Gå til innhold

hva har du lært av å bo alene?

Musty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er lræling og tjener 6000kr mnd + at jeg får borteboer stipend... jeg kan faktisk spise biff vær dag uten å få problemer...

Jeg har 4500kr i faste avgifter i mnd.

Jeg har ikke kjørt opp ennda, selv om det er 6km til jobb (de går jeg/sykkler jeg fram og tilbake vær dag, samt går å handler)

Jeg syns det er greit... ser at enkelte jeg kjenner ikke gidder å flytte på seg og bor hjemme, får penger og tjener noe av det samme, og har ennda dårlig råd..

selv om jeg elsker duppeditter og elektroniske ting <3 og i høst kjøpte meg en 27" lcd tv

Kan godt si at levestandarden min har godt fryktelig opp etter jeg begynte som lærling

Jeg bor ikke i så stor hybel heller, men har vaskemaskin 2 kokeplater og en micro..

Jeg syns faktisk maten er bilig, kommer litt an på hva du krever 500g biff f.eks er dyrt. Jeg regner sånn ca 100-150g biff og masse grønnsaker osv så blir det ikke så galt :)

Jeg har lært å være syk å bo alene er ingen spøk, ble også ligende uten mobil, så lenge denne lå igjen på jobb... og var uten kontakt med omverdenen... det var ikke morsomt... ikke noe behagelig å ligge syk, ha vondt og jævla sulten og tørst hele tia :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Har bodd alene siden sommeren og har lært følgende:

- Må ha 6000 kr. i måneden for å i det heletatt ha det akseptabelt.

3000 til husleie og lån, 500 til bredbånd, 500 til Sporveien-månedskort, 200 til mobil.

Da er det drøyt 1800 kr. igjen, som går om jeg er litt kjip med meg selv i dagligvarehandelen og klarer meg med èn rimelig byrunde.

Hadde en inntekt på 4000 kr. + stipend 500 kr. i måneden frem til jul. Det ble knapt, men jeg hadde backupcash til at det ble tilsammen drøyt 7000 kr. i måneden. Nå er det tomt for backupcash, men jeg har heldigvis fått utvida stillingsandelen min der jeg jobber til det dobbelte, så med en inntekt på drøyt 8500 kr. i måneden skal det nok gå veldig bra fra og med neste måned. Denne måneden blir ekstremt hard.

- Blir lettere unnasluntring av måltider. Men har strammet meg opp i det siste. Blir ihvertfall frokost, lunsj og middag + muligens noe frukt i blandt.

- Blir fort usunn mat, selvom jeg også på dette området har strammet meg opp litt. Har ikke spist en Grandiosa på et halvt år faktisk.

- Ting man ikke tenkte over når man bodde hjemme hos foreldre koster faktisk penger. såpe, dasspapir, pålegg (!).

- Har ikke lenger vaskemaskin tilgjengelig hjemme. Må bruke fellesvaskeri, som skal ha sine kr.

Pr. nå 6 kr. pr. vask og 3 kr. for 15 min tørking. Dette skal faktisk øke til henholdsvis 10 kr. vask, og 5 kr. 15 min tørk. Noe som vil gi meg en utgift på 60 kr. pr vaskedag, som er ca. 3-4 ganger i måneden. (2 x vask, 2 x (4 x tørk))

Men tilslutt må jeg jo si at det å bo alene gir en stor frihet, tiltross for litt stram økonomi for min del. Det å kunne spille den musikken jeg vil, ja.. gjøre så og si hva jeg vil, når jeg vil. Slippe å ta hensyn til medboere. Det er for min del en vanvittig herlig frihet. Jeg angrer ikke at jeg flyttet hjemmefra i en alder av 19. Var nok også et bra tidspunkt å etablere seg på boligmarkedet også. Helt like leiligheter som den jeg har nå (i samme blokka) går for over 150.000 mer nå enn hva jeg ga for min i Mai.

Edit: Beklager eventuelle skrivefeil, men jeg skylder på.. ja. dere vet nok.

Edit2: dette ble jo plutselig århundrets lengste stil...

Edit3: Legger til at grunnen til så lav inntekt er at jeg går Allmenn påbygning og kun hadde ne 20% jobbstilling ved siden av. Denne har jeg nå fått økt til 40%.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
jeg bor ikke alene enda, men kan si at denne tråden fikk meg til å grue meg skikkeli jo :ermm:

beklager OT, måtte bare si dt.

7759547[/snapback]

Aa bo alene er ikke noe pes hvis du bare eier litt struktur...

7759870[/snapback]

Det er ikke noe særlig pes hvis ikke heller. Beregn bare et par dagsverk dann og vann til oppryddingsprosjekter. :p

EDIT: Ja, forresten. Nå har jeg hatt en hel hybel bare for meg selv i nesten et helt år snart, og på den tiden har jeg lært at det å bo alene er sinnsvakt digg. Er redd det blir en tung kamel å svelge hvis jeg skulle komme i skade for å forplikte meg til et annet menneske som vil bo under samme tak som meg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Bo alene er faktisk veldig deilig....

Ingen ting er bedre enn å høre på mørk satan musikk samtidig som du står naken å spiller luftgitar der snoppen din er strengen......

NB: husk å stå foran vinduet sånn at din kristne naboer kan observere.

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar

Nå bor jeg ikke helt alene siden jeg deler kjøkken og bad med et par andre, men siden jeg flyttet ut hjemmefra i høst har jeg lært at..

-det er deilig å slippe alt maset jeg hadde hjemme.

-det at ingen foreldre eller søsken maser på deg kan også føles litt ensomt iblant.

-alt må kjøpes og det koster penger, enten det dreier seg om kilowatt, dopapir eller smøreost.

-rydding og vasking er kjedelig, men bedre enn å ha det rotete og skittent.

-ingen bryr seg om jeg sitter oppe til klokka 5 om morgenen unntatt meg selv når jeg to timer senere må stå opp for å gå på forelesning.

-man husker lite av en forelesning etterpå når man bare har sovet i to timer natten i forveien.

Lenke til kommentar

Noe annet jeg har lært er at å flytte en og en halv time fra de virkelig gode vennene sine blir litt surt etterhvert. Nå til sommeren vurderer jeg å flytte tilbake til mitt gamle bosted å finne meg en hybel så kan man ta med kompisene sine man har tilbragt livet sitt mest med å se en film eller ta en fest en gang iblandt :)

Flytta fra mitt 16 års hjem fordi jeg var egentlig lei av å bo her, ikke en dritt som skjer. Men det går faktisk an å savne det! :love:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

-20 åpne halvtomme ølflasker som ligger en plass i 4 mnd har en tendens til å mugle

-Melk som er gått ut av dato, og ligger en uke i romtemperatur får ofte en sur lukt (sterkt)

-Oppvaskmaskin er en gave fra gud

-Eneste som er bedre enn vingle-petter er produktene han reklamerer for

-Man må faktisk vaske dassen

-Saft blir faktisk råttent hvis det ligger lenge nok

-Gammel oppvask forsvinner ikke ved at du reiser bort fra hybeln i 2 uker.

Bare noen av tingene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...