holvik Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg har en fil server med XP og NTFS. Har nå innstalert Ubuntu Edgy 6.10 på en stasjonær PC som er koblet til nettverket. (med kabel) Bruker Samba og får tilgang til serveren ,kopiering av filer går greit. Men streaming av film og musikk fungerer ikke. Noen som har ett tips. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Mount den. Gå til places - network....og helt til du er til den delte mappen. Høyreklikk og velg monter...e.l. Nå har jeg ikke noen sama-server for øyeblikket, så jeg kan dessverre ikke gi deg noe mer presis beskrivelse. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) mkdir /mnt/server mount //server/musikk /mnt/server Endret 7. januar 2007 av chills Lenke til kommentar
holvik Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 mkdir /mnt/servermount //server/musikk /mnt/server 7668245[/snapback] Finner ikke helt ut av dette. Første kommandolinjen er grei, men den andre sliter jeg med. mount - er kommandoen server/musikk - er stien til musikkmappen på serveren min. mnt/server - viser vei til mappen jeg opprettet i linje 1. Riktig ? Når jeg har tastet meg frem til musikkmappen på serveren står det "smb://server/BACKUP%20(E)/musikk" i adressefeltet. server - er navnet på datamaskinen som fungerer som server. BACKUP%20(E) - harddisk med navn "BACKUP" og stasjonsbokstav E musikk - musikkmappen Her er ett par eksempel på hva jeg har prøvd : holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //smb://server/BACKUP%20(E)/musikk/mnt/server bash: syntax error near unexpected token `(' holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //smb://server/BACKUP/musikk/mnt/server Password: mount: can't find //smb://server/BACKUP/musikk/mnt/server in /etc/fstab or /etc/mtab Noen som har ett forslag ? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Vel, jeg ville brukt IP for å mounte den, samt at du må ha brukernavn og passord for å få tilgang til den, så sant du må ha det for å koble til serveren. feks sudo mount -t smbfs -o username="brukernavn",password="password" //192.168.x.x/musikk /home/d000ds/musikk Da skal det fint fungere, for sånn gjør jeg det. Lenke til kommentar
holvik Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Dette har jeg gjort : mkdir /mnt/server Har prøvd å mounte serveren min ved hjelp av tipsene jeg har fått ,men får det ikke til. Server navn = server Server IP = 192.168.0.205 Arbeidsgruppe = hjemme Passord server = "ingenting" Brukernavn = holvik Noen som ved hjelp av disse opplysningene kan hjelpe meg videre ? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Vel, jeg ville brukt IP for å mounte den, samt at du må ha brukernavn og passord for å få tilgang til den, så sant du må ha det for å koble til serveren.feks sudo mount -t smbfs -o username="brukernavn",password="password" //192.168.x.x/musikk /home/d000ds/musikk Da skal det fint fungere, for sånn gjør jeg det. 7686442[/snapback] Den lange kommandoen der er ikke nødvendig... Man trenger bare å skrive: sudo mount //servernavn/deling katalog-å-montere-i Det andre alternativet er å bruke ip-adresse: sudo mount //10.0.0.5/deling monteringspunkt Husk at linux er casesensitive (skiller på store og små bokstaver i fil- og katalognavn) og å bruke sudo. Man kan opprette en katalog å montere i hvor som helst, også på skrivebordet... Edit: Dette er selvsagt forutsatt at du har konfigurert windows-serveren riktig og at guest er aktivert på windowsmaskinen. - Windows har nemlig en bug som gjør at man ikke kan logge inn med noen bruker dersom guest ikke er aktivert. Endret 13. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
holvik Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //server/mnt/server mount: can't find //server/mnt/server in /etc/fstab or /etc/mtab holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //192.168.0.205/mnt/server mount: can't find //192.168.0.205/mnt/server in /etc/fstab or /etc/mtab holvik@holvik-desktop:~$ Takk for svar. Sliter fremdeles. Må jeg gjøre noe i fstab for att dette skal fungere ? Gjestekontoen min var deaktivert ! Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Nei du har gjort en liten feil. Du har delt en mappe på "IP", som jeg her kaller: mappe, som skal monteres på /mnt/server , da må du skrive sudo mount //192.168.0.205/mappe /mnt/server Siden jeg fikk comment på siste innlegg får jeg legge til at en må spesifisere brukernavn og passord hvis en ikke har gjestekonto aktivert. Men du har fått mange svar over som du bør lese igjennom en gang til, for alle er rett. Hvis du monterer nettverksmappen i /media, vil den automatisk dukke opp på skrivebordet som en disk. Endret 13. januar 2007 av zeltex Lenke til kommentar
holvik Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 holvik@holvik-desktop:~$ sudo mkdir /media/server holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //192.168.0.205/musikk/media/server mount: can't find //192.168.0.205/musikk/media/server in /etc/fstab or /etc/mtab holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //server/musikk/media/server mount: can't find //server/musikk/media/server in /etc/fstab or /etc/mtab Mappen med musikk på serveren min heter "musikk". (mappen er selvfølgelig delt) Denne mappen ligger på en harddisk som har navn "BACKUP (E)". Det finnes 3 harddisker på serveren. Dette var vanskelig gitt. Det er tydeligvis ett eller annet jeg ikke har skjønnt. Takk for tålmodigheten. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Problemet ditt er kanskje mellomrommet (%20) samt parentesene, som muligens må escapes med backslash i terminalen din. Dermed blir det noe à la: sudo mount //192.168.0.205/BACKUP\ \(E\)/musikk /mnt/server alså at du må ha backslash foran spesialtegn som mellomrom og parenteser. Alternativ løsning, som er kanskje litt snillere å forstå er å bruke anførselstegn rundt hele tekststrengen: sudo mount "//192.168.0.205/BACKUP (E)/musikk" /mnt/server Brukernavn og passord får du legge til ved behov. Lenke til kommentar
holvik Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //192.168.0.205/BACKUP\\(E\)/musikk/mnt/server bash: syntax error near unexpected token `(' holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //192.168.0.205/BACKUP\\(E)\/musikk/mnt/server bash: syntax error near unexpected token `(' holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount "//192.168.0.205/BACKUP (E)/musikk"/mnt/server mount: can't find //192.168.0.205/BACKUP (E)/musikk/mnt/server in /etc/fstab or /etc/mtab Lenke til kommentar
kommers Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Det ser ut som du har utelatt noen mellomrom (space) fra kodeeksemplene vi gir deg. Blant annet ser det ut som om du har glemt mellomrom mellom stien til server-katalogen og stien til katalogen du vil montere den i. Muligens også utelatt mellomromet som skal espaces (hvis du prøver den varianten uten anførselstegn), der det skal være ...BACKUP\mellomrom\E\)/musikkmellomrom/mnt/server Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor holvik@holvik-desktop:~$ sudo mkdir /media/server holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //192.168.0.205/musikk/media/server mount: can't find //192.168.0.205/musikk/media/server in /etc/fstab or /etc/mtab holvik@holvik-desktop:~$ sudo mount //server/musikk/media/server mount: can't find //server/musikk/media/server in /etc/fstab or /etc/mtab Mappen med musikk på serveren min heter "musikk". (mappen er selvfølgelig delt) Denne mappen ligger på en harddisk som har navn "BACKUP (E)". Det finnes 3 harddisker på serveren. Dette var vanskelig gitt. Det er tydeligvis ett eller annet jeg ikke har skjønnt. Takk for tålmodigheten. 7710884[/snapback] Etter slik jeg forstår hva du prøver å gjøre, så kopier dette og lim det inn i en terminal nøyaktig slik det står her: sudo mount //192.168.0.205/musikk /media/server Merk at for at dette skal fungere, må delingen på windowsmaskinen hete nøyaktig: musikk (tror jeg) og ikke noe slikt: Musikk mUsiKk musIKK eller noe lignende. Linux er case-sensitive (men det kan hende at samba er case-insensitive). Lenke til kommentar
holvik Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 sudo mount //192.168.0.205/musikk /media/server Dette fungerte. Jeg får frem stasjonen "server" på skrivebordet ,og kan spille av både musikk og video. Men etter en restart er "server" forsvunnet fra skrivebordet og jeg må skrive inn kommandoen i terminalen på nytt. Det skal vel ikke være slik ? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Jo, det er slik. Vil du ha det gjort ved oppstart, kan du redigere /etc/bash.bashrc: sudo gedit /etc/bash.bashrc og legge inn en linje med mount-kommandoen. (Det er vel også mulig å legge den inn i /etc/rc.local istedenfor bash.bashrc). Endret 14. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 du kan også legge den til i /etc/fstab, slik: //IP/musikk /media/server smbfs defaults 0 0 tror jeg da, lengesiden jeg har lagt inn i fstab nå. Ble i skrivende stund litt usikker på "defaults", om du der må ha noe mer Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Men hvis du legger det til i fstab så risikerer du feilmeldinger (og stopp?) dersom maskinen ikke får montert delingen (tror jeg). Det skal iallefall ikke skje dersom du bruker rc.local eller bash.bashrc. Da skal oppstarten bare fortsette som normalt uten at du får montert delingen (dersom den er utilgjengelig). Lenke til kommentar
holvik Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 sudo gedit /etc/bash.bashrc Denne fungerte ! Tusen takk for svar. Gleder meg att Linux folket er så hjelpsome og tålmodige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå