Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL/SDSL til ungdomshus

Anbefalte innlegg

Hei

Jobber som utekontakt i en kommune litt utenfor Oslo der vi nå bygger opp et ungdomshus. Her skal vi blant mye annet ha et datarom for ungdommen (og meg), og jeg har fått ansvaret for dette rommet. Lurte i denne forbindelsen om jeg kunne kunne få noen tips om hvilken leverandør vi bør velge, hastighet og om det trengs ADSL eller SDSL?

Det kommer til å være ti-tolv maskiner i rommet som skal stå i nettverk.

Håper på raskt svar. Det nærmer seg slutten av året og pengene som er igjen må brukes. Ellers forsvinner de i den store kommunekassa.

Med vennlig hilsen

Tommyt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta deg en tur innom sidene til http://www.nextgentel.no eller http://www.sdsl.no.

det finnes flere bredbåndsleverandører enn dette. søk på kvasir.

så får heller du vurdere hvordan nettverket skal settes opp. en enkel måte å gjøre det på er å sette opp en maskin som server (den maskinen som linjen kommer inn i.) du må da ha to nettverkskort i denne pc'en

eller du kan anskaffe en 16 ports hub, pass på at du får tak i en med uplink (uplinken kobles da til adsl-modemet/routeren). da slipper du å tenke på å bruke server-løsningen.

vet ikke helt om du hadde tenkt at brukerne skal kunne dele filer på nettverket deres. da bør du bruke ngt sitt abo.

funker nettverket i dag? eller skal det komme senere, sammen med bredbåndsforbindelsen?

Lenke til kommentar

Hei, hei

Nettverket finnes ikke idag, nei. Og i utgangspunktet trenger ikke det å være en server der de kan dele filer. Maskinen kommer i utgangspunktet å brukes til spill. Enten i nettverket eller over internett.

Hvor rask linje trenger man til at de skal kunne spille over nettet? Ti-tolv maskiner...

Tommyt

Lenke til kommentar

Et kommunalt ungdomshus må da vel kunne nyte godt av kommunens eget opplegg, dersom det finnes noe.

Sjekk med sjefene. De fleste kommuner har en IT-konsulent/sjef i dag. Kanskje de har egne prisavtaler med en leverandør etc..

Ellers er det sikkert "greit" med adsl. Det er som regel billigere pr. måned, og dere trenger vel ikke all verdens uploadhastighet heller.

På den annen side kan sdsl være en fordel for internettspilling sin del. Spesielt dersom noen spiller og andre laster ned/hører på musikk etc.

Nå kan mye av dette rettes opp med traffic shaping og prioritering, men da snakker vi enten penger eller *nixguru.

Litt vanskelig å si noe bastant når jeg ikke aner vilket budsjett dere har og hvordan tilstanden ellers er.

Til slutt kan du sikkert snuse opp en datanerd eller to blant ungdomene dine som har noen råd også...la dem engasjere seg litt i det selv. Mye bedre enn "se, her har dere et datarom."

Men det var et sidesprang.

[ Denne Melding var redigert av: synfault på 2002-11-25 20:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 20:01, skrev tommyt:

Hei, hei

Nettverket finnes ikke idag, nei. Og i utgangspunktet trenger ikke det å være en server der de kan dele filer. Maskinen kommer i utgangspunktet å brukes til spill. Enten i nettverket eller over internett.

Hvor rask linje trenger man til at de skal kunne spille over nettet? Ti-tolv maskiner...

Tommyt

Så rask linje som mulig, gjerne SDSL!

Hvis du skal ha det enklest mulig, vil jeg derimot anbefale Nextgentel som kommer med router ferdig i pakka..... så slipper du å styre med det, er bare å plugge i en switch eller hub, og sette maskinene til å motta IP automatisk, så funker det....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 19:45, skrev roaldhansen:

så får heller du vurdere hvordan nettverket skal settes opp. en enkel måte å gjøre det på er å sette opp en maskin som server (den maskinen som linjen kommer inn i.) du må da ha to nettverkskort i denne pc'en

eller du kan anskaffe en 16 ports hub, pass på at du får tak i en med uplink (uplinken kobles da til adsl-modemet/routeren). da slipper du å tenke på å bruke server-løsningen.

Han bør velge en routerløsning som ikke er avhengig av en PC, det beste hadde jo hvert og fått det antallet skikkelige IP han trengte og sluppet noen form for routing.

Lenke til kommentar

Quote:

Han bør velge en routerløsning som ikke er avhengig av en PC, det beste hadde jo hvert og fått det antallet skikkelige IP han trengte og sluppet noen form for routing.

Eeh..routa blir det jo uansett. Du mener NATing eller masquerading.

Men ja, jeg er enig. private IPer er ikke så bra

En router/firewall er en bra ting selv om det "bare" dreier seg om et ungdomshus. Trenger jo ikke være fritt vilt for det.

Dessuten kan det jo tenkes at man vil ha servere der en gang. Ungdomshuset presenterer seg selv på egen webserver. Det er en fin aktivisering for ungdomen også.

Før sporten tar dem.

Lenke til kommentar

Det jeg vil anbefale ang når det er 10-12 gamere online så vil nok kanskje en 2.3 sdhsl linje fra nextgentel til 1498 ved 2års binding være noe.

Du bør prate med dem om ang noen rabatt siden det er bra reklame for dem og det er jo et tilbud til ungdommen...

Minimum 1 mbit sdsl..ikke vurder adsl engang når det gjelder mer enn 3-5 som skal spille online på engang.

Hvis du vil unngå ting som "dritt linje" osv :wink:

Ellers vil en 16 port Cnet være et glimrende valg ( har selv hatt denne på LAN party`s og den har funket glimrende! ) http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=6&s=pl

når det gjelder router så TROR jeg du får med fra Ngt hvis du spør fint :razz:

hvis ikke så er jo D-Link 604 et glimrende valg!

Håper dette hjelper deg litt!

Intel P4 [email protected] ghz NW

Asus P4S533

Samsung Pc2700 DDR 166@200 Cas2

Vannkjølt og ingen vifter :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Prog_Kick på 2002-11-25 20:33 ]

Lenke til kommentar

Ja, kommunen har IT-avdeling. Vi som skal ha kontor i samme bygget skal få vår linje gjennom trådløst nettverk fra kommunehuset. Men denne linjen er allerede sprengt, slik at denne kan ikke brukes til underholdning som spilling, nedlasting, musikk osv. IT-avdelingen er heller ikke akkurat overentusiastiske når det gjelder å hjelpe oss (ungdom har vel aldri hatt førsteprioritet). Derfor fikser vi linjen selv, med de fordeler og ulemper det innebærer. Og vi skal nok bruke noen av datanerdene i kommunen, tro meg. Det er likevel viktig å ha et utgangspunkt for å kunne komme med et beløp ovenfor ledelsen. Vi er jo tross alt i en konstant krangel om penger. Vi satser på å arrangere dataparty en helg i måneden og dermed få inn igjen penger til å dekke linjen.

Virker jo som NextGenTel sitt Delta-abonnement er et godt tilbud. Må jobbe litt slik at vi får et privatabonnement, vet om andre ungdomshus som har klart dette. Problemet da er at routeren som følger med bare klarer fire maskiner. Mye ekstra koster en router som klarer ti-tolv maskiner?

Som dere forstår prøver vi å gjøre dette lettest mulig, men uten at det skal gå altfor mye utover kvaliteten. Slik at det blir en oppveiing hele tiden på pris, vanskelighetsgrad og kvalitet. Mange hensyn, gitt.

Takk for alle svar, håper på flere. Fint at dere hjelper kommune-Norge. He, he.

Tommyt

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for SHDSL 2mbit fra Nextgentel.

Det vil nok bli populært der.

Men til kun spilling,så holder det jo fint med en Charlie linje på 10-12stk.

Men kjedelig hvis noen spiller og andre laster ned fra nett.

Men prisen blir jo dyrere for dere enn privat personer,blir det ikke?

Det blir vel "bedrift" som man må betale da?

Er ikke helt sikker,men noen andre her vet det sikkert.

Lenke til kommentar

Du burde koble maskinene/nettverket sammen med en switch. Så kobler du en router til switch'en (den vil da også fungere som en firewall). Det som ville være å anbefale er jo å sett opp f.eks. en ClarkConnect (linux) server, som tar seg av kontroll av inn/ut data etc.

F.eks. der PC1 er dedikert server. (unix, game, ftp, shell, e-post osv.

*PC 1---|

PC 2---| Switch --- router --- xDSL/kable etc. ->>>

PC 3---|

osv.

Routeren setter opp en DHCP-server som vil gi ut IP-adresse(er).

Mvh,

LasseAndreK

Old menn declears war, young men fight them - Herbert C. Hoover

[ Denne Melding var redigert av: LasseAndreK på 2002-11-25 20:59 ]

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har selv en delta linje fra NGT. Den fungerer helt greit med vertfall 8 spillere. Det som er fint med NGT abo. er at du IKKE trenger noen anne modem/router en den som følger med. Du skaffer deg bare en switch eller hub utenom og kobler alle maskinene og adsl modemet/routeren til. Du trenger heller ikke noen uplink port på switchen/huben. Denne porten er jo bare en helt vanlig krysset port.

Viss det skal gjøres billigs mulig så kan du sikkert få en hub av feks et private firma. Ring rundt og spør.Større firma bytter jo datautstyr hele tiden :smile: Jeg har selv fått tak i datautstyr på den måten. Viss du har råd så får du en 16 ports switch til rett under 1500,-

Vel, du får ha lykke til videre!

Lenke til kommentar

Hei

Jeg jobber selv i IT avd i en kommune.

La merke til at IT avd i kommunen din ikke var så begeistret for dette? Synes det er slappt av den avd, når dere kommer med et sånt kjempe tilbud til klubben, tror ikke mange klubber/ungdomshus har så mange fordeler, eller skal jeg si goder ang maskiner som duger til spilling og en kjapp linje, som du sier så er den trådløse forbindelsen sprengt, og at dere da skal vurdere xDSL med privat abb er jo et tiltak fra dere som fortjener skryt.

Det absolutt enkleste er enten SDSL(helst) eller ADSL, med en hub/switch kobla på, så kan alle maskinene koble på hub/switchen og motta IP automatisk, så er dere på nett.

Men catch.com(SDSL) koster extra IP 99 kr mnd og flere maskiner jo dyrere. Og så, har dere mulighet for å sette opp en litt enkel DHCP server, men da blir det komplisert igjen.

Det som er forskjellen med ADSL og SDSL er at trafikken ut er kjappere med SDSL, så det er jo egentlig å foretrekke, men jeg tror det enkleste for dere kan kjøpe et større ADSL abb, en hub/switch, koble til pc'ene og vips.

Ungdom på klubben, er gjerne litt grinete og bortskjemte på utstyr/hastighet, dem har vel kanskje bedre hjemme?! Så jeg ville heller satse på en enkel løsning med en kjapp ADSL linje, siden SDSL blir litt dyrere, og heller bedre pc'r, som det faktisk går ann å spille på, siden billige pc'r ødelegger all moroa selvom hastigheten skulle være 10Mbit internett. Da tenker jeg på bedre CPU,Grafikkkort stor Harddisk osv på pc'ene, da er LAN spilling desto mer morsomt også med tanke på at pc'en duger til dagens krevende spill.

Dette er hva jeg synes virker enklest og best for brukerne, men hvis det viser seg at linja blir for treg, så er det bar å oppgradere også, altså kjøpe nytt abb.

Håper dette hjalp litt.

Mvh

Boza

PS: 10-12 brukere en 1mbit linje og spilling burde gå fint uten problemer, men hvis det samtidig er noen som laster ned så vil det merkes, altså det vil stjele båndbredde fra de andre, dette kan opplyses blant brukerne, at dere kan sette av en time til bare spilling eller omvendt en time til bare nedlasting eller annet.

[ Denne Melding var redigert av: boza på 2002-11-26 15:55 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...