ragamuffin Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 [quote name=Snakenor' date='02/02-2007 : Jeg er redd man snart må selge 5D'en for nermere 12000 brukt :-( [/quote] Jeg hadde kjøpt det på dagen for 12000 kr i hvert fall! (14-15000 også for så vidt, selv om det egentlig er 1DmkIIn jeg sikter etter) Nja det var vel helst 12000 eks mva, dvs 15k, om jeg har forstått Snakenor rett. Hvor mange klikk har den 5D'en da Snake? Den 5D som var nevnt i den andre tråden her, hadde gått ca 5000 på 4 mnd. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Mitt er strøkent 3000 eksp. :-) Ga 28800,- for det da jeg kjøpte det den 15.09.06 7859480[/snapback] ok.. da er det jo verdt 20000 og vel så det.. så lenge det er kvittering og garanti som er gyldig i Norge selvsagt. 7859527[/snapback] Joda, det er kjøpt hos foto&video og garanti gjelder en stund til :-) Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Mitt er strøkent 3000 eksp. :-) Ga 28800,- for det da jeg kjøpte det den 15.09.06 7859480[/snapback] ok.. da er det jo verdt 20000 og vel så det.. så lenge det er kvittering og garanti som er gyldig i Norge selvsagt. 7859527[/snapback] Joda, det er kjøpt hos foto&video og garanti gjelder en stund til :-) 7859567[/snapback] men den er vel kjøpt gjennom firmaet ditt? kortere "garanti" da kanskje? eller har Canon 3 års garanti (for eks) på slike? Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 [quote name=Snakenor' date='02/02-2007 : Jeg er redd man snart må selge 5D'en for nermere 12000 brukt :-( [/quote] Jeg hadde kjøpt det på dagen for 12000 kr i hvert fall! (14-15000 også for så vidt, selv om det egentlig er 1DmkIIn jeg sikter etter) Nja det var vel helst 12000 eks mva, dvs 15k, om jeg har forstått Snakenor rett. Hvor mange klikk har den 5D'en da Snake? Den 5D som var nevnt i den andre tråden her, hadde gått ca 5000 på 4 mnd. 7859564[/snapback] Den har 4800 eksponeringer. (5D'en) Den er forøvrig 11mnd, og ja... om jeg selger noe så er det med mva. :-) Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Du kaster ikke eksponeringer ut vinduet, ser jeg 5000 på nesten ett år er jo en jo ikke innkjørt engang.. (for ikke å snakke om 1D'en som knapt har gått en prosent av estimert MTF for lukkeren) Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 sitter å venter på tilbud på 5D og 1Dmk2n jeg nå! *hint* *hint* (inkl mva!) Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 En så strøken 5D går for minst 15tusen! Bra deal uansett! Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Nei, 5000 var ikke mye. Hvis ikke jeg tar feil så har jeg tatt over 45 000 på mitt 13-14 måneder gamle 20D. Det er hvert fall det mappene sier? Den siste mappa heter 502, så hvis jeg har forstått det riktig har jeg tatt 50200 bilder? Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Er ikke helt sikker ang garanti, det er iallefall 1års garanti. Har ikke studert loven så nøye på dette feltet. Jeg har ikke skutt i vilden sky med disse kamerahusene nei. Siden jeg har 1DIIn, 5D & 350D så blir det ikke så mye eksponeringer på hvert hus. 1DIIn & 5D blir ikke drasset med på såkalte knipseturer. 5D'en er hovedsaklig brukt i studio, og 1DIIn'en er stort sett brukt på sportsarrangementer. 350D'en er det kamera jeg har som får juling. De to kameraene som tåler mest har igrunn blitt pint minst. Til fest og slikt så er det ixus'en som blir brukt :-) Skal jeg selge så er nok prisene: 5D: 15000,- inkl mva 1DIIn: 22000,- inkl mva S Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Er ikke helt sikker ang garanti, det er iallefall 1års garanti.Har ikke studert loven så nøye på dette feltet. Jeg har ikke skutt i vilden sky med disse kamerahusene nei. Siden jeg har 1DIIn, 5D & 350D så blir det ikke så mye eksponeringer på hvert hus. 1DIIn & 5D blir ikke drasset med på såkalte knipseturer. 5D'en er hovedsaklig brukt i studio, og 1DIIn'en er stort sett brukt på sportsarrangementer. 350D'en er det kamera jeg har som får juling. De to kameraene som tåler mest har igrunn blitt pint minst. Til fest og slikt så er det ixus'en som blir brukt :-) Skal jeg selge så er nok prisene: 5D: 15000,- inkl mva 1DIIn: 22000,- inkl mva S 7859764[/snapback] skal noe kjøpes til 15000 kr ++ så foretrekker jeg garanti som ved privatkjøp egentlig. Men jeg har SINNSYKT lyst på 1D'en.. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Har ikke bedrifter samme garantier som private på fotoutstyr? Endret 2. februar 2007 av Jurgis Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Har ikke bedrifter samme garantier som private på fotoutstyr? 7859884[/snapback] Det som står i papirene fra Canon uavhengig av firma eller ei er 1års garanti. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Har ikke bedrifter samme garantier som private på fotoutstyr? 7859884[/snapback] Det som står i papirene fra Canon uavhengig av firma eller ei er 1års garanti. 7859950[/snapback] Det var det jeg tenkte. Så hvis det ikke finnes en annen spesiell lov har bedrifter og privatpersoner garantien. Noen ting er jo annerledes en andre selvsagt da. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Har ikke bedrifter samme garantier som private på fotoutstyr? 7859884[/snapback] Det som står i papirene fra Canon uavhengig av firma eller ei er 1års garanti. 7859950[/snapback] Det var det jeg tenkte. Så hvis det ikke finnes en annen spesiell lov har bedrifter og privatpersoner garantien. Noen ting er jo annerledes en andre selvsagt da. 7860416[/snapback] Mener på at bedrifter har kortere reklamasjonsrett. Husk at garanti er noe som forhandler/produsent gir (og dette er for Canon 1 år ser jeg). se siden under: http://www.akam.no/guide//rettigheter_med_...kt_kamera/33423 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Mener på at bedrifter har kortere reklamasjonsrett. Husk at garanti er noe som forhandler/produsent gir (og dette er for Canon 1 år ser jeg). Nei, bedrifter har også 2 år, eller 5 år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Forskjellen er at bedrifter har lov til å inngå avtaler som er dårligere enn kjøpsloven, det har ikke privatpersoner (i forhold til forbrukerkjøpsloven). Derfor kan enkelte bedrifter bli "lurt" av å ikke lese papirer nøye nok, dersom den de handler med også er litt sleip... Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Mener på at bedrifter har kortere reklamasjonsrett. Husk at garanti er noe som forhandler/produsent gir (og dette er for Canon 1 år ser jeg). Nei, bedrifter har også 2 år, eller 5 år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Forskjellen er at bedrifter har lov til å inngå avtaler som er dårligere enn kjøpsloven, det har ikke privatpersoner (i forhold til forbrukerkjøpsloven). Derfor kan enkelte bedrifter bli "lurt" av å ikke lese papirer nøye nok, dersom den de handler med også er litt sleip... 7861682[/snapback] Aha! Takk for den redegjøringen! DVS at om jeg kjøper for eks denne 1D'en (som er bare noen mnd gammel) så bør dette kunne repareres under garanti/reklamasjon inntil det er 5 år gammelt..(?) Så lenge det ikke er en selvpåskyldt feil selvsagt. Kommer selvsagt ann på om det har vært noen spesielle klausuler ved kjøpet av kameraet i dette tilfellet da. Det verste er at jeg faktisk HAR pengene for kamera tilgjengelig nå (jeg er daglig leder og har firmakort.. hehe), men da bør pengene betales inn igjen innen noen uker da helst.. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 DVS at om jeg kjøper for eks denne 1D'en (som er bare noen mnd gammel) så bør dette kunne repareres under garanti/reklamasjon inntil det er 5 år gammelt..(?) Så lenge det ikke er en selvpåskyldt feil selvsagt. Nei, det kan du ikke. Forbrukerkjøpsloven gjelder KUN ved salg til forbruker. Ved firmakjøp er det Canons standardgaranti som gjelder. For å få lengre garanti enn dette må kjøper ha avtalt noe annet eller f.eks. ha kjøpt en utvidelse av garantien. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Nei, det kan du ikke. Forbrukerkjøpsloven gjelder KUN ved salg til forbruker. Ved firmakjøp er det Canons standardgaranti som gjelder. For å få lengre garanti enn dette må kjøper ha avtalt noe annet eller f.eks. ha kjøpt en utvidelse av garantien. Han har to års reklamasjonsrett i alle fall, jf Lov om kjøp, §32. Jeg ser at punktet om utvidelse til fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år (slik det er ved forbrukerkjøp) har falt bort ved lovendring i 2002, så jeg må trekke tilbake den påstanden. Det var slik sist jeg gransket den lovteksten... Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Nå er begge mine hus lagt ut for salg på foto.no. EOS 1DIIn: 22000 inkl. mva. EOS 5D: 16000 inkl. mva Ståle Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Nå er begge mine hus lagt ut for salg på foto.no. EOS 1DIIn: 22000 inkl. mva. EOS 5D: 16000 inkl. mva Ståle 7864186[/snapback] Hva er grunnen til at du skal selge alt nå? 1Ds mkII eller håpe på at den nye 5D'en får bra specs? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå