Gå til innhold

Trenger hard disk hjelp fort!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Dell Inspiron 5160 som jeg har hatt et par år. For noen dager siden fikk jeg plutselig denne meldingen opp da jeg skulle starte den:

Primary hard disk drive 0 not found

No boot device available -

No bootable devices--strike F1 to retry boot, F2 for setup utility.

Når jeg trykker F1 kommer det samme opp igjen. Hvis jeg trykker F2, stemmer alt på listen som kommer opp bortsett fra at det står litt nede på lista "Primary Hard Drive: None."

Laptopen funket helt fint da jeg slo den av og jeg hadde ikke instalert noe nytt på den eller noe sånt. Jeg har alltid behandlet laptopen veldig forsiktig og har alltid skrudd den av når jeg har fælt den harblitt for varm. Jeg har fortsatt den samme hard disken som den jeg fikk da jeg kjøpte laptopen.

Det er så klart noe fysisk galt med laptopen, men jeg har fint lite peiling på hva jeg skal se etter når jeg åpner den? Noen som kan hjelpe meg her? :cry:

Jeg drar inn til militæret om et par dager så jeg har dårlig tid på å få den fiksa :hmm:

Jeg blir glad for alle forslag. Spytt ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har en Dell Inspiron 5160 som jeg har hatt et par år. For noen dager siden fikk jeg plutselig denne meldingen opp da jeg skulle starte den:

Primary hard disk drive 0 not found

No boot device available -

No bootable devices--strike F1 to retry boot, F2 for setup utility.

Når jeg trykker F1 kommer det samme opp igjen. Hvis jeg trykker F2, stemmer alt på listen som kommer opp bortsett fra at det står litt nede på lista "Primary Hard Drive: None."

Laptopen funket helt fint da jeg slo den av og jeg hadde ikke instalert noe nytt på den eller noe sånt. Jeg har alltid behandlet laptopen veldig forsiktig og har alltid skrudd den av når jeg har fælt den harblitt for varm. Jeg har fortsatt den samme hard disken som den jeg fikk da jeg kjøpte laptopen.

Det er så klart noe fysisk galt med laptopen, men jeg har fint lite peiling på hva jeg skal se etter når jeg åpner den? Noen som kan hjelpe meg her? :cry:

Jeg drar inn til militæret om et par dager så jeg har dårlig tid på å få den fiksa :hmm:

Jeg blir glad for alle forslag. Spytt ut!

7666408[/snapback]

Trykk F2 for å komme inn i BIOS, så sjekker du hva som står som FIRST BOOT DEVICE. Hvis HDD står som FIRST BOOT DEVICE kan du jo prøve å formatere på nytt. (Husk å ta backup først.)

Lenke til kommentar
Trykk F2 for å komme inn i BIOS, så sjekker du hva som står som FIRST BOOT DEVICE. Hvis HDD står som FIRST BOOT DEVICE kan du jo prøve å formatere på nytt. (Husk å ta backup først.)

7666532[/snapback]

Når du sier FIRST BOOT DEVICE, betyr at den skal stå øverst på lista på Boot Order? jeg regnet med det i alle fall og restarta PCen. Da kom dette opp:

Primary Hard disk drive 0 not found

No boot device available - CARDBUS NIC boot failed.

Broadcom UNDI, PXE-2.1 (build 082) v2.0.4

Copyright © 2000-2003 Broadcom Corporation

Copyright © 1997-200 Intel Corporation

All rights reserved.

intel base-Code, PXE-2.1 (build 082j)

Copyright © 1997-200 Intel Corporation

PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-M0F: Exiting Broadcom PXE ROM

Noo bootable devices--strikes F1 to retry boot, F1 for setup utility

Hva i all verden betyr det?

Endret av Logipuh
Lenke til kommentar
Har litt dårlig tid her nå og har bare sku lest her, men en vennine av meg var borti noe lignende og da hadde hardisken sklidd ut litt av position så den ikke hadde kontakt inne i maskinen....sjekk det

7666765[/snapback]

Takk for tipset. Skal jeg bare åpne alt som er og lete etter løse skrurer og kabler? Hvordan ser hard disken ut? :blush:

Endret av Logipuh
Lenke til kommentar
Har litt dårlig tid her nå og har bare sku lest her, men en vennine av meg var borti noe lignende og da hadde hardisken sklidd ut litt av position så den ikke hadde kontakt inne i maskinen....sjekk det

7666765[/snapback]

Takk for tipset. Skal jeg bare åpne alt som er og lete etter løse skrurer og kabler? Hvordan ser hard disken ut? :blush:

7666961[/snapback]

Hmmm...tja se om det er noen deksler på under siden som er mulig å åpne eller på siden....hardisken er ca 5x10 cm og er blank metal den er nok bare skyvd inn i et spor med en låse anordning.

Lenke til kommentar

Takk for raske og gode svar. For å åpne de forskjellige skruene trenger jeg en skrutrekker som jeg ikke har :(. jeg er også redd for å ødelegge noe inni der slik at alt uansett blir tapt. Så jeg er nok nødt til å sende den inn til Dell og vente den til den er blitt fiksa :(

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke å plukke hele maskinen fra hverandre! :D

Harddisk-rommet er så lite og oversiktlig at du neppe klarer å gjøre noe feil der. Skrutrekkere får du kjøpt i detaljvarehandelen ...

Du trenger bare å ta ut de 2 skruene på undersiden av PC'en og deretter trekke disk-holderen ut, for så å skyve den godt inn igjen. (Ikke gjør noen brå bevegelser, men sørg for at disk-holderen blir skjøvet helt inn igjen.)

Jeg vet ikke hva slags policy Dell har når det gjelder data som ligger på disken, men hva sier du hvis du får PC'en tilbake med en ny disk? Uten dine data?

Var jeg deg, ville jeg kjøpt meg en skrutrekker, åpnet disk-dekslet og sett om jeg kunne skyve disken ordentlig på plass. Hvis jeg deretter fikk kontakt med den, ville jeg ha tatt en sikkerhetskopi av de filene jeg absolutt ikke har lyst til å miste, og deretter hadde jeg vurdert om jeg eventuelt skulle sende den inn til reparasjon hos Dell.

Men hvis problemet ikke dukker opp igjen ... - så er det kanskje løst?

Og skulle det dukke opp igjen, så kan man jo prøve samme løsningen en gang til?

Lenke til kommentar

Jeg fikk opp skruene til slutt og tok hard disken inn og ut. Jeg prøvde flere ganger, men resultatet forble det samme :(. Men det hørtes ut som at det var en bitte liten ting der inne som var litt løst. Jeg ringte dell kundeservice og de mente at hard disken var død og sa at det ikke var mulig å få reddet noe av den tapte dataen. Ja, jeg veit jeg er dum som ikke tok backup, men er det noen som veit om jeg på noen måte kan få skaffet tilbake noe data? Musikken og filmene går greit at er borte, men det er mange skolesaker som jeg gjerne ville beholdt.

Lenke til kommentar

Det finnes overganger som gjør at du kan koble en 2.5" disk (fra laptop'en) inn på en vanlig IDE-kabel slik at du kan koble den til en vanlig PC. (133,- hos Komplett.)

Det finnes også små kabinetter - esker - som du kan montere en 2.5" disk inni, og som kobles til en PC med USB eller FireWire-kabel. (Fra 250,- hos Komplett.)

Men begge løsningene krever at du har tilgang til en PC som virker.

Lenke til kommentar

Flere selskaper som tilbyr gjenoppretting av data fra ødelagte harddisker, og noen av dem kan klare det utroligste - som å hente data fra brente disker. Men dette er veldig dyrt, så du må vurdere hvor viktige data det er.

Noen navn er Infolink og C-lab. Husker ikke navnet på dem som er de mest legendariske (mener det var SIBA, men det kan ikke stemme for de er jo en Expert/Elkjøp-konkurrent...?).

Dessuten er kanskje dette interessant?

http://itpro.no/art/8634.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...