Gå til innhold

Rykter om Canon 40d

Anbefalte innlegg

[quote name=Snakenor' date='02/02-2007 :

Jeg er redd man snart må selge 5D'en for nermere 12000 brukt :-(

[/quote]

Jeg hadde kjøpt det på dagen for 12000 kr i hvert fall! (14-15000 også for så vidt, selv om det egentlig er 1DmkIIn jeg sikter etter)

Nja det var vel helst 12000 eks mva, dvs 15k, om jeg har forstått Snakenor rett.

Hvor mange klikk har den 5D'en da Snake? Den 5D som var nevnt i den andre tråden her, hadde gått ca 5000 på 4 mnd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt er strøkent 3000 eksp. :-)

Ga 28800,- for det da jeg kjøpte det den 15.09.06

7859480[/snapback]

ok.. da er det jo verdt 20000 og vel så det.. så lenge det er kvittering og garanti som er gyldig i Norge selvsagt.

7859527[/snapback]

Joda, det er kjøpt hos foto&video og garanti gjelder en stund til :-)

Lenke til kommentar
Mitt er strøkent 3000 eksp. :-)

Ga 28800,- for det da jeg kjøpte det den 15.09.06

7859480[/snapback]

ok.. da er det jo verdt 20000 og vel så det.. så lenge det er kvittering og garanti som er gyldig i Norge selvsagt.

7859527[/snapback]

Joda, det er kjøpt hos foto&video og garanti gjelder en stund til :-)

7859567[/snapback]

men den er vel kjøpt gjennom firmaet ditt? kortere "garanti" da kanskje? eller har Canon 3 års garanti (for eks) på slike?

Lenke til kommentar

[quote name=Snakenor' date='02/02-2007 :

Jeg er redd man snart må selge 5D'en for nermere 12000 brukt :-(

[/quote]

Jeg hadde kjøpt det på dagen for 12000 kr i hvert fall! (14-15000 også for så vidt, selv om det egentlig er 1DmkIIn jeg sikter etter)

Nja det var vel helst 12000 eks mva, dvs 15k, om jeg har forstått Snakenor rett.

Hvor mange klikk har den 5D'en da Snake? Den 5D som var nevnt i den andre tråden her, hadde gått ca 5000 på 4 mnd.

7859564[/snapback]

Den har 4800 eksponeringer. (5D'en)

Den er forøvrig 11mnd, og ja... om jeg selger noe så er det med mva. :-)

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker ang garanti, det er iallefall 1års garanti.

Har ikke studert loven så nøye på dette feltet.

Jeg har ikke skutt i vilden sky med disse kamerahusene nei.

Siden jeg har 1DIIn, 5D & 350D så blir det ikke så mye eksponeringer på hvert hus.

1DIIn & 5D blir ikke drasset med på såkalte knipseturer.

5D'en er hovedsaklig brukt i studio, og 1DIIn'en er stort sett brukt på sportsarrangementer.

350D'en er det kamera jeg har som får juling.

De to kameraene som tåler mest har igrunn blitt pint minst.

Til fest og slikt så er det ixus'en som blir brukt :-)

Skal jeg selge så er nok prisene:

5D: 15000,- inkl mva

1DIIn: 22000,- inkl mva

S

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker ang garanti, det er iallefall 1års garanti.

Har ikke studert loven så nøye på dette feltet.

Jeg har ikke skutt i vilden sky med disse kamerahusene nei.

Siden jeg har 1DIIn, 5D & 350D så blir det ikke så mye eksponeringer på hvert hus.

1DIIn & 5D blir ikke drasset med på såkalte knipseturer.

5D'en er hovedsaklig brukt i studio, og 1DIIn'en er stort sett brukt på sportsarrangementer.

350D'en er det kamera jeg har som får juling.

De to kameraene som tåler mest har igrunn blitt pint minst.

Til fest og slikt så er det ixus'en som blir brukt :-)

Skal jeg selge så er nok prisene:

5D: 15000,- inkl mva

1DIIn: 22000,- inkl mva

S

7859764[/snapback]

skal noe kjøpes til 15000 kr ++ så foretrekker jeg garanti som ved privatkjøp egentlig. Men jeg har SINNSYKT lyst på 1D'en..

Lenke til kommentar
Har ikke bedrifter samme garantier som private på fotoutstyr?

7859884[/snapback]

Det som står i papirene fra Canon uavhengig av firma eller ei er 1års garanti.

7859950[/snapback]

Det var det jeg tenkte. Så hvis det ikke finnes en annen spesiell lov har bedrifter og privatpersoner garantien. Noen ting er jo annerledes en andre selvsagt da.

Lenke til kommentar
Har ikke bedrifter samme garantier som private på fotoutstyr?

7859884[/snapback]

Det som står i papirene fra Canon uavhengig av firma eller ei er 1års garanti.

7859950[/snapback]

Det var det jeg tenkte. Så hvis det ikke finnes en annen spesiell lov har bedrifter og privatpersoner garantien. Noen ting er jo annerledes en andre selvsagt da.

7860416[/snapback]

Mener på at bedrifter har kortere reklamasjonsrett. Husk at garanti er noe som forhandler/produsent gir (og dette er for Canon 1 år ser jeg).

se siden under:

http://www.akam.no/guide//rettigheter_med_...kt_kamera/33423

Lenke til kommentar
Mener på at bedrifter har kortere reklamasjonsrett. Husk at garanti er noe som forhandler/produsent gir (og dette er for Canon 1 år ser jeg).

Nei, bedrifter har også 2 år, eller 5 år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Forskjellen er at bedrifter har lov til å inngå avtaler som er dårligere enn kjøpsloven, det har ikke privatpersoner (i forhold til forbrukerkjøpsloven). Derfor kan enkelte bedrifter bli "lurt" av å ikke lese papirer nøye nok, dersom den de handler med også er litt sleip...
Lenke til kommentar

Nei, bedrifter har også 2 år, eller 5 år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Forskjellen er at bedrifter har lov til å inngå avtaler som er dårligere enn kjøpsloven, det har ikke privatpersoner (i forhold til forbrukerkjøpsloven). Derfor kan enkelte bedrifter bli "lurt" av å ikke lese papirer nøye nok, dersom den de handler med også er litt sleip...

7861682[/snapback]

Aha! Takk for den redegjøringen!

DVS at om jeg kjøper for eks denne 1D'en (som er bare noen mnd gammel) så bør dette kunne repareres under garanti/reklamasjon inntil det er 5 år gammelt..(?) Så lenge det ikke er en selvpåskyldt feil selvsagt.

Kommer selvsagt ann på om det har vært noen spesielle klausuler ved kjøpet av kameraet i dette tilfellet da.

Det verste er at jeg faktisk HAR pengene for kamera tilgjengelig nå (jeg er daglig leder og har firmakort.. hehe), men da bør pengene betales inn igjen innen noen uker da helst..

Lenke til kommentar
DVS at om jeg kjøper for eks denne 1D'en (som er bare noen mnd gammel) så bør dette kunne repareres under garanti/reklamasjon inntil det er 5 år gammelt..(?) Så lenge det ikke er en selvpåskyldt feil selvsagt.

Nei, det kan du ikke. Forbrukerkjøpsloven gjelder KUN ved salg til forbruker.

Ved firmakjøp er det Canons standardgaranti som gjelder. For å få lengre garanti enn dette må kjøper ha avtalt noe annet eller f.eks. ha kjøpt en utvidelse av garantien.

Lenke til kommentar
Nei, det kan du ikke. Forbrukerkjøpsloven gjelder KUN ved salg til forbruker.

Ved firmakjøp er det Canons standardgaranti som gjelder. For å få lengre garanti enn dette må kjøper ha avtalt noe annet eller f.eks. ha kjøpt en utvidelse av garantien.

Han har to års reklamasjonsrett i alle fall, jf Lov om kjøp, §32. Jeg ser at punktet om utvidelse til fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år (slik det er ved forbrukerkjøp) har falt bort ved lovendring i 2002, så jeg må trekke tilbake den påstanden. Det var slik sist jeg gransket den lovteksten...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...