Geosync Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Heisann! Jeg har fått et problem med min gammle volvo 240 (1991 modell B230 Injection sak). Helt plutslig begynte varsellys under speedometeret og lyse svakt. Etter dette sluttet bilen liksom og ta no serlig lading og til slutt begynte den og fuske no skikkelig da det ikke var mer strøm på batteriet. I utgangspunktet trodde jeg det var batteriet eller noe i den duren, men batteriet fungerer fint og dynamoen gir strøm (Når jeg høyner turtallet, så begynner lysene i dash'et og lyse sterkere (Da altså, Lampevakta, batterivarsel lyset, og et annet et)). Det som er merksnodig er at alle andre lys, lyser ved full styrke som om ingenting var galt. Det er kun disse 3 lysene som skaper seg. Kjørelys/fjernlys fungere og fint sålenge det er strøm på batteriet. Begynner og lure på om det er en jordfeil et sted, men har ikke funnet noe. Noen som har ideer til feil? Alle ideer blir godt mottatt -- mvh Thomas Endret 7. januar 2007 av Geosync Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg hadde liknende sympromer på 460'n min. Der var det en liten ledning på dynamoen som hadde knekt akurat i kabelskoen. Ved gasspådrag (når motoren "vrir" seg i ramma) så funka alt fint, men på tomgang eller nedoverbakke ble det brudd i ledningen og det kom en haug med varsellys. Så sjekk den lille ledningen på dynamoen, hvis du har en sånn da...usikker på hva den er til, men er vel kansje no i forbindelse med likerettern ellerno... Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg hadde liknende sympromer på 460'n min. Der var det en liten ledning på dynamoen som hadde knekt akurat i kabelskoen. Ved gasspådrag (når motoren "vrir" seg i ramma) så funka alt fint, men på tomgang eller nedoverbakke ble det brudd i ledningen og det kom en haug med varsellys. Så sjekk den lille ledningen på dynamoen, hvis du har en sånn da...usikker på hva den er til, men er vel kansje no i forbindelse med likerettern ellerno... 7667364[/snapback] Den lille ledningen er til magnetiseringen av dynamoen. En dynamo kan nemlig ikke produsere strøm fra starten av, den trenger litt hjelp til feltskjæring. Mulig det er slitte børster på dynamoen eller def. regulator(vippe, som vi sa før) Lenke til kommentar
Geosync Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Takker for all response I processen av og leite etter problemet, fant jeg en annen feil (en kabel som var trekt til girkassen for Reverse lyset var gnisset av og kortsluttet ganske så trolig til jord.) (For når jeg riksa på girspaken kom og gikk problemet. Men, plutslig dukket problemet opp igjenn, da jeg fjernet denne lille ledningen som går på dynamoen og til Ladelampa i panelet så sluttet alle 3 lampene i dashet og lyse (Dvs, dem lyste vel ikke direkte, mer glødet. var veldig svakt). Lurer på om dette er grunnet at denne kablen har fått seg en smell og kommer til jord et sted, eller om rett og slett dynamoen er på tur. Noen som vet ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Mulig at du har dårlige børster på dynamoen, du får kjøpt børstebru til disse bosch dynamoene til en billig penge, her ligger også likeretterne så bytter du den har du i allefall mindre alternetive feil. Vet at mange med volvo 240 har hatt mye rare feil med det elektriske, det er en jordledning i rattstammen som kan løsne, sjekk denne. Lenke til kommentar
Geosync Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Vet at mange med volvo 240 har hatt mye rare feil med det elektriske, det er en jordledning i rattstammen som kan løsne, sjekk denne. 7676583[/snapback] Før jeg gav meg fant jeg jaggu ut at strømlednignen fra batteriet til tenningslåsen kortsluttet til jord når jeg vrei om tenninga. Så da er problemet et sted ut av tenningslåsen eller i selve (såg ingenting der i farten dog). Får vel leite videre og håpe det blir bil når alt blir lappa sammen til slutt.. hehe -- mvh Thomas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå