Upsaker Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 xxD-serien skal ikke oppgraderes før til høsten, slapp av Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Det foregår en del ryktespredning og spekulasjoner på nettet: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=21598399 http://www.northlight-images.co.uk/Canon_40D.html http://www.northlight-images.co.uk/Canon_1DS_MkIII.html Endret 11. januar 2007 av Gunderz Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Når det gjelder navnet på erstatteren til 30d. Ingen som tror at Canon kanskje valger å gå en annen vei en 40d? Tenker Nikon har jo d40 og d50. Er det en mulighet for at de velger bort 40d for å unngå forvekslinger, eller er de såpass stae på sitt system at det blir 40d?? Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Er det en mulighet for at de velger bort 40d for å unngå forvekslinger, eller er de såpass stae på sitt system at det blir 40d??7699718[/snapback] Canon kalte sitt siste mellomnivå-DSLR "EOS 30D" selv om en av forgjengerne het "EOS D30". De kalte også en DSLR for "EOS 5D" selv om Konica-Minolta hadde "Dynax 5D". Da kan jeg ikke tenke meg at Nikon D40 skulle hindre dem i å kalle et kamera for "EOS 40D". Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Canon kalte sitt siste mellomnivå-DSLR "EOS 30D" selv om en av forgjengerne het "EOS D30". De kalte også en DSLR for "EOS 5D" selv om Konica-Minolta hadde "Dynax 5D". Da kan jeg ikke tenke meg at Nikon D40 skulle hindre dem i å kalle et kamera for "EOS 40D". Nå er D30 en eldre modell, og fra samme konsern. Stort sett bare de som har D30 å selge som blir utsatt for forvirring. KM 5D er fra en langt mindre konkurrent enn Nikon, mens D40/40D fra to store merker som selger veldig godt, kan skape forvirring. Om det hindrer Canon i å bruke modellnavnet tviler jeg på, men jeg ville tenkt meg bedre om enn ved de to foregående tilfellene... På den annen side - Nikon og Canon har jo i lengre tid hatt D1/1D også (selv om D1 er erstattet noen ganger nå), så det spørs vel om de bryr seg så mye... Endret 12. januar 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg lar meg lede inn i spekulasjon.... Jeg ville holde det for helt usannsynlig at Canon ikke forholdsvis snart oppdaterer 30D med en 10mpx(+)-modell. Oppløsning selger fortsatt, og det kan neppe være ideelt å miste potensielle xxD-kunder til det billigere apparatet 400D, som i skrivende stund har en 'bedre' sensor. At konkurrentene stort sett også leverer 10mpx i tilsvarende prisklasse.... Som sagt mange ganger før - det Canon virkelig mangler er en D200-killer... Jeg ser på det som mer sannsynlig at de kommer med en modell mellom 30D og 1D MarkII n, enn at de erstatter 30D. Hva den skal hete, er selvfølgelig et mysterium, men Canon har bruk for et værtett 1.6 crop-kamera i serien sin, som er billigere enn 1D MarkII n (som dog er det 1.3 crop-kamera). At Pentax lanserte K10D øker bare presset på Canon, værtetning blir mer tilgjengelig for folket, og Canon er stokk dumme om de ikke henger seg på. 30D ligger nå i samme prisområde som Nikon D80, men er litt bedre spesifisert, mens i 15000 kronersklassen er det tomt. 5D blir for spesielt interesserte, med fullformat og ikke værtetning. For å ikke snakke om at Canon mest av alt trenger et skikkelig kitobjektiv! At de nå i mange år har latt Nikon få ha det beste kitobjektivet, tilsynelatende uten å prøve å ta dem igjen, er for meg uforståelig. Canon så vel at sitt eget 28-105-objektiv var populært på film-kameraer, og at de ikke har laget et crop-objektiv som matcher forstår jeg ikke... Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg slutter ikke å håpe på et 3D, forhåpentligvis med 1.3 crop. Øyestyrt fokus, værtetting, 12 Mpx, 6-7 bps, pris maks 15'. Det bør helst ikke veie mer enn 30D. Canon har jo et supert kit-objektiv til 1.6, problemet er bare at prisen ødelegger muligheten til å ha det med i et kit! Prisen må vel ned mot halvparten om det skal kunne brukes som et kit-objektiv Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Canon har jo et supert kit-objektiv til 1.6, problemet er bare at prisen ødelegger muligheten til å ha det med i et kit! Prisen må vel ned mot halvparten om det skal kunne brukes som et kit-objektiv Hvis de hadde droppet IS, ville det hjulpet godt. Ellers kunne de jo laget en f/4 versjon (gjerne uten IS), som ville vært betraktelig mer kompakt også, og som ville virkelig blitt en killer. 17-55 f/4 uten IS ville heller ikke spist noe særlig av 17-55 f/2.8IS-kundene... De kunne kanskje strukket seg noen mm også, opp til 60 mm i hvert fall, uten at det ville bli altfor stort og dominerende. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Mine ønsker til nye modeller er ikke så alt for spennende: Ny sensor med mindre støy og høyere dynamisk område, ikke nødvendigvis flere MP. Minst en custom function knapp(erstatt Direct Print knappen) Autobracketing med valg om man vil ta 3 eller 5 bilder(idag er det bare 3) Værforsegling ville selvfølgelig vært flott Og for å være litt dristig: støtte for .DNG eller åpent RAW-format. Ikke akkurat noe revolusjonerende ønsker. Endret 12. januar 2007 av Gunderz Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Jeg slutter ikke å håpe på et 3D, forhåpentligvis med 1.3 crop. Øyestyrt fokus, værtetting, 12 Mpx, 6-7 bps, pris maks 15'. Det bør helst ikke veie mer enn 30D. 7703876[/snapback] Akkurat den hadde jeg kjøpt også Endret 12. januar 2007 av Jurgis Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 For å ikke snakke om at Canon mest av alt trenger et skikkelig kitobjektiv! At de nå i mange år har latt Nikon få ha det beste kitobjektivet, tilsynelatende uten å prøve å ta dem igjen, er for meg uforståelig. Canon så vel at sitt eget 28-105-objektiv var populært på film-kameraer, og at de ikke har laget et crop-objektiv som matcher forstår jeg ikke... 7703625[/snapback] Jeg har snakket med Canon om dette, og de sier at det ikke har noen hensikt å levere med et høykvalitets kit-objektiv. Det hjelper å holde prisen nede, samtdig som det gjør at de selger mer av de andre objektivene. Det er nok svært små marginer på selve kit-objektivet, så når Canon da kan selge vanlige objektiver med god margin utenom, mens Nikon ikke gjør det i samme grad fordi folk er fornøyde med det som fulgte med, så har Canon tjent mer penger enn Nikon. At vi heller ville hatt et høykvalitets kit-objektiv hjelper ikke så lenge Canon tjener med på å ikke gi oss det. Erik Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg har snakket med Canon om dette, og de sier at det ikke har noen hensikt å levere med et høykvalitets kit-objektiv. Det hjelper å holde prisen nede, samtdig som det gjør at de selger mer av de andre objektivene. Savner likevel de brennviddene i Canons sortiment, så om de ikke leverer dem som kit med kameraene kunne de jo godt sette i gang og produsere dem... Lenke til kommentar
ChallengerV8 Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg har snakket med Canon om dette, og de sier at det ikke har noen hensikt å levere med et høykvalitets kit-objektiv. Det hjelper å holde prisen nede, samtdig som det gjør at de selger mer av de andre objektivene. Det er nok svært små marginer på selve kit-objektivet, så når Canon da kan selge vanlige objektiver med god margin utenom, mens Nikon ikke gjør det i samme grad fordi folk er fornøyde med det som fulgte med, så har Canon tjent mer penger enn Nikon. At vi heller ville hatt et høykvalitets kit-objektiv hjelper ikke så lenge Canon tjener med på å ikke gi oss det. Erik 7706087[/snapback] Dette tror jeg ingenting på. 70-80% av de som kjøper kameraene som kommer med kit-linse, vil kun bruke kit-linsen. Deres tidligere erfaringer kommer hovedsaklig fra kompakt-kameraer, og da vil de la seg "blende" av kvaliteten selv fra disse kit-linsene. De av kjøperne som tidligere hadde SLR, og vet å sette pris på linser, de går som oftest for samme merke som de hadde tidligere. Da er det ikke en "dårlig" kit-linse som er agnet for å kjøpe bedre linser. Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Dette tror jeg ingenting på. 70-80% av de som kjøper kameraene som kommer med kit-linse, vil kun bruke kit-linsen. Deres tidligere erfaringer kommer hovedsaklig fra kompakt-kameraer, og da vil de la seg "blende" av kvaliteten selv fra disse kit-linsene. De av kjøperne som tidligere hadde SLR, og vet å sette pris på linser, de går som oftest for samme merke som de hadde tidligere. Da er det ikke en "dårlig" kit-linse som er agnet for å kjøpe bedre linser. 7706835[/snapback] Vil nå kalle den påstanden der noe drøy. 70-80% hørtes veldig mye ut. Veldig mange som kjøper kit objektivet med for det er som regel kun snakk om 2-400 kroner ved å kjøpe med eller uten det objektivet. Tror også de fleste supplerer med litt mer tele og annet etter en tid. Jeg synes også at 18-50 kit objektivet som følger med Canon sine "lavpris" modeller får litt vell mye dårlig omtale rundt omkring. Det jeg hadde var ihvertfall brukbart. Men kan selvfølgelig ikke måle seg med mye dyrere modeller. Lenke til kommentar
decoy Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg slutter ikke å håpe på et 3D, forhåpentligvis med 1.3 crop. Øyestyrt fokus, værtetting, 12 Mpx, 6-7 bps, pris maks 15'. Det bør helst ikke veie mer enn 30D. Hehe, ja takk. Jeg giddet ikke å ligge i kø for å få en Nintendo Wii, men jeg tror jeg ville slått opp telt utenfor en fotobutikk for å få kloa i et slikt gitt :-) Men ang 40D -- er det ikke for tidlig? De lot det da gå 18 måneder mellom 10D, 20D og 30D? Skjønt, det er vel ikke photokina i høst, så det kan hende de skrur opp tempoet litt. 30D var aldri den helt store oppgraderingen uansett. Obligatorisk spådom: digic III, 12 Mpx, anti-støv, flere AF-punkter (opp til 12?). Ellers som 30D. Og en 1Ds mk3 med 22 Mpx, og 1D mk3 med 16 Mpx kanskje. Sikkert anti-støv på dem også. Forhåpentligvis gjør de noe med auto-kontrast og auto-iso ala Nikon og D200. Men men.. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Det kommer et nytt kamera i xD serien såvidt jeg vet. Er ikke sikker på om 5D og 1D er samme serie, men jeg regner med det siden da går det opp med 18mnd. Altså: om en måned eller to: et nytt xD til høsten: xxD Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 En ny 40D vil skape mye forvirring blant kunder der ute. Da har vi plutselig 40D, 400D og D40 som er høyaktuelle alternativer... samtidig. Det kan ikke være bra for hodene til mange som er på jakt etter nytt speilreflekskamera. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg har snakket med Canon om dette, og de sier at det ikke har noen hensikt å levere med et høykvalitets kit-objektiv. Det hjelper å holde prisen nede, samtdig som det gjør at de selger mer av de andre objektivene. [...] så når Canon da kan selge vanlige objektiver med god margin utenom, mens Nikon ikke gjør det i samme grad fordi folk er fornøyde med det som fulgte med, så har Canon tjent mer penger enn Nikon. [...] 7706087[/snapback] Skal en dømme etter endel Canon vs. Nikon-diskusjoner på slike fora, virker det som om Canon taper endel salg til Nikon fordi de ikke har noe bra kit-objektiv i samme prisklasse som Nikons. I tillegg er det åpenbart at noen heller velger et objektiv fra Sigma eller Tamron. Så da spørs det om Canon egentlig tjener noe på å ikke tilby noe slikt objektiv i det hele tatt. Det kan virke som Canon er mer redd for konkurranse fra seg selv enn fra konkurrentene... Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 En ny 40D vil skape mye forvirring blant kunder der ute. Da har vi plutselig 40D, 400D og D40 som er høyaktuelle alternativer... samtidig. Det kan ikke være bra for hodene til mange som er på jakt etter nytt speilreflekskamera.7718428[/snapback] Forvirring vil det sikkert skape, men det tror jeg Canon bryr seg fint lite om, spesialt i forhold til EOS 400D. De har jo hatt tradisjon for å skille avanserte og enklere film-speilreflekser med antall nuller, f.eks. EOS 1000, 100 og 10 på begynnelsen av 90-tallet, EOS 5000, 500, 50 og 5 noen år senere, og så EOS 3000, 300, 30 og 3. I forhold til Nikon og andre konkurrenter er det kanskje enda enklere, siden "EOS" alltid er en del av betegnelsen. Det finnes egentlig ikke noe som heter "Canon 400D". Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 merklig at de fleste som uttaler seg negativt om 18-55 linsa (også kjent som kit-linsa) har ikke prøvd den eller har kun begrenset kjennskap til den. Greit nok er den skrøpelig og gir et billig inntrykk men for de få hundrelappene som den koster er den uten tvil det objektivet som gir mest for pengene. Under greie forhold gir den skarpe bilder som kan konkurrere med langt dyrere objektiver. Den sliter selvsagt under mørke forhold og skarpheten er ikke optimal i sidene (hvilke andre billig objektiver gjør ikke det ?). Fokushastigheten er så som så , eller sagt på en annen måte, på nivå med andre uten egen motor. f3.5 er ikke imponerende men igjen se på prisen. Men den har ETTL2, vidvinkel, 3x zoom og veldig bra QC. Har sjelden om fokusproblemer på denne kontra andre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå