Gå til innhold

Beste msn, irc klient og musikkavspiller til ubunt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det meste som følger med ubuntu er vel egentlig helt greit å bruke :)

msn - gaim

irc - xchat

musikk: XMMS (stort sett en winamp clone)

værtfall det jeg bruker, og funker fett :)

7665334[/snapback]

 

Hvis du liker Winamp kloner anbefaler jeg Audacious, Xmms er en gammel og utdatert musikk avspiller som utviklingen ble avsluttet for flere år siden.

Lenke til kommentar

argh, gidder ikke lage ny tråd for dette lille spm.

 

har tenkt å prøve audacious istedet for amarok og på audacious siden står det:

 

"Latest version of Audacious are always available in Sisyphus repository."

 

men den siden er på russisk og nå har jeg googlet meg ihjel for å finne adressen til repo'n så jeg kan legge den til, men uten hell... noen som kan hjelpe meg?

Endret av AlexTheMad
Lenke til kommentar

Som sagt, likte ikke audacious. Merker at den spilleren tar opp uforholdsmessig mye systemressurser sammenlignet med XMMS. Så av mangel på mer "moderne" avløsere som holder samme nivå som XMMS har jeg bestemt meg for å fortsette å bruke XMMS til musikk. Til film (divx, xvid osv) bruker jeg mplayer, og til DVD-filmer bruker jeg Xine.

Lenke til kommentar
Som sagt, likte ikke audacious. Merker at den spilleren tar opp uforholdsmessig mye systemressurser sammenlignet med XMMS. Så av mangel på mer "moderne" avløsere som holder samme nivå som XMMS har jeg bestemt meg for å fortsette å bruke XMMS til musikk.

Øhh, Audacious bruker maks 2% (holder seg vanligvis på 0.x) av CPU på min P2-300mhz. Eneste grunn for å bruke XMMS er hvis man er avhengig av sære plugins som enda ikke er portet over til Audacious.

Lenke til kommentar
Greit nok, men jeg merker ikke forskjell på XMMS og Audacious på min møkka hardware, så da burde vel egentlig ikke du gjøre det heller. Bare det at XMMS bruker GTK1 er god nok grunn til å fjerne den.

7669465[/snapback]

Vel, jeg merket forskjell mellom Audacious og XMMS, og det var på et P4-system. Og da jeg så forskjellen mellom Audacious og XMMS var ikke valget vanskelig, nemlig at jeg fortsetter med XMMS. Det at XMMS bruker GTK1 plager meg ikke.

Lenke til kommentar
Msn - Kopete

Irc - Xchat

Musikk - Amarok

7665469[/snapback]

Hør hør!

 

Kopete er fint til Msn... best når man bruker KDE (Kubuntu, som man kan installere ved: sudo apt-get install kubuntu-desktop). Har brukt aMSN rc0.96 i lange tider, og det fungerer greit det også, og er den klienten som likner mest på MSN til Windows.

 

Amarok er omtrent selvskreven som musikkspiller. Jeg har prøvd MANGE avspillere til Ubuntu (Gnome desktop) og alle var halvferdig møkk.. Ingen av spillerne laget spesielt for Gnome er noe bra. Amarok er laget for KDE, men man kan bruke det i Gnome bare man installerer alle nødvendige libraries.

Lenke til kommentar
Msn - Kopete

Irc - Xchat

Musikk - Amarok

7665469[/snapback]

Hør hør!

 

Kopete er fint til Msn... best når man bruker KDE (Kubuntu, som man kan installere ved: sudo apt-get install kubuntu-desktop). Har brukt aMSN rc0.96 i lange tider, og det fungerer greit det også, og er den klienten som likner mest på MSN til Windows.

 

Amarok er omtrent selvskreven som musikkspiller. Jeg har prøvd MANGE avspillere til Ubuntu (Gnome desktop) og alle var halvferdig møkk.. Ingen av spillerne laget spesielt for Gnome er noe bra. Amarok er laget for KDE, men man kan bruke det i Gnome bare man installerer alle nødvendige libraries.

7669683[/snapback]

 

På Ubuntu/Debian trenger du ikke å installere hele kde, Amarok funker nesten prikkfritt på Gnome, tar bare noen sekunder å starte.

Lenke til kommentar

GUI:

 

MSN: Gaim, aMSN (evt. Kopete under KDE).

IRC: XChat(2)...

Musikk: Audacious, beep-media-player, Rhythmbox, Banshee, mpd + gmpc osv... Amarok.

 

CLI:

MSN: gaim-text, bitlbee

IRC: irssi(+screen), bitchX...

Musikk: mplayer, mpd + ncmpc/mpc, cmus(+screen blir det en god kombo - cmus er ncurses-basert med vim-syntaks :-) )

 

...eksempelvis, det finnes haugevis av muligheter.

 

Å bruke gammel, utdatert, kjip software som XMMS i 2007 er ingen option i mitt hode, men alle med sine preferanser. Selv bruker jeg mpd(+mpc/ncmpc/gmpc) + noe mplayer og cmus til musikkavspilling. Ofte har jeg ikke noe grensesnitt for å styre musikk oppe i det hele tatt; mpd kjører jo i bakgrunnen, og jeg har alt+x for toggle play/pause, alt+b for play next osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...