Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig signal fra switch? :o

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Er sånn halvveis på vei til å flytte inn i huset vårt nå, og skulle sette opp et midlertidig nettverk til vi får strukket kabler i vegger og slikt. Har dermed midlertidig plassert servere/ups/router på loftet, og har strukket èn cat5e-kabel (koblet til switchen) ned i kjellern, hvor muttern og fattern skal surfe vg. Problemet er som følger;

Jeg får kontakt med switchen/nettverket med powerbook'en min, og får ~8-9MiB/s fra servern der oppe. Men når fattern kobler sin laptop til akkurat samme kabelen, får han ikkje signal i det hele tatt (og ja, nettverkskortet hans fungerer). Kobler jeg til en switch, av typen billigste CNet, faller signalet ut annehvert sekund (lampen blinker, i den forstand i at kabelen blir trukket inn/ut). Switchen på loftet er også av typen CNet. Kabelen som går fra loftet og ned i kjellern, er hjemmelaget, men er korrekt "terminert", og har fulgt standard koblingsskjema for cat5. Er ca 20-25 meter lang.

Jeg vil med stor sannsynlighet gå ut ifra at problemet skyldes for dårlig signal fra switchene, men at da powerbooken har såpass sterkt signal at den klarer å veie opp for det dårlige signalet fra switchen. Er jeg helt på bærtur nå? :o

Og èn ting til; vil da dette problemet kunne bli løst ved å kjøpe en ny switch, av typen bedre merke/kvalitet?

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man lærer så lenge man lever sies det :wee: Burde egentlig tenkt på det selv, men.

Vil en bedre switch klare jobben bedre? Er ikkje lenge til jeg selv snart må begynne å bruke kabelen, og da trenger problemet å løses permanent.

Vil denne gjøre jobben bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...