger du inn adressene som er oppgitt fra din Internett- leverandør. 3.7.8 La resten av menyen stå uendret og trykk OK for å lagre endringene. Ved spørsmål om restart av ruteren velger du Current Configuration og trykker OK. Etter en eventuell omstart skal ruteren være på nett. Lenke til kommentar
Selmer79 Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Strålende! Jeg merket en ting i Wizard'en på router'n min.. Det er to modi for 1483 Bridging (Static og DHCP). Hvis man velger 1483 Bridging (DHCP) så settes MAC Encapsulated Routing som protokoll og ikke 1483 Bridging (som tydelig er for Static-varianten). Noe mere info om dette? Hadde forresten vært fint om du linket til kilden din. Da kunne jeg kansje gravd opp dette selv, uten å spørre deg. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg fant info ved å søke etter Bluecom + vpi/vci. Har kun brukt Bluecoms eget modem, så har dessverre ikke noe særlig mere å tilføye. http://www.bgc.no/manuals/DrayTek/Draytek%...erien%20web.pdf Lenke til kommentar
Selmer79 Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg fant info ved å søke etter Bluecom + vpi/vci.Har kun brukt Bluecoms eget modem, så har dessverre ikke noe særlig mere å tilføye. http://www.bgc.no/manuals/DrayTek/Draytek%...erien%20web.pdf 7669892[/snapback] Slo meg ikke akkurat å søke etter VPI/VCI.. Har Googlet litt, men tant ikke noe som hjalp særlig.. Tror nok jeg skal prøve igjen med litt andre søkeord ja.. Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 funnet ut noe mer? sliter med det samme hos en kompis. prøvde å ringe bluecom da de har dette svaret, men vanlig support stengte 18:30 pga kurs idag og betalingsnummeret (som har supporten på routere osv) svarer ikke... plus at det koster 29kr minuttet! Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Fungerte nå. ingen endringer siden sist. tok sikkert bare litt tid. LLC - 8 - 35 Lenke til kommentar
Selmer79 Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Snakker om.. Ble nettopp ferdig med 45 minutter i kø på Ventelo's kundeservice-telefon, og svaret jeg fikk var "VoIP-tjenesten vår benytter brukernavn og passord, men dette er ikke noe vi kan gi ut til kundene våre". Bare en ting å gjøre.. Sende router'n tilbake til Komplett.. Jeg har fremdeles ca. to uker på 30-dagers retur'en, og jeg orker ikke prøve å eksperimentere meg fram til en løsning (hvis det i det heletatt finnes) for å koble VoIP-modemet bak router med QoS-prioritering intakt. Dette var MEGET skuffende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå