Gå til innhold

Færsking på linux valgets kval ang distro....

Never

Anbefalte innlegg

jeg sitter og har i grunnen ikke snøring i det hele tatt ang linux... ( ikke windows heller i grunnen)

men har funnet ut at jeg vil prøve linux da det virker som om dette er like greit som win å instalere osv osv .... men hvilken versjon skal man velge?? mandrake RH eller suse.. (jeg aner ikke)

jeg vil ha det enkelt og greit..mest mulig grafisk altså...

maskina det skal inn på er en compaq sak (p3 550)

og skal brukes til surfing ,filserver osv ( ikke spilling)

forslag?

har 4 andre win maskiner oppe og går så d må gå ann koble denne saken opp i nettverket mitt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mandrake er kanskje kjent som den mest "nybegynner-vennelige" distroen. Den har godt utvalg av programmer, og enkel installasjon. Men hvis du kjenner andre som bruker noen av de andre distribusjonene er det kanskje mer fornuftig å velge en der du har tilgang på litt personlig support! :wink: Har selv brukt både Red Hat og Mandrake.

[ Denne Melding var redigert av: Aasgaard på 2002-11-25 19:53 ]

Lenke til kommentar

Selv om det er enkelt å installere så bør du forbrede deg på litt lesing av dokumentasjon og "dilling" for å få systemet slik du vil ha det. Vil si linux har en brattere lærekurve enn Windows, men når en har kommt seg opp på et brukbart nivå så har en alle forutsetninger for å VIKRLIG lære om hvordan ting fungerer. Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jaja nå har pesen vært oppe med mandrake 9.0 noen dager.. skjønner ikke så mye *sliter med java i nettlesern nu...*flah oxo

*fått den på nett ja*

eller må jeg si at å få linux(mandrake9.0) gikk greit

men fy å mye rart d er her *hjelp*

læringskurven er bratt ja.... og jeg er dog ingen fjellklatrer.....

*følte bare for å syte litt;) *

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri helt forstått hvorfor de fleste distroer ikke legger med den programvaren som alle sikkert kommer til å laste ned likevel. Lycoris er den eneste distro som jeg har vært borte i som installerer flash, realplayer, acrobat reader etc. for deg. Det å forklare en absolutt nybegynner hvordan man installerer dette når karen ikke vet hva et skall er og om det skal være en blank karakter mellom cp og / er ganske slitsomt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-09 09:19, skrev dagulf:

Jeg har heller aldri helt forstått hvorfor de fleste distroer ikke legger med den programvaren som alle sikkert kommer til å laste ned likevel. Lycoris er den eneste distro som jeg har vært borte i som installerer flash, realplayer, acrobat reader etc. for deg. Det å forklare en absolutt nybegynner hvordan man installerer dette når karen ikke vet hva et skall er og om det skal være en blank karakter mellom cp og / er ganske slitsomt.

jo da det er ganske enkelt. de som legger ut distrorer for downing må ha kilden til alt oxo, så siden flash, nvida drivere, osv.. ikke gir ut kilde kodene så kan de ikke legge det ut.

dersom du kjøper en distro så har de låv til det og da får du spørsmål om du vil har komerse varer og du får det.

litt vanskelig for en noob men sann er det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-09 00:16, skrev Nake:

jaja nå har pesen vært oppe med mandrake 9.0 noen dager.. skjønner ikke så mye *sliter med java i nettlesern nu...*flah oxo

*fått den på nett ja*

eller må jeg si at å få linux(mandrake9.0) gikk greit

men fy å mye rart d er her *hjelp*

læringskurven er bratt ja.... og jeg er dog ingen fjellklatrer.....

*følte bare for å syte litt;) *

Jeg har to kommandoer jeg neppe hadde klart meg uten: man og apropos :smile:

Man har du sikkert brukt allerede og apropos er for å søke i man. (prøv "apropos java" f.eks.)

Man er delt inn i flere kategorier (Det som står i parentes nå du bruker apropos) og det kan finnes manual for samme "kommando" i flere kategorier. Da kan du bruke man <nr> "kommando" (eks "man 3ncurses echo")

En annen form for hjelp er info, men info kan være vanskelig å manøvrere i for en nybegynner. Det er mulig du har xinfo, og den kan være lettere.

Howto er en viktig kilde for informasjon. Hos The Linux Documentation Project har du lesestoff i noen uker (måneder?).

Ikke vær bekymret om du ikke skjønner alt med en gang. Prøv deg frem. Lek og lær :smile:

Og ikke minst: Lykke Til!

Lenke til kommentar

SuSE 8.1 er rett og slett ille, ikke kjøp den! Nå har jeg sitti her i 2 dager for å prøve å rette på alle feila i distroen. Helt håpløst allt sammen. Ikke får jeg kompilert programmer. Ikke får jeg innstallert rpm på skikkelig vis (pga fancy, ny og EXTREMT buggete yast2). Ikke ville den detektere vanlig cdrom (måtte sette moduler inn i kjerna først (cdrom og ide-cd) Alsa krøller.....ALLT lager krøll!! :sad:

Det er den værste distroen jeg til dags dato har vært borti!!

Fatter ikke hva SuSE har rota med her?!??!!

Mange penger, RETT I DASS!!!

Nå er det tilbake til SuSE 7.3, den funka vaffal greit!!

runmad (deprimert) :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...