jocke Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Hei hei, Er sånn halvveis på vei til å flytte inn i huset vårt nå, og skulle sette opp et midlertidig nettverk til vi får strukket kabler i vegger og slikt. Har dermed midlertidig plassert servere/ups/router på loftet, og har strukket èn cat5e-kabel (koblet til switchen) ned i kjellern, hvor muttern og fattern skal surfe vg. Problemet er som følger; Jeg får kontakt med switchen/nettverket med powerbook'en min, og får ~8-9MiB/s fra servern der oppe. Men når fattern kobler sin laptop til akkurat samme kabelen, får han ikkje signal i det hele tatt (og ja, nettverkskortet hans fungerer). Kobler jeg til en switch, av typen billigste CNet, faller signalet ut annehvert sekund (lampen blinker, i den forstand i at kabelen blir trukket inn/ut). Switchen på loftet er også av typen CNet. Kabelen som går fra loftet og ned i kjellern, er hjemmelaget, men er korrekt "terminert", og har fulgt standard koblingsskjema for cat5. Er ca 20-25 meter lang. Jeg vil med stor sannsynlighet gå ut ifra at problemet skyldes for dårlig signal fra switchene, men at da powerbooken har såpass sterkt signal at den klarer å veie opp for det dårlige signalet fra switchen. Er jeg helt på bærtur nå? :o Og èn ting til; vil da dette problemet kunne bli løst ved å kjøpe en ny switch, av typen bedre merke/kvalitet? Endret 7. januar 2007 av jocke Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 sett lan kort hans til 10mbit :-8 så funker det, det er en quik fix på problemt. da er det enten switch eller kabelen eller netverks kort på pc'en som monger litt. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Man lærer så lenge man lever sies det Burde egentlig tenkt på det selv, men. Vil en bedre switch klare jobben bedre? Er ikkje lenge til jeg selv snart må begynne å bruke kabelen, og da trenger problemet å løses permanent. Vil denne gjøre jobben bedre? Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hva endte du egentlig opp med å bruke til slutt? I huset altså. Er det du som skal ta deg av nettverket, eller noen elektrikere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå