Gå til innhold

Hvordan finne ut om disse fungerer? (Bilde)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den sorte er en diode. Hvis du måler med et ohmmeter skal den lede ganske bra den ene veien, og ganske dårlig den andre veien (målingen kommer litt an på hvordan de er koblet i kretsen).

 

Den gule er en kondensator. Vanskelig å måle, men slike pleier ikke å gå i stykker.

Lenke til kommentar
Den sorte er en diode. Hvis du måler med et ohmmeter skal den lede ganske bra den ene veien, og ganske dårlig den andre veien (målingen kommer litt an på hvordan de er koblet i kretsen).

 

Den gule er en kondensator. Vanskelig å måle, men slike pleier ikke å gå i stykker.

7666310[/snapback]

hmm trur ikke du får noe utslag vis du bruker ohmmeter/multimeter innstilt på ohm :no: , men der imot vis du stiller et multimeter in på diodetest så vill du nokk kunne se at den leder ene veien og sperrer den andre veien.

Endret av dkt
Lenke til kommentar

vel det er vel nærmere sagt en zernerdiode om du ikke vet hvordan de funker så vil de lede på en bestemmt spenning i lederettning og ikke lede i heletatt i sperrerettning om jeg husker rett. dette er ganske nytt for meg så jeg er ikke sikker. er ikke sikker på om den ene er zenerdiode men de jeg har vært borti ser sånn ca ut som de

Lenke til kommentar

Takk for innspillene. Det kan forsåvidt høres ut som om det er zernerdioder det er snakk om. Fikk kun utslag dene ene veien, ingenting i andre retningen. Måtte opp på 200k på multimeteret før jeg fikk utslag.

 

Bare så det er sagt. Jeg har veldig lite peiling på hvordan slike ting fungerer. Kun sunn fornuft som hjelper meg på vei her.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
hmm trur ikke du får noe utslag vis du bruker ohmmeter/multimeter innstilt på ohm :no: , men der imot vis du stiller et multimeter in på diodetest så vill du nokk kunne se at den leder ene veien og sperrer den andre veien.

7678972[/snapback]

 

På eldre som ikke har diodetest skal man måle dioder med multimeteret innstilt på om (går også på enkelte nye)

 

vel det er vel nærmere sagt en zernerdiode om du ikke vet hvordan de funker så vil de lede på en bestemmt spenning i lederettning og ikke lede i heletatt i sperrerettning om jeg husker rett. dette er ganske nytt for meg så jeg er ikke sikker. er ikke sikker på om den ene er zenerdiode men de jeg har vært borti ser sånn ca ut som de

7684169[/snapback]

 

Det er neppe en zenerdiode, da disse vanligvis ikke trenger å takle så stor effekt og gjerne er litt mindre, men en helt venlig diode ut ifra bildet vil jeg gjette på en kraftdiode (en som tåler litt strøm).

 

Den kan måles med et multimeter instilt på diodetest, symbolet ser ut som en pil, eller hvis du ikke har diodetest kan du måle den med multimeteret innstilt på ohm (husk å lodde ut ivertfall det ene beinet).

 

Kondensatorene trenger du et RCL-meter til, men det er ikke alle som har et slikt hjemme.

 

Ut ifra bildet ser det ut som om det har sittet en komponent ved siden av som har brent opp. Isåfall trur jeg de komponentene har overlevd. De komponentene du derimot må sjekke er de som sitter i serie og i samme trinn som den brente komponenten.

 

Jeg vil anbefale å sette inn en ny switchregulator og se om kretsen fungerer, hvis ikke har du ikke mye sjangs til å reparere kretsen uten skjemaet.

 

Edit: en zenerdiode er forresten en diode som leder i sperreretning med et bestemt konstant spenningsfall, og fungerer som en vanlig diode i lederetning (0,6v spenningsfall).

Endret av Per-Ole
Lenke til kommentar

for å måle om en diode funker: still multimeteret på diodetest og mål mellom beinene på dioden, mål begger veier.

 

kondensator: Om det er en keramisk kan du og bruke diodetest, har du forbindelse (pipelyd) er kondensatoren kortsluttet. Er ikke helt sikker på elektrolyttkondensatorer, men jeg kan si med sikkerhet at om toppen på kondensatoren buler opp er den defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...