Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL/SDSL til ungdomshus

Anbefalte innlegg

Hei

Jobber som utekontakt i en kommune litt utenfor Oslo der vi nå bygger opp et ungdomshus. Her skal vi blant mye annet ha et datarom for ungdommen (og meg), og jeg har fått ansvaret for dette rommet. Lurte i denne forbindelsen om jeg kunne kunne få noen tips om hvilken leverandør vi bør velge, hastighet og om det trengs ADSL eller SDSL?

Det kommer til å være ti-tolv maskiner i rommet som skal stå i nettverk.

Håper på raskt svar. Det nærmer seg slutten av året og pengene som er igjen må brukes. Ellers forsvinner de i den store kommunekassa.

Med vennlig hilsen

Tommyt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta deg en tur innom sidene til http://www.nextgentel.no eller http://www.sdsl.no.

det finnes flere bredbåndsleverandører enn dette. søk på kvasir.

så får heller du vurdere hvordan nettverket skal settes opp. en enkel måte å gjøre det på er å sette opp en maskin som server (den maskinen som linjen kommer inn i.) du må da ha to nettverkskort i denne pc'en

eller du kan anskaffe en 16 ports hub, pass på at du får tak i en med uplink (uplinken kobles da til adsl-modemet/routeren). da slipper du å tenke på å bruke server-løsningen.

vet ikke helt om du hadde tenkt at brukerne skal kunne dele filer på nettverket deres. da bør du bruke ngt sitt abo.

funker nettverket i dag? eller skal det komme senere, sammen med bredbåndsforbindelsen?

Lenke til kommentar

Hei, hei

Nettverket finnes ikke idag, nei. Og i utgangspunktet trenger ikke det å være en server der de kan dele filer. Maskinen kommer i utgangspunktet å brukes til spill. Enten i nettverket eller over internett.

Hvor rask linje trenger man til at de skal kunne spille over nettet? Ti-tolv maskiner...

Tommyt

Lenke til kommentar

Et kommunalt ungdomshus må da vel kunne nyte godt av kommunens eget opplegg, dersom det finnes noe.