Gå til innhold

skjermkort som funker på opensuse 10.2

terchris

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har oppgradert min PC fra suse 9.3 til opensuse 10.2 og oppdager at skjermkortet mitt ( MOBILITY RADEON 9200 (M9+ 5C61) ) ikke lenger fungerer.

Har forsøkt med en opensource driver, men X krasjer hele tiden.

Da må jeg kjøpe et nytt. Jeg har ikke behov for allverdens grafikk greier. Er en vanlig bruker.

Skjermkortet mitt er av type AGP og leg lurer på å kjøpe http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311994 (ASUS N6200).

Har hørt at Nvidia er bedre til å lage linux drivere enn ATI.

Hva foreslår dere spesialister ?

TerChris

her er HW info om min PC

lspci

00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb Host Bridge (rev a1)

00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb LPC Bridge (rev a2)

00:01.1 SMBus: nVidia Corporation nForce 250Gb PCI System Management (rev a1)

00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation CK8S USB Controller (rev a1)

00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation CK8S USB Controller (rev a1)

00:02.2 USB Controller: nVidia Corporation nForce3 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)

00:05.0 Bridge: nVidia Corporation CK8S Ethernet Controller (rev a2)

00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce3 250Gb AC'97 Audio Controller (rev a1)

00:08.0 IDE interface: nVidia Corporation CK8S Parallel ATA Controller (v2.5) (rev a2)

00:0a.0 IDE interface: nVidia Corporation CK8S Serial ATA Controller (v2.5) (rev a2)

00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb AGP Host to PCI Bridge (rev a2)

00:0e.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb PCI-to-PCI Bridge (rev a2)

00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration

00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map

00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller

00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control

01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc M9+ 5C61 [Radeon Mobility 9200 (AGP)] (rev 01)

02:07.0 Multimedia video controller: Internext Compression Inc iTVC15 MPEG-2 Encoder (rev 01)

02:08.0 USB Controller: NEC Corporation USB (rev 43)

02:08.1 USB Controller: NEC Corporation USB (rev 43)

02:08.2 USB Controller: NEC Corporation USB 2.0 (rev 04)

02:0a.0 Network controller: Cologne Chip Designs GmbH ISDN network controller [HFC-PCI] (rev 02)

02:0b.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. IEEE 1394 Host Controller (rev 46)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan anbefale nVidia til Linux ja. ATI sine drivere støtter kun de "nyeste" kortene, mens nVidia sine drivere har støttet gamle kort jeg har brukt. Siden du ikke krever allverden kan du jo kjøpe et nVidia kort etter lommeboken.

Bruker ikke OpenSuse selv men kjører Gentoo. Der jeg kjører grafisk under Linux foretrekker jeg å ha en del minne på skjermkortet og ha et litt kraftig skjermkort, det betyr 6200A med 128MB minne i dette tilfellet. Ikke mange kronene for et slikt kort. Men selvfølgelig, kjøp etter lommeboken.

Et 6200A kort kjører Compiz/Beryl/xgl helt fint, om du får lyst til å prøve det. Men anbefaler et litt kraftigere kort i forhold til resten av din HW, om du finner det da....

Edit: Etter å ha tittet litt rundt ser det ut som om valget ditt står mellom 6200(A) med 128MB eller 256MB. Tror begge skal fungere greit. Men det med 256MB vil fungere litt bedre om du skal kjøre en 3D desktop da nVidia's drivere er glade i minne for å kjøre optimalt.

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Kjører RedHat Enterprise Linux 4.4 med et nVidia GeForce 6200 AGP kort på servern min.

Jeg bruker nVidia sine driver. Det fungerer stabilt. Maskinen har 512MB minne.

Mine erfaringer med ATI kort på Linux er at de er elendige, ting har blitt litt bedre i det siste, men hvis du ikke bruker et "A4-oppsett" så får du fort problemer.

Lenke til kommentar
Kjører RedHat Enterprise Linux 4.4 med et nVidia GeForce 6200 AGP kort på servern min.

Jeg bruker nVidia sine driver. Det fungerer stabilt. Maskinen har 512MB minne.

Mine erfaringer med ATI kort på Linux er at de er elendige, ting har blitt litt bedre i det siste, men hvis du ikke bruker et "A4-oppsett" så får du fort problemer.

7667417[/snapback]

Dumt spm, men hva du bruker serveren din til når du også har nvidia sine drivere installert på den? Har selv også et 6200 kort i serveren min, men bruker ikke nvidia's drivere da jeg ikke kjører noe GUI på den.

Lenke til kommentar
Dumt spm, men hva du bruker serveren din til når du også har nvidia sine drivere installert på den? Har selv også et 6200 kort i serveren min, men bruker ikke nvidia's drivere da jeg ikke kjører noe GUI på den.

7667429[/snapback]

Jeg kjører X på den, og bruker den nå og da til mail osv, siden den alltid står på. Det er bare Samba og SSH jeg kjører på den, og det er "Workstation" versjonen av RHEL.

Lenke til kommentar

7667429[/snapback]

Jeg kjører X på den, og bruker den nå og da til mail osv, siden den alltid står på. Det er bare Samba og SSH jeg kjører på den, og det er "Workstation" versjonen av RHEL.

7667457[/snapback]

RHEL har vel tilrettelagt for at du kjører X på serveren for administasjon? Alle deres admin-tools har vel grafisk UI og ikke console UI. Nok digresjon/off-topic nå tror jeg.

Trådstarter kan vel slå seg til ro med at et 6200 kort vil fungere fint. Kan bare gi tips om at 256MB kan hjelpe om du skal kjøre Beryl direkte mot nVidia's driver og ikke via xgl/aixgl da nVidia har en alloc bug som gir sorte vinduer når gfx minnet er brukt opp. Skjer relativt fort med 64MB minne, 128MB burde holde, men 256MB er nok safe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...