DonSnoop Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Har 3 sata-disker og en ide-disk. Operativsystemet ligger på den ene sata-disken. Jeg finner IDE-disken i oppstarten, men så kommer det tydeligvis en konflikt. Windows (XP-pro) nekter å starte, og påstår at den ikke finner windowsfilene. (alle HDD'er blir funnet i oppstarten). Dersom jeg kobler ut IDE-disken, starter Windows uten problemer. Noen forslag til hvordan jeg kan få brukt IDE-disken min? (den er formatert og klar til bruk) Jeg vet også at disken fungerer, for jeg hadde ingen problemer med å finne disken på en annen PC jeg har. Har prøvd disken både som master og slave. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Boot-rekkefølgen kan forandres når du setter inn en disk til. Sjekk at riktig disk står som boot device i bios. Skudd i blinde; Ble XP installert med KUN os-disken tilkoblet i sin tid? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Etter at IDE disken er tilkoplet legger den seg sannsynligvis først i Harddisk boot order i BIOS . Gå inn i BIOS , finn "HDD boot priority" , "HDD boot sequence" eller noe kalt "HDD boot order" eller liknende. Flytt der SATA disken opp til å bli først igjen . Du bør poste specs for hva du har for noe neste gang du ber om tips slik at folk vet hva slags hovedkort/type det dreier seg om og kan gi korrekt svar. Lenke til kommentar
asle Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 velg oppstarts disk i bios (velg den som windows er installert på) Lenke til kommentar
DonSnoop Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 OS-disken står først i boot-rekkefølge, ja. Specs: Asus A8NE-FM, nForce4, Socket-939 AMD CPU Athlon-64 3500+ I sin tid ble OS installert med alle 3 sata-HDD'ene koblet til, men ikke IDE-HDD'en. Lenke til kommentar
DonSnoop Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Og tusen takk for alle svar, dere er raske og til god hjelp! Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Boot på windows cden. Velg reparer og velg kommandolinje. Skriv bootfix og trykk på enter. Dersom maskinen ikke restarter, skriver du exit og trykker på enter, så skal den restarte. Ta ut cden og se om maskinen starter. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Boot på windows cden. Velg reparer og velg kommandolinje. Skriv bootfix og trykk på enter. Dersom maskinen ikke restarter, skriver du exit og trykker på enter, så skal den restarte. Ta ut cden og se om maskinen starter. 7666445[/snapback] Det er fixboot og fixmbr i recovery console , ikke bootfix . Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 OS-disken står først i boot-rekkefølge, ja. Specs: Asus A8NE-FM, nForce4, Socket-939 AMD CPU Athlon-64 3500+ I sin tid ble OS installert med alle 3 sata-HDD'ene koblet til, men ikke IDE-HDD'en. 7665871[/snapback] Har du funnet ut av det? (Syar2003 har forøvrig gitt deg svaret). Når du skriver "OS-disken står først...", sikter du da til "boot-order" og/eller "hdd boot order"? Det er nemlig to forskjellige ting som står på ulike steder i Bios. En annen (tungvint) måte å velge boot-HD er å trykke F11 ved boot og så velge SATA OS-disken din..(mener jeg å huske).. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 I sin tid ble OS installert med alle 3 sata-HDD'ene koblet til, men ikke IDE-HDD'en. 7665871[/snapback] Har vært ute for at et eller annet som behøves i oppstart legger seg på en annen disk enn den man faktisk installerer på når det er flere disker tilkoblet under installasjon. Kobler man da til en disk senere forandrer diskene "plassering" og ting blir ikke funnet ved oppstart. Dettte er noen år siden, og jeg har etter dette alltid koblet fra alle disker unntatt os-disk ved installasjon. Spør meg ikke hva dette skyldes, det er bare en gammel observasjon. Løsningen har du sannsynligvis fått tidligere i tråden. Lenke til kommentar
DonSnoop Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg prøvde tipset med Windows-CDen og alle diskene koblet til (3 sata, 1 ide). Da jeg kom til recovery console måtte jeg vege hvilken sytemdisk jeg skulle logge på. Jeg hadde da kun et valg. Dette var den mye omtalte IDE-disken. Kunne altså IKKE logge med på SATA-disken der OS ligger. Prøvde å logge på IDE-disken, men dette gikk selvfølgelig ikke, da det ikke finnes noen som helst lagret info på IDE-disken (formatert). Kom da ikke videre.. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Når du sier at du har valg disken som du skal boote fra, mener du da under Boot device priority eller under Hard disk drives ? Ellers for at skal bruke recovery consol du må vel laste inn drivere , hvis du måtte gjøre det under installasjon av windows as well? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Har du IDE disken som master? Om du har sett den som slave eller cabel select. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå